Hej alla glada!
Hoppas det finns någon kunnig här som kan hjälpa mig med detta :)

Vi vill nämligen byta ut alla fönster på huset, och om det är OK, flytta ut samtliga mot fasaden, dvs ha en inre smyg istället för att ha det som det är nu, på utsidan.

Jag stöter på problem direkt och jag ska nu försöka förklara med hjälp av lite bilder. (provade tidigare i ett sovrum, men gör det nu i vardagsrummet så att jag kan ta bilder samtidigt)

Här inne är vi:
Vardagsrum med öppna gamla fönster och utsikt mot en trädgård, arbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag väljer detta fönster som exempel:
Ett gammalt fönster inne i ett hus, med synlig sidokarm och en utsikt över en bakgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första problemet är att karmarna är inspikade från sidorna genom väggreglarna. Det finns alltså inga karmskruvar att lossa. Finns heller ingen glipa runt fönstret, så man vet inte riktigt vart spikarna finns.
Närbild av fönsterkarm med isolering och del av fönsterhängslet synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Valde då det här verktyget att såga in runt karmen och leta efter spik. Trögt och eländigt, men det går.
Person använder en oscillerande såg för att såga runt ett fönsters karm under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter det så sågade/skar jag upp fogen mellan yttre smyg och ytterfoder, samt mellan yttre smyg och fönsterkarm.
Person som använder en oscillerande såg för att ta bort en fönsterkarm från en yttervägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tog bort fönsterblecket och hamrade sen loss fönstret.
Delvis demonterat fönster med fokus på den avlägsnade karmen och verktyg, sett inifrån ett hus under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sådär!
Utsikt genom ett nyligen borttaget fönster, med verktyg synliga, och trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tog sen bort yttre smygbräda för att kunna se hur jag ska montera framtida fönster. (Vi vill ju ha de längre ut mot fasaden och inte såhär på insidan)
Person som använder hammare för att ta bort fönstersmyg vid husrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Okej! Om vi kollar närmre nu så ser man att det är ingen bred massiv regel runt fönstret. Ytterväggen är byggd med lättbalkar, eller masonitbalkar, eller vad det nu kallas.
En hand pekar på en uppbruten fönsterkonstruktion med synlig isolering och en del av fönsterkarmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som pekar på en öppen väggstruktur med synlig isolering och träreglar vid ett fönsterbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person som håller i gul isolering vid ett öppet fönsterparti som visar väggreglar och masonitskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så, då till mina funderingar:
Spontant så tänkte jag beställa fönster med 20mm mindre i höjd och bredd än tidigare, och då med karmskruvar justera in fönstret i den yttre väggregeln (alltså den yttre regeln av lättbalken) och på så sätt få en inre smyg istället.

Men, vad fäster jag då salningen i? alltså där salning möter karm finns det ingen regel att vila/spika salningen mot. Det är ju bara en luftficka där..

Plus, gör man ens såhär? Kan man fästa fönstret LÄNGST ut? eller borde jag ha en liten yttre smyg också?
I så fall hade jag en idé om att klä in hålet i plywood först så att jag kan fästa fönstret vart jag vill, typ mitt i hålet istället? och då har jag också material att fästa salningen i. Bör man kanske göra så? Får beställa ännu mindre fönster då förstås, men det kanske blir bäst?

Vad ska jag göra?! behöver hjälp snarast, har ett stort hål i väggen nu, heh! :crysmile:
 
  • Avlägsnat fönster i vardagsrum med utsikt mot trädgård, verktyg ligger på fönsterbrädan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sitter det reglar mellan fönsterkarmarna i det där fönsterpartiet? Om inte så är det nog fönstren som bär upp taket. Det var ganska vanligt förr, men köper du nya fönster så är inte dom gjorda för den belastningen.
 
useless useless skrev:
Sitter det reglar mellan fönsterkarmarna i det där fönsterpartiet? Om inte så är det nog fönstren som bär upp taket. Det var ganska vanligt förr, men köper du nya fönster så är inte dom gjorda för den belastningen.
Det är en sån där "lättregel" där med, alltså till vänster om fönstret.
Hand som håller isolering intill en lättregel bredvid ett fönster, strukturstudie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan man utesluta att fönstret bär då?
 
Det verkar vara så mellan alla fönster ja, den regeln går hela vägen ner/upp.
 
Ingen som vet hur man bör göra detta? Vem kan veta? Behöver jag en snickare? Konstruktör? Fönstertillverkare?

Vill bara lägga en beställning på fönster nu eftersom det tar så lång tid att få hem, men vilka mått jag ska ha avgörs över hur det ska monteras. Nu står jag bara still :worried:
 
Jag skulle nog klä hålet med 15mm plywood. Fönstren skulle jag sätta längst ut.
 
nino nino skrev:
Jag skulle nog klä hålet med 15mm plywood. Fönstren skulle jag sätta längst ut.

Okej! Det låter ju rätt enkelt, ska jag försöka klä in plywooden då med den där svarta pappen som finns där redan? Den har ju gått sönder rätt ordentligt, som man ser på bilderna. Det kanske man borde lappa ihop med något? Eller ska jag istället lägga plywood ovanpå pappen?
 
Vet inte
Hade kanske lagt plywooden innanför pappen, sen tejpat med sån där tejp man använder till ångspärr
 
A
men klä INTE smygarna med plyfa eller liknande, du skapar ju en helt onödig köldbrygga.
Det måste vara det sämsta rådet.

Du har ju väldigt bra förutsättningar att lösa en snygg samt energieffektiv lösning.
hur lång du ut i konstruktionen du vill montera fönstret bestämmer du själv, finns fördelar med både och.
men i ditt fall är det bara skaffa montageplåtar för fönster som du fäster i regeln sen kan du montera fönstret i "luftfickan" och på såsätt undvika en köldbrygga med.
 
A Aunty skrev:
men klä INTE smygarna med plyfa eller liknande, du skapar ju en helt onödig köldbrygga.
Det måste vara det sämsta rådet.

Du har ju väldigt bra förutsättningar att lösa en snygg samt energieffektiv lösning.
hur lång du ut i konstruktionen du vill montera fönstret bestämmer du själv, finns fördelar med både och.
men i ditt fall är det bara skaffa montageplåtar för fönster som du fäster i regeln sen kan du montera fönstret i "luftfickan" och på såsätt undvika en köldbrygga med.
Tack för tipset!
Det låter ju som en bra lösning.
Googlade lite och hittade bara något som verkade vara till för pvc-fönster, vet inte om det är dem du syftar på?
Har du kanske en länk till plåtarna du tänkte på? :giggle:
 
Har fortfarande inte hittat den där plåten, och vet inte riktigt vad det är jag letar efter eller hur de ser ut.
Är det någon som vet?

Ska jag återgå till planen att klä in smygen i plyfa istället? Köldbrygga nämndes innan men jag förstår mig inte på sånt, är det så illa eller? Är det inte alltid trä runt fönsterkarmarna i andra hus?

Står fortfarande helt still här och vet inte riktigt vart jag ska vända mig.
Finns det någon man kan kontakta ang detta? Behöver liksom hända något nu.
 
Bumpar tråden lite. Ifall det är någon som hittar hit och har tips får ni gärna skriva :rolleyes:
 
Jag vet inte ang köldbrygga faktiskt, det är ju så det står i alla fakta
Men jag byggde min ställning delvis på 5cm is under ena benet med en 50x200 planka som stöd, alla is har smält bort runt plankan men isen såg ut att vara nästan opåverkad under den.
Det är inte speciellt mycket sol där så känns inte som plankan skuggat så det är därför isen inte smält utan mer att den isolerat bra.

Så klart kan jag ju tänka fel, har ju hänt förut om man säger så...

Kan du sätta 2 bitar med lite mellanrum där du kan få i lite isolering?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.