Har tagit beslutet att byta uppvärmningskälla. Hela huset skall konventeras med vattenburna element, väntar på en offert på element och ett förslag på jordvärme från min rörmokare.

Men, jag har en bekant som är mycket nöjd med sin veto fliseldning, och det är ju helt klart det billigaste alternativet nu när man har egen skog.
Och jag har ett perfekt utrymme som har varit kompressor rum i garaget som skulle kunna bli pannrum med ett tak/carport på utsidan där man skulle kunna placera flisbingen.

För och nackdelar? Ni som har erfarenhet av båda lösningarna?

Jag skall värma ca 300m2 verkstadslokal och bostadshuset som är på 270m2

Ska se vad konventeringen kommer att kosta innan jag tar in offerter på flisbrännare.
 
Flis
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Definitivt flis, satsar du på en helautomatisk anläggning som tar industriflis så är det nästintill lika lite jobb och underhållsfritt som bergvärme.
 
Ja är det så pass stort som 570m2 som ska värmas och du har egen skog är det ju inte svårt att välja. Självklart flis!
 
Väldigt stor yta som du skall köra. Låter bättre med flis.
 
Spontant så känns flis som bästa alternativet.
Gör dock inte misstaget i kalkylen som många ved o fliseldare gör o tror att det är gratis....... Det är inte gratis, beräkna alternativkostnaden istället, Mao så kostar flisen dig lika mycket som du skulle få om du sålde den.
 
  • Gilla
Jugend och 1 till
  • Laddar…
Jag hade också valt flis,

Vi är nu inne på tredje säsongen och är helnöjda, värmer 200+200+400m2.

Här är en bild från veckan där årsbehovet av flis precis är inlagt:
flis.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
linken74 och 1 till
  • Laddar…
Hur mycket går det åt då att värma den ytan?
 
Jugend skrev:
Hur mycket går det åt då att värma den ytan?
Vi har gjort åt med 180-200m2, och då är ett av husen under renovering och har under perioder inte haft någon isolering i taket eller golvet. Maskinhallen på 400m2 är det vanligtvis bara underhållsvärme på och så kan vi höja upp när vi är där.
 
SteffeM skrev:
Vi har gjort åt med 180-200m2, och då är ett av husen under renovering och har under perioder inte haft någon isolering i taket eller golvet. Maskinhallen på 400m2 är det vanligtvis bara underhållsvärme på och så kan vi höja upp när vi är där.
Hej! Får man fråga storleken på fliset och vad du ger för fliset.
 
växelventil skrev:
Hej! Får man fråga storleken på fliset och vad du ger för fliset.
Vi har egen skog så kostnaden beror på hur man räknar antar jag.. Storleken beror lite flistuggen, den vi lejde in sist har såll i sin tugg (De har monterat en på en lastbil) så den är ganska fin, men vi har kört ett år utan såll också och då är det i alla fall G50 flis.
 
Alltså räknar man inte kubik i det här fallet? Hänger inte med riktigt.
 
SteffeM skrev:
Vi har egen skog så kostnaden beror på hur man räknar antar jag.. Storleken beror lite flistuggen, den vi lejde in sist har såll i sin tugg (De har monterat en på en lastbil) så den är ganska fin, men vi har kört ett år utan såll också och då är det i alla fall G50 flis.
Hej det jag tänkte på var om det vart "kvistigt"så det fastnar men det kanske sållas bort.
 
Jugend skrev:
Alltså räknar man inte kubik i det här fallet? Hänger inte med riktigt.
Kanske är tryckfels nisse som har varit framme :cool: blir ju svårt att räkna i kvadratmeter...
 
MB77 skrev:
Kanske är tryckfels nisse som har varit framme :cool: blir ju svårt att räkna i kvadratmeter...
Helt rätt skall så klart vara 180-200m3 flis.

Har man såll så blir det ju inte kvistigt heller, sedan brukar vi sälja den flisen istället och själva bara flisa ner större träd typ röt ved osv.. Är lite jobbigt om den fastnar när man har 200m3 på skruven...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.