Vi har idag en altan som står på plintar, med cc60 golvreglar 195mm höga och ett trallgolv 28x120.

Nu är planen att bygga ett vår-sommar-höst och även vinter (med sporadisk uppvärmning) uterum. Det mesta är färdigskissat men det återstår några punkter innan vi kan skrida till verket.

1) Vi kommer inte åt bjälklaget underifrån, och vi måste på något sätt fästa trossbottenskivor som mineralullen ska vila på. Reglarna är kortlade ganska friskt för att förstärka upp bärigheten, vilket gör att det är ganska många små fack av olika storlek. Att såga till asfaltboard som passar blir ett hästjobb. Sen ska de ju fästas på nåt sätt. Kan man istället göra som så att man fäster läkt med cc 10 cm under altanen, fast som skruvas fast ovanifrån? Sen i varje "fack" häftar man fast vindpapp som man sedan lägger isoleringen i? Känns som minst jobb.

2) Tanken är att vi ska skruva en "tavelram" av 28x120 som glaspartier och väggpartier ska stå på, så vi får det vatten och vindtätt in mot uterummet utan några skåror. Ett problem blir ju då att innegolvet endast kan bli 28 mm högt om man vill ha samma nivå ute och inne. Vi hade tänkt lägga ekparkett 3 stav för att få samma känsla som inne, detta golv är 14 mm, då blir det bara max 14 mm för någon sorts golvskiva som man lägger ovanpå isoleringen, vad kan man välja här?

3) Ska vi ha diffusionsspärr i väggar och bjälklag? Behövs plast på marken? Det är utgrävt under altanen med sandig jord som är kapillärbrytande. Det står aldrig vatten under. Dock måste vi ju säkerställa att isoleringen i bjälklaget inte under några omständigheter får kontakt med vatten, t.ex. om någon skulle råka välta en skurhink . Hur gör vi detta? Jag skulle vilja lägga nån vattentät duk(diffusionsspärr?) över hela bjälklaget för att förhindra dylika olyckor.

Önskar en isolerande, vatten- och vindtät konstruktion. Vi kommer att ha isolerglas på ca 60% av väggytan, resten vanlig träpanelad vägg med isolering och gips. Taket blir ett sadeltak med tegelpannor och rejält med isolering.

/Tack för svar
 
1) Det du beskriver låter som en bra lösning tycker jag. Kör på.
2) Kommer ni ha fullgod ventilation och alltid uppvärmt? Annars kommer ni få problem med ett trägolv som rör sig.
Ni kan i sånt fall köra med golvgips på 12mm.
3) Vet ej, hoppas nån annan kan svara på det! :)
 
1) Även om jag inte riktigt begriper hur ni ska skruva fast läkten tycker jag att lösningen verkar vettig.
2) Jag är tveksam till ett så känsligt material som parkettbrädor i ett rum med varierande klimat över året. Ett skivmaterial som skall bära över golvreglarna behöver ha en viss tjocklek. Jag tror att K-plywood är bättre än spånskiva i detta sammanhang. 15 mm tjocklek är nog ett minimum. Jag tycker ni ska sänka pretentionerna och välja ett enklare material som ytskikt, laminatgolv eller linoleum. Eller så lägger ni ett rejält trägolv utan underliggande skiva och accepterar att det rör sig.
3) I ett utrymme som bara är sporadiskt uppvärmt (särskilt på vintern) skall man inte diffusionsspärr.
 
J justusandersson skrev:
1) Även om jag inte riktigt begriper hur ni ska skruva fast läkten tycker jag att lösningen verkar vettig.
Skråskruva uppifrån genom reglar ner i läkt, enkelt o bekvämt.
 
Nålfiltsmattan är ju grym, tycker jag .. :)

Edit: tunn, varm och inte tät
 
P Per_Eriksson skrev:
Skråskruva uppifrån genom reglar ner i läkt, enkelt o bekvämt.
Ja precis så hade vi tänkt oss. Man håller en hand under och sen dra i en skruv ovanifrån i skrå genom golvreglarna.
 
J justusandersson skrev:
1) Även om jag inte riktigt begriper hur ni ska skruva fast läkten tycker jag att lösningen verkar vettig.
2) Jag är tveksam till ett så känsligt material som parkettbrädor i ett rum med varierande klimat över året. Ett skivmaterial som skall bära över golvreglarna behöver ha en viss tjocklek. Jag tror att K-plywood är bättre än spånskiva i detta sammanhang. 15 mm tjocklek är nog ett minimum. Jag tycker ni ska sänka pretentionerna och välja ett enklare material som ytskikt, laminatgolv eller linoleum. Eller så lägger ni ett rejält trägolv utan underliggande skiva och accepterar att det rör sig.
3) I ett utrymme som bara är sporadiskt uppvärmt (särskilt på vintern) skall man inte diffusionsspärr.
2) Ja det är min fru som vill ha samma känsla gällande golvet, jag hade kunnat tänka mig någon klinkerimitation i laminat. Vi får se vad det landar i.

3) Okej ingen diffusionsspärr mellan isolering och innegolv. Men hur läser jag scenariot med en vattenolycka inomhus? Ett parkettgolv är ju inte så tätt att det håller vattnet, i så fall hänger det på underliggande skiva att vara relativt vattentät. Minns en gång när jag byggde ett bjälklag, och en tjomme skulle täcka med plast när vi var färdiga för dagen. Två dagar senare kom vi tillbaka, plasten hade läckt igenom, alla 14 m2 isolering var grön som en mögelost. Bara till att kasta och börja om. Därför är jag så rädd för att gå fukt i isoleringen.
 
maah maah skrev:
1) Det du beskriver låter som en bra lösning tycker jag. Kör på.
2) Kommer ni ha fullgod ventilation och alltid uppvärmt? Annars kommer ni få problem med ett trägolv som rör sig.
Ni kan i sånt fall köra med golvgips på 12mm.
3) Vet ej, hoppas nån annan kan svara på det! :)
Nej alltid uppvärmt kommer vi inte ha, utan frostfritt enbart, och sporadisk uppvärmning på vintern med värmefläkt eller braskamin, har inte riktigt bestämt än. Vi vill dock att hela konstruktionen ska vara välisolerad. Ventilation är tänkt att komma genom två st fresh-ventiler precis som i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.