Är smått förtvivlad. Har svårt att ta beslut. Å ena sidan styr plånboken utgiften för fönster, å andra sidan tänker jag på värmekomfort och uppvärmningskostnader.

Mina frågor:

I ett gammalt hus. Generellt sett, tror ni man märker stor skillnad mellan glas med u-värde 1,8 och u-värde 1,2?

Kan man säga något om hela konstruktionen? Dvs, finns det ngn anledning att tro att ett kittat fönster (1+1energi) skulle vara tätare eller mindre tätt än ett fönster med 2- eller 3-glaskassett? Utgår i min frågeställning från att de olika glasalternativen har samma / ungefär samma u-värde.

Finns det ngn anledning att tro att gummilisten runt 2-/3-glasfönstret över tid torkar ihop och gör att hela fönsterkonstruktionen av den anledningen blir mindre tät?

Hur med kittet? Påverkar det ngt när det börjar bli till åren?
 
Tack för att du gjorde mig uppmärksam på boverkets regelverk. Mycket att tänka på när man ska renovera. Blir dock inte riktigt klok på om reglerna gäller för alla byggnader eller om det finns undantag för äldre. Tyckte jag läste ngt om kulturhus. Men frågan är var den gränsen går.
 
BML skrev:
Tack för att du gjorde mig uppmärksam på boverkets regelverk. Mycket att tänka på när man ska renovera. Blir dock inte riktigt klok på om reglerna gäller för alla byggnader eller om det finns undantag för äldre. Tyckte jag läste ngt om kulturhus. Men frågan är var den gränsen går.
Det är en snårig djungel det där. Kan inte reglerna själv men ville upplysa om att det finns regler.
 
Jag skulle inte sätta = mellan renovera och ändra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.