Blodsoppen
Jag har en liten undran: Är det någon som vet varför vattennivån i toastolen ibland sjunker? Det kan vara så mycket som en hel decimeter. Vi har eget avlopp med trekammarbrunn och filterbädd. Tacksam för svar från er kunniga innom ämnet.
 
Dålig eller ingen avluftning.

Utan avluftning så suger spolvattnet med sig efterkommande vatten när man spolar. Relativt nära WC ska det i avloppet finnas en avgrening som går upp på taket eller till en vacuumventil. Där släpps luft in och ut så att vattnet i WC-stolen inte sugs med.

Antingen finns det ingen sån eller också är det en vacuumventil som fastnat. Möjligtvis så sitter avluftningen för långt från WC, eller är för klent dimensionerad.
 
Redigerat:
Vi har samma problem. Huset är hyfsat nybyggt så jag skulle tro att problemet är det andra du nämner tio_Pepe: en vacuumventil som fastnat. Hur löser man det? Måste man ta hit en rörkrökare?
 
Modig skrev:
Vi har samma problem. Huset är hyfsat nybyggt så jag skulle tro att problemet är det andra du nämner tio_Pepe: en vacuumventil som fastnat. Hur löser man det? Måste man ta hit en rörkrökare?
Nej, vet du var den sitter så kan du ta loss den och se om det hjälper. Fast då blir det lukt, så du måste göra ren den och sätta tillbaks den eller byta ut den. Kostar fyra-fem hundra.

Fast börja med att ta reda på om du över huvud taget har någon avluftning och var den sitter.
 
Hum? Har inte en susning om var jag ska börja leta ens :) Hur kollar jag om vi har avluftning? Och var hittar man normalt vacuumventilen? (Avloppet är förresten kopplat till LPS-anläggning, kan det inverka?
 
Följ avloppsrören från WC-stolen. Det innebär förstås att du måste in i väggen eller golvet och det är naturligtvis inte det enklaste. Så du måste nog anlita en rörmokare ändå.

Men du kan gå ut och titta på taket om det finns ett rör som sticker ut där, troligen ganska rakt ovanför WC. Titta på väggar och golv så kan du möjligtvis räkna ut hur rören går. Det ska vara diameter 110 mm om det är ordentligt gjort, även avluftningen.
 
Blodsoppen
Tack för svaren. Jag tror nog inte jag har avluftning från mitt system.
 
Jag tackar jag med! Ska kika på taket när det är mindre halt ...
Enklast blir kanske som du säger att ta hit en rörmokare. Toppensvar i alla fall :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.