Vi har haft en köksfläkt med inbyggd motor som suttit på plats sen vi flyttat in i vårt hus. Nu är den sönder och dags att byta. Då börjar jag såklart fundera på nya möjligheter.

I huset byggt på 50-talet går spisfläktkanalen via kökstaket till en plåtlåda på kattvinden. Ungefär 30 cm ovanför köket. Och sedan ut genom en ventil på fasaden.
Luckan på plåtlådan är förseglad med asfaltslim så jag har aldrig kunnat se vad som finns däri förrän nu, när jag plockat ner den gamla köksfläkten. Gallret på fasaden är nämligen fastgjutet och så pass tätt att man inte riktigt kan se in. Jag har dock kunnat se att det finns en kanske 30cm diameter rund anslutning till lådan mellan fasad och låda. Men nu när gamla spisfläkten är borta och jag tittar genom kanalen kan jag se att lådan är tom, men att det finns en elkabel där inne som klippts av vid något tillfälle. Har det suttit en extern fläkt där inne tidigare i historien? Nuvarande fläkt har alltså tryckt luften genom den tomma lådan och sen ut vilket väl är anledningen att tidigare ägare förseglat den så det inte ska läcka in matos på kattvinden.

Till plåtlådan har även gått ett ytterligare anslutningsrör som kapats, troligtvis från takventil i badrummet. Denna anslutning har även gått till en kanal i skorstenen vilket jag tycker är märkligt. Plåtlådan har alltså varit ansluten både till badrum och skorsten tillsammans med utblås på fasaden.

Vad är detta egentligen för konstruktion? Har det suttit en extern fläktmotor i den som drivit grundventilation och köksfläkt?
Varför har den i så fall varit ansluten till både skorsten och fasad?

Går det att ta den i bruk igen genom att istället montera köksfläkt med extern fläkt? Samtidigt verkar det ju som att alla externa kanalfläktar kommer med en egen plåtlåda.

Många frågor, men jag är lite villrådig då jag inte sett den här varianten tidigare någonstans.

Förseglad plåtlåda på en vind med ansluten kanal, potentiell del av ett äldre ventilationssystem i ett hus från 50-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inblick i gammal spisfläktskanal med klippt elkabel och rostiga ytor, sannolikt från 50-talshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fastgjutet ventilgaller på en tegelvägg, möjligen del av ett äldre ventilationssystem nämnt i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilgaller på en tegelfasad ovanför en stege, möjlig utluftningsplats för en gammal köksfläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
Hur det varit från början är svårt att säga, men troligtvis kan det ha varit en fläkt i den den delen och efter det att den sagt upp sig så har en fläkt monterats över spisen och blåst rakt ut, det med övrig vent så ska den inte stå i förbindelse med köket, inget köksos tillsammans med annan vent ', så det blir att försöka se hur det gjorts.
 
Numera är sammankopplingarna kapade så köksfläkten och den här lådan är för sig. Jag satsar nog på en ny hederlig fläkt med inbyggd motor trots allt.
 
Vill du få ned ljudnivån från fläkten kan extern motor påverka rätt mycket.
 
Med remdrift till fläkten då? Det lär nog inte låta mindre.
 
Frågan är hur mycket en extern motor egentligen gör i minskad ljudnivå. Det är bara 40cm mellan bjälklaget från köket till kattvinden.
Men visst var min tanke först det. Men vad jag förstår kommer ändå externa fläktar i en egen låda, så den plåtlåda som finns där nu ska i så fall plockas bort. Så det blir nog mest problem att plocka bort nuvarande konstruktion. Man ska ju få den nya delen att ansluta till fasaden också.
 
Hur stort är köket?
Volymen på luften som behöver växlas avgör kapaciteten på fläkten.
Väljer man en för liten fläkt kommer det bli problem med matos osv.

Kapaciteten på en extern fläkt på halv fart motsvarar många inbyggda modeller på full fart och då skiljer ljudnivån väldigt mycket.

Ibland kan det vara värt att lägga ned lite mera jobb för att få en bra långsiktig lösning.
Är befintlig låda isolerad?
Installationen måste uppfylla brandskyddsreglerna för imkanal.
 
Lådan är oisolerad. Men har den kunnat stå oisolerad ända sen potentiellt slutet på 50-talet lär den klara några år till oavsett vad reglerna säger.

Har beställt en ny standardfläkt med inbyggd motor nu.
Men om några år när vi bygger om köket så är det nog ingen dum idé att väcka upp utrymmet på vinden till en extern fläkt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.