Jag ska till att bygga en altan och behöver lite tips. Har precis rivit ner den gamla altanen (fuskbygge till tusen...), måtten på den nya kommer bli 8.75x3.3m som den gamla då det passade bra med hus/tomt.

Pga. väldigt liten höjdskillnad från altandörren till marken så kommer altanen hamna nästan direkt på marken och jag kan inte fläska på med 45x195 som bärlinor/golvreglar. Om jag nu kan mina spännviddstabeller korrekt så kommer det med två plintrader (150cm mellan bärlinorna, samt strax över 200mm mellan plintarna) fungera med 45x120 som bärlinor och 45x95 som golvreglar och sedan 22mm trall på det.

Det jag funderar mest på är plintarna, tänkte köpa färdiga plintar på byggmax men är lite osäker på hur jag ska göra här... Räcker det med 500m plintar eller ska man ta 700mm? Hur ska jag använda dessa? Ett förslag jag har fått är att gräva hål, packa lite singel i botten, lägga ner en vanlig trädgårdsplatta, ställa ner plinten och sedan isolera den med cellplast. Låter det vettigt? Räcker det då med 500mm plintar?

Hur fäster man bäst bärlinan i grunden? Plugg och fralla? Expanderbult?

Alternativ två, snikvarianten, är att bara bygga en ram på de 50x50 plattor som redan ligger.

Vad tror ni? Bilhelvetet har precis gått sönder igen så alternativ två lockar både ekonomiskt och tidsmässigt...
 
  • _MG_4842.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _MG_4843.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur var den gamla altanen? Låg den på plattorna?
Om det inte var något större problem med tjälen förut, bygg då på plattorna!
Du har ju så låg bygghöjd så plintar är onödigt, tycker då jag...
 
Du ska definitivt ha en terass istället för altan.

Som pedber skriver, använd befintliga plattor, men väg av o justera först.
 
Den gamla låg direkt på plattorna, se andra bilden. Visst det har väl satt sig lite på sina ställen men den har nog legat där ett bra tag.

När jag googlade lite hittade jag det här blogginlägget: http://meandmyhome.blogspot.com/2008/06/hur-man-bygger-en-altan.html
Tänkte göra likadant, tror nog det blir bra. Tack för era svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.