Ja.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Berätta mer om problemet med jordfelsbrytaren., Har dte fungerat tidigare?

Slår den av direkt, eller lite då och då?
Har det gjorts någon ändring med elen nyligen?
 
Uttaget sitter löst i väggen och jag använde det igår och slet sen ut sladden. Ena gröngula sladden sitter löst. Tänkte köpa ett nytt uttag och testa att byta. Vad tror du om det?
 
Men löste alltså jordfelsbrytaren ut när du drog ur kontakten, och uttaget lossande?

Om jordtråden lossnade så kan den ha kommit i kontakt med fas eller nolla, därmed löser jordfelsbrytaren ut. Men fungerar det nu med jordfelsbrytaren?
 
Jag bytte hela uttaget och nu funkar det. Jag tror att det var ena jorden som var lös.
 
Att jorden lossnar får inte en JFB att lösa ut, däremot om den lösa tråden kommer i kontakt med fas eller nolla så löser JFB.
 
E elmont skrev:
Att jorden lossnar får inte en JFB att lösa ut, däremot om den lösa tråden kommer i kontakt med fas eller nolla så löser JFB.
Fast kommer jorden i kontakt med fas då går väll oftast säkringen ?
 
Ja oftast men det är inte säkert, under kort tid så kan säkringen hålla. medans JFB hinner lösa. Inte vanligt men det händer.
 
Det är inte så att Du råkade komma emot nollan när Du drog ur kontakten (kommer man åt fasen brukar man veta det efterråt...).

Med kontakt till nollan skall jordfelsbrytaren lösa ut.
 
Jordfelsbrytaren slog av mitt i natten, ett bra tag efter att jag hade slitit ur sladden ur uttaget. Det var säkert så att jorden som var lös kom åt en fas. Med ett nytt uttag där alla trådar är ordentligt fastskruvade så funkar uttaget nu.
 
F Fixarenfixaren skrev:
Jordfelsbrytaren slog av mitt i natten, ett bra tag efter att jag hade slitit ur sladden ur uttaget. Det var säkert så att jorden som var lös kom åt en fas. Med ett nytt uttag där alla trådar är ordentligt fastskruvade så funkar uttaget nu.
Vilket önsketänk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.