kan man göra en värdering när huset är byggt och då ev sänka topplånet?

vi ska låna 3.3 milj. har topplån på 230 000 kr.

är det vanligt att man gör så när man byggt nytt - gör en värdering efteråt och i och med det får lägre topplån? någon som vet hur mycket lägre topplånet brukar/borde bli då man bygger helt nytt?

skriv gärna hur detta går till, jag är ett frågetecken här :D

mvh Linda
 
Ja du,
Det är ju en bra fråga.
Det beror ju lite på hur stort hus ni bygger och var ni bygger antar jag.

Jag antar att bankerna har blivit lite mer återhållsamma med att belåna fastigheterna men om ni köper ett nyckelfärdigt hus så borde värderingen stämma ganska väl med kostnaderna för att bygga tror jag.
Då blir det alltså ingen idé att göra en ny värdering.
Men.. det finns alltid fler åsikter än människor.

Vi ska bygga lösvirkeshus och fick bankens mäklare att titta på våra planlösningar och tomtens läge. Mäklaren gissade då att vår kalkyl kunde passa bankens affärsidé och vi fick alltså ett byggkreditiv. Men det bör tilläggas att det inte finns något liknande hus i liknande läge på några mils omkrets så värdet är ju diffust.
Värdet på vårt ej ännu färdigbyggda hus kommer jag ju inte att få veta förrens vi säljer det, o det lär dröja.

Det verkar som om det är läge att förhandla med några banker för att se vad de anser att de vågar belåna just ert hus med för värde.
 
Den intressanta fråganb är ju inte hur mycket huset kostade att bygga. Utan vilket marknadsvärde huset har när det är färdigt, dvs. Husr mycket skulle någon vara intrresserad att betala för huset.

Då är det läget, läget och läget som gäller. Bygger du i ett område med många osålda tomter så kommer huset inte att öka i värde när det är byggt, en ev. köpare kan ju välja att köpa en tomt och bygga själv. Bygger du i ett område där det inte är lika självklart att man kan bygga som alternativ till att köpa ett färdigt hus, ja då beror det på hur konjunkturen utvecklar sig under byggtiden.
 
När vi kollade lite på HSB så var deras procedur så att det BARA beräknades på marknadsvärdet. Det vill säga att om jag börjar bygga nu och marknadsvärdet skulle ligga på ca 5 000 000 enligt mäklarna, sedan tar det nästan 1 år att bygga, och marknaden kanske kraschat till dess, då står vi med jättetopplån.....usch, känns så osäkert att bygga:confused:
 
När jag pratade med banken så var deras kommentar, iom att vi bygger lösvirke, att det var svårbedömt med marknadsvärdet. Hade vi däremot köpt ett färdigt hus hade marknadsvärdet varit givet enligt banken. Å andra sidan så håller jag med dig hempularen, det är ju faktiskt vad någon annan är villig att betala som är marknadsvärde. Problemet är ju att det är lite svårt att få reda på det utan att lägga ut till försäljning vilket inte heller låter sig göras så enkelt.
Men det kanske är värt det för att eventuellt kunna undvika kostsamma topplån.
Ska man då hyra in en bulvan som lägger överbud på mitt hus så att marknadsvärdet blir högt?
 
Lindhult skrev:
Å andra sidan så håller jag med dig hempularen, det är ju faktiskt vad någon annan är villig att betala som är marknadsvärde. Problemet är ju att det är lite svårt att få reda på det utan att lägga ut till försäljning vilket inte heller låter sig göras så enkelt.
Men det kanske är värt det för att eventuellt kunna undvika kostsamma topplån.
Ska man då hyra in en bulvan som lägger överbud på mitt hus så att marknadsvärdet blir högt?
Eftersom det är banken som lånar ut pengarna så är det bankens bedömning av vad som är ett marknadsvärde som gäller. Bankens bedömningar av huspriser brukar inte avvika så mycket från faktiska marknadspriser, men enstaka "stollepriser" går de säkert inte på.
 
Nej jag håller med. Däremot tänkte jag försöka driva det hela till sin spets men det är nog som du säger Swetrot. Det ska ju också ofta till något lånelöfte för att man ska anses vara seriös vid budgivningar också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.