Jag har precis köpt ett hus från -56, 73 kvm + lika stor uppvärmd källare. Vattenburen värme med äldre sektionsradiatorer anpassad för högtemp. Det sitter en ctc 171b kombipanna från -88 som tanten som bodde i huset tidigare har eldat med ved i och kört elpatron när hon inte orkat elda.

Jag vill ju modernisera värmesystemet och samtidigt värma upp till rimlig kostnad.

Dom val jag står inför:

1. Köpa en pelletsbrännare och elda pellets i kombipannan. Måste nog rusta upp pannan lite då om det fortfarande finns delar? och bygga förvaringsplats för pellets (Har gott om plats så det är inga problem)

2. Installera luft/vatten värmepump. Kommer att behöva byta samtliga radiatorer på markplan i samma veva isåfall för dom kommer inte räcka till pga den låga framledningstempen.

3. Installera fjärrvärme. Kostnad runt 50 000:-. Vi har ganska hög fjv-taxa i Sundsvall så det blir 82,5 öre/kWh och känns inte jättebra att vara låst till den.

4. Kombinera Alternativ 1 med en luft/luft VP som får stå för värmen när den har bra förutsättningar att ge ett bra COP, ska tillägga att jag inte har optimal planlösning

Ge mig gärna massa synpunkter (y)
 
1. Kombipannor är en kompromiss som inte är bra något alls, du får ingen bra verkningsgrad på pelletsen och du får aska ur hela tiden...

2. En vetttig luft/vatten installation har idag svårt att hävda sig med en bergvärmeanläggning i och med ROT-avdraget. Dessutom bor du ju i norrland, där får du väl rätt usel verkningsgrad på en luft/vatten maskin?


Du får helt enkelt räkna på olika alternativ, luft/luft kommer riskerar väl antagligen inte att spara dig så mycket pengar om du inte har en bra planlösning. Nu går iofs mycket att åtgärda med värmeförflyttningsfläktar om förutsättningarna finns.
 
73 kvadrat +källare är ju rätt så litet. Ett billigt alternativ om man är lite händig är ju att köpa en begagnad ved/pellets panna på blocket och koppla in den själv. Bättre begagnad pelletsbrännare slumpas oftas bort. Titt som tätt dyker det också upp baxi-pannor, tex solo plus för en spottstyvel. Är inte alls svårt att mjuklöda de kopparrör som behövs. Tex en begagnad solo plus 30 kompletterad med pelletsbrännare kan du hitta jättebilligt. Då även med riktigt bra verkningsgrad.

Luft/vatten-pump skulle jag då aldrig sätta in utan hellre vänta tills du bott in er i huset och satsa på bergvärme direkt.
 
CTC 171 är en gammaldags vedpanna och ingen kombipanna. Tyvärr blir verkningsgraden inte på topp med pelletseldning men pannan är å andra sidan lätt att underhålla och sota.
En begagnad brännare med uraskning kan du få tag på under sommaren för ca. 8000. Montering sköter du själv. En billig lösning som gör att du kan använda pengarna till annat som att amortera av lånen.
Begagnad pelletspanna med brännare kanske du får tag på för 20000. Naturligtvis ett bättre alternativ men mera jobb med installationen.
Begagnade vedpannor är inget att stå efter för då måste du fylla källaren med dyra acktankar och det är heldumt i ett så litet hus.
I ett så litet hus är det svårt att motivera dyra värmepumpar med tillhörande ombyggnad av värmesystemet. Du får inte tillbaka de utgifterna om du säljer och låneräntan kanske stiger nu om nu Spanien inte kraschar.
Jag skulle skaffa en modern begagnad brännare köra i den gamla pannan och invänta tillfälle då någon bra pelletspanna säljs billigt i närheten.
 
En billig Solo plus vedpanna från blocket som man river ur keramiken i och stoppar en pelletsbrännare i är ingen heldum ide.. Vekningsgrad som få rena pelletspannor orkar med. Beroende på vilken pelletsbrännare så stryper man eventuellt ner arean hos rökgastuberna eller blindar bort någon om rökgastempen skulle bli för låg.

En undermatad pelletsbrännare i rätt begagnad solo plus (eller likvärdig panna) är en snikbillig men hyffsad lösning.
 
171 funkar finfint att köra pellebrännare i...uppåtbrinnande som framåtbrinnande...lättsotad som nämnst tidigare inget problem med bakvärme som i trångisar".:)..Kör på en 14 kW brukar räcka till allehanda dush/disk/skölj ......
 
Hade i stort sett samma förutsättningar som du beskriver, hus från -54, ung samma storlek,
med äldre kombi panna
Som det då satt en pellets brännare i, hade en del inkörnings problem men jag var i behov av ca 4,5 ton pellets per år.

Så leta efter en beg brännare, vad du väljer är inte det viktigaste utan att det är en brännare som är vanlig och du kan få hjälp via forum eller reserv delar.
Använder själv en px-21 ,en brännare som många hatar, men som är mycket enkel och nästintill kan jämföras med en gammal 240 , lite små tråkig men startar och gör sin uppgift.
Då ser du om du pellets är något för dig, det är trots allt lite arbete med en brännare.......
 
En begagnad vedpanna om man ska elda pellets är som jag skrev en riktigt heldum ide. Då måste man fylla hela källaren med acktankar, ledningar, laddomater osv för åtminstone 20000.
Dålig verkningsgrad får man på köpet.

Brännaren är det viktigt att du inte köper vad skräp som helst.
En modern brännare med digitalstyrning och automatisk uraskning kostar begagnad ofta inte mer än de gamla med hopplösa potentiometerinställningar.
Kan man justera in brännaren enkelt själv sparar man pellets.
Varför skaffa sig problem i onödan om man kan slippa problem och bara ha det bra.:)
 
johanpelle skrev:
En begagnad vedpanna om man ska elda pellets är som jag skrev en riktigt heldum ide. Då måste man fylla hela källaren med acktankar, ledningar, laddomater osv för åtminstone 20000.
Dålig verkningsgrad får man på köpet.

Brännaren är det viktigt att du inte köper vad skräp som helst.
En modern brännare med digitalstyrning och automatisk uraskning kostar begagnad ofta inte mer än de gamla med hopplösa potentiometerinställningar.
Kan man justera in brännaren enkelt själv sparar man pellets.
Varför skaffa sig problem i onödan om man kan slippa problem och bara ha det bra.:)
Tror du fått det hela om bakfoten käre Pelle! :D

TS skulle väl inte behöva mer acktankar, rör och annat dyrt lull lull med en begagnad vedpanna med pelletsbrännare än han har med sin gamla CTC nu? :rolleyes:. Men visst är det enkelt och fullt möjligt att bara sätta en hyffsad brännare i befintliga pannan. Blir bra det också. Har man nyss köpt hus är det oftas klokast att bo in huset att tag så att säga.

Ville bara tipsa om att man kan knåpa ihop en riktigt bra pelletspanna för ett lågt pris. Just gamla Solo plus är en rejäl panna med runda stående tuber, tar 5 min att sota tuberna plåtrena med viska/borrmaskin. Finns många sålda i Svea rike och titt som tätt dyker dessa upp på blocket till bra priser.
 
Hej bor i timrå själv. ja eldar ved men tror i ditt fall pellets blir det bästa för vintrarna är ju som bekant väldigt kalla,..
 
Kul med så många svar :) Det känns som dom flesta tycker pelletsbrännare i min gamla panna. Fick av en tillfällighet möjlighet att köpa en pellx brännare av en kollega som installerar bergvärme. Modell okänd men enligt uppgift är den från runt år 2000 runt 14 kw sa han att det var men man kunde köra ända upp till 25 kw.

Skulle få köpa hans pellx brännare, skruv och 250kg förråd för 5000:- Är det något att ha eller är det för gammalt och bättre att kolla vidare?

Har lämnat alla tankar på värmepump och det känns som jag kommer närmare och närmare pellets eller fjärrvärme faktiskt.

Som sagt 82 öre kWh för fjärrvärme

Pellets något billigare. Min snabba huvudräkning säger att om det kostar 50 öre kWh och jag lyckas få en verkningsgrad på 80% i min gamla panna så landar det på 62,5 öre kWh. Är 80% realistiskt eller räknar jag för högt?
 
Men tänk en kall vinter då blir inte fjärrvärme billigt,. sen styrs väl fjärrvärmen av utegivare,. så oavsett om du eldar i en kamin så matar fjärrvärmen fram samma ... om du då inte byter alla termostater på dina element
men fråga honom hur den brännaren har funkat,.. köp det för du får ju inget förråd + skruv för 5000 kr,. även om brännaren pajar,..

sen ett bra komplement är att köpa schuntstyrningen från www.termoventiler.se
det sparar in en hel del,..
 
Avstå från pellx brännaren och köp något modernt. 5000 är alldeles för mycket.
En så gammal brännare ska skrotas. Du får kosta på massor med pengar i chipupgradering och nytt tändsystem.
I slutänden blir den mycket dyrare än en begagnad modern brännare.
Ändå får du en brännare som du aldrig kan lita på. Ibland tänder den ibland inte.
För 5000 kan du få en bra brännare och lägg på någon tusenlapp får du en ändå bättre.

Ingen köper en rostig Opel Vectra från 1994 för 20000 och kostar på 20000 i reparationer för att den ska rulla ett tag.

Ska du senare byta panna så är det väl bra att redan ha en hyfsad brännare
 
holmson skrev:
Skulle få köpa hans pellx brännare, skruv och 250kg förråd för 5000:- Är det något att ha eller är det för gammalt och bättre att kolla vidare?
Pellex brännarna är i mitt tycke enkla och trygga brännare, men en brännare från 2000
skulle jag nog kolla upp vad som är gjort på den.

kolla när fläkten är bytt, vilken chipp,styrvara som sitter på, tändelementet är det gamla typen (troligen) , när är det i så fall bytt.

Började som sagt själv med en combi panna med en gammal px-21 a
som vi då vartefter vi har fått råd har vi förbättra saker,
Så idag kör jag en liten laddpanna mot acc tank med en px-21 från 2006

Är du som jag inte helt "hemma i ett pannrum", så tycker jag att det är en bra modell att börja med

Priset tycker jag är helt ok, du kan lätt värma huset med den under något år, för att sedan bestämma dig för hur du/ni skall gå vidare.
 
När i stort sett alla liknande brännare är bättre och ger säkrare mer problemfri eldning så varför vara envis och skaffa det allra sämsta och problemfyllda.
Man ska väl rekommendera folk någonting som blir bra i längden och som tänder pelletsen säkert varje gång utan risk för gengasexplisioner. Handlar väl om familjens säkerhet också nu när det finns brännare som fungerar stabilt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.