Y
Haft en stor dörr liggandes på gräsmatta ett bra tag och nu när jag reste upp den så såg den ju inte alls ut att må bra längre - men möss och annat har haft ett bra tak iaf.

Att ta mått, göra ritning, köpa likadant virke, såga samma längder osv - är inga problem.

Men vad gör jag sen. Hur gjorde dom min gamla dörr.
Vilken bräda börjar jag med först.

Vore allt en enda stor ram runt dörren så hade det känts enklare men originalet är ju bara horisontella reglar. Lägger jag en regel på backen, och mäter ut måttligt var första plankan ska ligga och spikar fast den?

Dörren är 291cm bred och 325cm hög. Så det är inget jag pillarihop inne i garaget på arbetsbänken.

Visa bilaga 144188
Visa bilaga 144189
 
Redigerat av moderator:
Jag brukar bygga uthusdörrar på plats, där dom/den ska sitta.

Sätt upp reglarna först och fäst dom tillfälligt med några vinklar.

Spika på brädorna.

Skruva dit gångjärnen.

Lossa sedan vinklarna och du har en dörr som passar, med gångjärnen på rätt ställe.
 
Det viktigaste för passformen är ju den där brädan på din bild nr 2 som går från klockan 10 till klockan 5.

Snedslå, tvärslå, nar eller vad du vill kalla den.
Det är den som håller formen på dörren.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Y
Det och att dra en lång gängad stav som korsar, så man kan räta upp dörren...

Men det var just hur man ska snickra ihop allt. Vilket larsbj gav tips om. Fast så gjorde dom inte tidigare då stolparna är oskadda. Tycker det är lite trist med massa onödiga skruvhål och annat från tillfälliga vinklar. även om metoden lät smidig.
 
Y
Reglarna som är på gamla dörren är 110x50mm

Mått som inte finns idag, men jag funderar på om jag kanske skulle använda:

"45x145 Regel C24" vilket jag tolkar är av något högre kvalite?
 
Ta loss den gamla dörren och lägg den på marken.
Såga 2 reglar och lägg på samma ställe som de i den ursprungliga dörren (gångjärnsfästena).
Såga till brädorna och lägg så att de ligger på samma vis som de gamla.
Spika 4 spik i varje bräda in i regeln.
2 i överkant, 2 i underkant.
När alla brädor sitter på plats vänder du på det hela och sätter dit snedsträvor, det blir att se ut som ett Z.
Jag hade valt att sätta en extra snedsträva högre upp så att det bildas 2 Z.
Det är viktigt att spika rätt annars kommer dörren att hänga sig igen.
Sätt en vertikal regel åt det hållet gångjärnen sitter i dörrposten.
Reglarna skråskruvas in i varandra, sätt ett spikband från den övre liggande regeln på ovansidan och låt det följa den vertikala regeln en bit ner på utsidan av regeln, du kan justera dörren med om den hänger sig.
45x145 blir tungt, varför inte använda dubbla 45x45 och vända böjarna mot varandra så har du en regel efter att den skruvats ihop inte drar åt något håll?
Lycka till....
 
  • Gilla
Larmers
  • Laddar…
Y
dubbla 45, då hamnar gångjärnsskruvarna mellan dessa? Borde väl hålla sämre även om jag sätter stora brickor?

Jag kan iofs köpa 145x45 och klyva ner till 110x45 men tänkte att dörren kanske blev stabilare om reglarna var lite bredare.
 
Att det håller sämre vet jag att det inte gör, man borrar först där franskingarna sitter, eller kör med genomgående vagnsbult.
Stora brickor vid muttern till vagnsbulten och lite extra rostfria skruv på var sida om hålen mellan reglarna. Alltså skruv regel till regel. Vill du ha det extra med vinter trälim innan reglarna skruvas ihop. Limningen släpper aldrig.
 
Y
Blir genomgående M10 med sexkant, brickor, mutter.


Panelen på dörren är 25x250... Ifall jag kör 21x195 så blir dörren försvagad.

Tror ni den blir märkbart svajigare om jag inte lägger till någon extra regel någonstans?
 
Redigerat:
Montera fast ett skottkärrehjul bortanför mitten på dörren mot öppningen, på insidan, med låsning, så har du inga problem med att dörren hänger sig samt att det blir en dörrstopp vid öppet läge!
Hade sådana på min gamla gård, men då var det hårdpackad grusplan!
Hade det till traktorgaraget!
 
Y
För att kunna justera dörren så att den inte hänger snett, så fick jag rådet att sätta gängad stav tvärs över så jag kan spänna för att dra upp dörren.


Är det värt att köpa L eller T profil och svetsa massa förstärkningar på den osv för att få fästen till staven.

Eller ska jag ta den enkla vägen och köpa en rektangulär sak och borra hål i den.
enda nackdelen med detta som jag ser är just att stången ska gå snett, så måste ju montera fästet snett, men dörren regel är ju horizontell, så får klura lite på detta. kanske inte borra fästhålen i rak linje bara så dom hamnar jämns med regeln även om fästet är snevinklat.... hum hum...

Untitlfsdfsdfed.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Borra gängstångshål i en regelstump som du skruvar från utsidan, håller för allt och du behöver inte svetsa
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.