Har sökt i forumet men inte hittat färsk och klockren info.
Vi bor i ett hus från 1944 med putsad fasad. Vi ska göra en ganska stor investering i att byta alla fönster på huset och vill så klart att de ska gå smidigt och inte bli överdrivet dyrt. Kan ni rekommendera de bästa firmorna för Stockholms-regionen enligt kraven/frågorna nedan?

1. Tillförlitlig montör som klarar lite utöver standardskifte eftersom jag misstänker att det blir att inte bara lyfta ut gamla fönster och in med nya. Inte den dyraste även om kvalitet är viktigt.
Vill att leverantören skall erbjuda tillval som nedrullningsbara myggnät, pliségardiner eller persienner.

2. Vilken leverantör är bäst på resp trä- och PVC-fönster?

3. Hur lång brukar leveranstiden vara typiskt?

4. Vad ska man räkna med för kostnad per fönster om man väljer standard, öppningsbart med ok energivärden? Vad brukar ungefärlig kostnad/arbetstid per fönster gå på?

5. För Stockholm, stenhus, bergvärme (radiatorer under fönster på övervåningen, golvvärme i vrum och badrum på undre våningen, inga radiatorer eller golvvärme i kök på nedre plan = kallt på vintern), vad är lagom energivärden på lämpliga fönster? Onödigt med overkill om det inte behövs.

6. Hur brukar kontrakten se ut för ett fönsterbyte? Sköter leverantören allt? Hur mycket brukar man betala i förskott? Vem besiktigar?

7. Något annat jag bör tänka på? Tips, erfarenheter, misstag?

Tack!
 
Lite sent kanske, men

7: Äldre fönster brukar vara gjorda för att släppa in så mycket ljus som möjligt, alltså med så stora glasytor som möjligt. Tyvärr verksr moderna standardförster vara gjorda för att vara enkla att tillverka och lätta att montera beslag I. Detta innebär att karmarna är breda, fula och glasytorna mindre vilket ger sämre ljusinsläpp.
Jag skulle prioritera smala karmar högre än materialval, isolervärde och allmänt lull lull, Syftet med ett fösnter är ju att släppa in ljus..
Har själv treglas isoler I Stockholm och de hade nog Passat batter I sibirien, den enda effekt jag ser är att det blir kondens utvändigt på morgonen...
Kom också ihåg att öppningsbara fönster har två karmar och ändå mindre glasytor, ser väldigt klumpigt ut, så det finns en poäng att undvika öppningsbara fönster på bottenplan (där man kan putsa utifrån).
 
S
Räkna med att du behöver putsa om smygarna vid bytet. Jag personligen tycker att pvc-fönster inte passar på äldre hus, både till utseende och färg.

Är det originalfönster så är kvalitén säkerligen ypperlig och lönar sig att renovera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.