Tjena! Är nykomling här på forumet.. Nyss köpt fridtids hus. Där var det tidigare bo area 80kvm garage 50kvm nu har dom tyvärr stryp ner till 50kvm bo area samt 20kvm garage. Men jag är i stort behov av garage då jag har en bil som helst inte står ute. så
man får väl göra det bästa av detta och försöka bygga ett garage på 20kvm då.

Med tiden ska även huset byggas nytt, Den bild jag har framför mig är att hus samt garage ska gå i samma stil.

Någon mera som har byggt garage på 20kvm som har lite mått, tips, bilder?

Har gjort några grov skisser.. inget är exakt men så att ni fattar typ hur min tanke är.
 
  • 3D_s_f.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • garage1_20kvm.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fram_sida1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hög_lång_sida.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har detaljplanen nån bestämmelse om byggnadshöjd? I så fall kan det bli problem med pulpettak.
 
Det vet jag inte ännu. Men varför skulle det vara nån skillnad kontra ett vanligt tak?
 
Jag kan ge ett mycket bra tips tycker jag :)

BYGG STÖRRE!!!

Du kommer att ångra dig med 20kvm.
 
Rita upp kontruktionslösningar i ett ritprogram så ser du om det fungerar på det sätt som du tänkt. Alltså inte hela bygget utan hörnor , takfot mm
 
Om du har tänkt att ha en gjuten platta med kantförstyvning. Mura isåfall ett skift med Leca sten exvis passblock 10cm höga så du slipper ställa regelstomme och gips direkt på plattan, det blir oxå bättre vid infarten då väggen inte behöver möta marken.
Eller ännu hellre mura garaget i sin helhet, fuktsäkert ,brandklassat ,värmetrögt och mussäkert./MLj
 
Patris skrev:
Det vet jag inte ännu. Men varför skulle det vara nån skillnad kontra ett vanligt tak?
För att om du får ha 2,5 m byggnadshöjd (ganska vanligt) kan inte ditt pulpettak klara det.
 
BigGitt skrev:
Jag kan ge ett mycket bra tips tycker jag :)

BYGG STÖRRE!!!

Du kommer att ångra dig med 20kvm.
Men om detaljplanen säger max 20?
 
BigGitt skrev:
Jag kan ge ett mycket bra tips tycker jag :)

BYGG STÖRRE!!!

Du kommer att ångra dig med 20kvm.
Jag kan bara hålla med detta. För mig var maximal yta för "uthus" 30 kvm och 30 kvm känns mycket trångt med en bil i garaget plus allt annat som man faktiskt vill ha under tak. Konstigt att kommunen minskat de tillåtna byggnadsytorna. I de flesta fall går man i andra riktningen med fritidshusområden. Är det ett kolonihusområde? Du kanske kan undersöka möjligheten att få avvika från detaljplanen?
 
BigGitt skrev:
Jag kan ge ett mycket bra tips tycker jag :)

BYGG STÖRRE!!!

Du kommer att ångra dig med 20kvm.

Verkar inte som om jag får det! Och är i stort behov av garage.. Vill bygga 50kvm..
 
lindejo skrev:
Jag kan bara hålla med detta. För mig var maximal yta för "uthus" 30 kvm och 30 kvm känns mycket trångt med en bil i garaget plus allt annat som man faktiskt vill ha under tak. Konstigt att kommunen minskat de tillåtna byggnadsytorna. I de flesta fall går man i andra riktningen med fritidshusområden. Är det ett kolonihusområde? Du kanske kan undersöka möjligheten att få avvika från detaljplanen?
Det är ett fritidshusområde.. Men tydligen är det många av alla hus som har fått ned slag från kommunen på deras brunar där av har dom strypt ner detta nu.. men mitt hus som har godkänd brun får endå inte bygga större... :S Jobbigt lägge..
 
Till sommaren ska jag bygga ett i stort sätt likadant garage som de du ritat upp och även de på 20m2 ända skillnaden är att mina fönster ska placeras i normal höjd. iaf så ska jag mura det med leca och sedan putsa fasaden. Det är så pass litet så de där kan du mura själv och det tar inte många dagar så är det färdigt. Sen är det bara att fräsa in den el du vill i väggarna och sätta plyfa utanpå, ta dit en färgspruta o en timme sen är de klart. Glöm inte lister och taket bara :)

Kan tillägga att mitt ska användas som skoter/fyrhjulingsgarage
 
  • Gilla
Patris
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.