Jag undrar om alla takpannor skall ha samma lutning på en taksida med samma lutning över hela.
Anledningen att jag undrar är att jag tyckte att sista raden takpannor ned mot takfoten verkade peka uppåt något mer än övriga, och när jag kontrollerade detta så verkar de ha ca 2 grader flackare lutning än de ovanför.
Skall det vara så eller har man använt fel dimension på sista läkten ned mot takfoten?
 
Alla pannor ska ha samma lutning. Det är som du säger det är fel dimension på nedre läkten.
 
Fast det där är ju inget ovanligt. Om nedersta bärläkten var lika tjock som alla andra, skulle nedersta pannraden få för brant vinkel eftersom den inte har några pannor nedanför sig att ligga på. Därför måste man på ett eller annat sätt göra så att nedersta läkten blir tjockare men det är väl aldrig någon som räknar ut exakt hur tjock den ska vara och klyver till rätt dimension utan det blir någon standarddimension som funkar ungefär, typ man sätter en normal läkt på högkant eller en två tum två eller...
 
det är ganska vanligt att sista raden vinklas lite uppåt. Varför vet jag inte och ser ingen logik i det.
 
Mikael_L
Alla har rätt ! :)

Ska takfallet vara rakt ska det egentligen vara det.
Men snickaren orkar givetvis inte bängla allt för mycket, så det blir som Farzan skriver.

Slutligen finns det en designgimmick, ett arkitektoniskt grepp, att låta sista raden (eller oftast 2-3 sista raderna) luta mindre. Lite kinesiskt pagod-känsla.

Möjligen kan detta ha någon slags nyttoeffekt också, iom att vattnet saktar ner lite innan det träffar rännan. Men det har jag aldrig hört som anledning utan är endast mina egna små funderingar.
På området där vi bygger är det två hus som har mindre vinkel närmast takfoten och därmed aningens pagod-look.

TS, kan du inte ta en bild på ditt tak och lägga upp?
 
Vårt hus har pagod-looken (20-talshus) och vi la dessutom sista läkten på tvären så att den pannan får flackare lutning.

Man lägger pannorna så att de vilar på varandra. Den sista pannan har ingen panna att vila på och därför lägger man sista läkten på tvären så att den är högre. Hade man inte gjort det så hade sista pannan dippat neråt istället. Det står i monteringsanvisningen för takpannorna att sista läkten ska lägga på tvären.
 
Nu har besiktningmannen kikat på det och han ansåg att inget "fel" fanns pga att sista pannraden hade ett par grader flackare lutning, jag antar att det faller inom ramarna då det som vissa påpekat förmodligen beror på att man inte bryr sig om att få fram exakt rätt höjd på den sista läkten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.