Jag ska montera en skjutdörr, en så kallat pocketkarm i en vägg som jag ska bygga.
Min tanke är att ha osb och gips på båda sidor av väggen.
Den enda tillverkaren jag kan hitta som levererar detta är swedoor.

Någon som har gjort något liknande och har råd och tips?
 
Redigerat:
För snart 10 år sedan byggde vi in en pocketkarm och kör med plywood + gips på båda sidor. Jag minns inte vilket märke det var på karmen men karmen var avsett för enkelgips fast det var inga problem att köra plywood + gips trots det.

Vid dörrhålet har karmen en U-formad metallist som man ska sticka in gipsskivan i så att den fixeras hela vägen upp. Vi använde en 15mm plywood som vi fräste av 2mm från i kanten som ska in i U-listen. Detta för att dels var listen anpassad för 13 mm så något grövre hade krävt våld men också för att själva U-listen bygger ca 2mm så när vi hade monterat plywooden så låg ytan på plywoodskivan precis i liv med utsidan på u-listen. Vi kunder då montera en gipsskiva utanpå alltihop utan att gipsen böjdes över kanten som den hade gjort annars. Till sist så avslutade vi med et vanligt klackfoder för att dölja kanten på gipsskivan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bjerke88
  • Laddar…
Rickard.
GK som jag köpte av relativt nyligt hade också alternativ för dubbla skivor.

Alternativt kan man ju alltid lösa det med en salningslist eller klockfoder också om man hellre vill det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bjerke88
  • Laddar…
Rickard.
Här har du min lösning som inte på något sätt visar hur det skulle se ut för dig men visar i alla fall att samma principer gäller vid en pocketkarm som en vanlig karm och alla vanliga lösningar fungerar även här.

På andra sidan är det bara enkelgips och foder.

Närbild av en öppen pocketkarmdörrs mekanism, visar dörrens profil och gångjärn mot en enkelgipssida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Calle666
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.