Har fått lite problem med vårt värmesystem.

Har märkt att det tappar tryck i radiatorkretsen. Hittar dock ingen logik i det då det kan hålla trycket i 1-2 veckor för att sedan tappa 0,3-0,4bar under ett dygn (brukar ligga på 0,9 - 1 bar).
Märker ingen skillnad på värmen i huset och ser inga synliga läckor vid elementen eller under pannan.
Allt är draget i bjälklaget så man är ju lite orolig att det läcker någonstans där -> fuktskada.
Pannan är en Nibe VVM300 (elpanna) från 2006 och jag tror vi har ettrörssystem.
Kommunalt vatten så ska inte vara några aggressiva ämne som kan ställa till det.

Var börjar man för att försöka hitta en ev. läcka?
Är det något på pannan som kan resultera i att trycket sjunker?

Tar tacksamt emot alla tips på vad man bör kolla och testa.
 
Går det upp igen sen?
 
Nope. Tvingas fylla på vatten lite då och då. Testade låta det vara under ett par dygn för att se om det återgicktill rätt värde men så blev det inte.
Varierar ju lite med temperaturen ute men det har max varit runt 0.1 bar tidigare.
 
Det vanligaste felet är trasigt expansionskärl. Om trycket stiger snabbt när du fyller på så är det ett ganska säkert tecken.
På kärlet sitter det en 'bilventil'. Testa att trycka lite snabbt på pinnen där och se om det kommer luft, vatten eller ingenting.
 
  • Gilla
Dede77 och 1 till
  • Laddar…
Kanontips.

Stiger hyfsat fort så då kanske den är misstänkt. Ska kolla om jag kan nå ventilen ikväll.
 
Kärlet kan sitta lite jävligt till, men om du bestämmer dig för att byta ut det så måste du inte sätta ett nytt på samma ställe. Det går utmärkt att sätta det på ett avstick vart som helst utanför pannan och låta det gamla sitta kvar (om du har plats och tycker att det ser ok ut såklart).
 
Tror tyvärr det blir till att försöka byta det som sitter om det blir aktuellt.
Om jag inte är fel på det så sitter det längst in bakom ormboet av rör under tanken. Hoppas man i så fall kan lossa sidan och ta det den vägen.
Men först ska jag komma åt ventilen för att se om den kan skvallra om felet ligger där.
 
Hmm.
Kom enbart luft när jag tryckte på ventilen så då verkar det vara något annat som ställer till det.
Får väl börja med att lufta allt riktigt noga och se om det kan göra någon skillnad.

Finns det något sätt man kan se om det läcker förutom att det till sist blir fuktigt någonstans där det inte ska vara fuktigt?
 
Du kanske redan har kollat säkerhetsventilen?

Om det går, så brukar det vara smart att sätta nåt som kan fånga upp eventuellt spillvatten från ventilen, en kopp eller nåt.
Om trycket fortfarande sjunker samtidigt som vattenfällan är tom så är det inte säkerhetsventilen som läcker.
 
Jag skulle kunna sätta pengar på förtrycket i expansionskärlet..
Det räcker med att det är lågt så kan du få problem med pendlande tryck.
Börja med att kolla vad du faktiskt har för förtryck i kärlet, för ett för lågt förtryck gör att de felen du beskriver uppstår.
1: Stäng bort tillopp och retur till huset och stäng av Pannan.
2: tappa ur vattnet ur enheten så du inte har något mottryck.
3: Kontrollera förtrycket på nålventilen på expansionskärlet, grov riktlinje 0,3bar över det statiska trycket= högsta punkt i systemet från expansionskärlets höjd i meter.
4 meter= 0,3+0,4=0,7bar
1 meter=0,1+0,3=0,4bar.
Detta är naturligtvis beroende på systemvolym m.m men denna formell fungerar perfekt i 9/10 mindre hus.
4: Justera trycket och fyll på systemet igen. Testa sedan att låta anläggningen gå och se om problemet försvann.

Om problemet kvarstår så kan du ha ett läckage att lokalisera.
 
Ventilerna har jag funderat på men svårt att kolla.
Går till samma utslagskopp och brukar släppa lite efter man duschat (vilket jag tror är normalt).

Tänkte kolla förtrycket men trodde man var tvungen att tömma systemet helt så skippade det då.
Får kolla igenom alla inkommande och utgående rör. Sitter ett gäng avstängningsventiler bakom så kanske inte fel att veta vilken som går till vad.
Räcker mao att pannan är tom på vatten.
 
Den behöver inte vara tom, bara trycklös. Har du långt till högsta punkten så får du tappa ur så att det inte är flera meter vattenpelare som trycker mot gummiblåsan.
 
Dede77 skrev:
Ventilerna har jag funderat på men svårt att kolla.
Går till samma utslagskopp och brukar släppa lite efter man duschat (vilket jag tror är normalt).
.
Rätt. Är normalt att säkerhetsventilen släpper lite vatten ibland OM det handlar om säkerhetsventilen som hör till varmvattenberedaren (tappvarmvattenberedaren sitter förmodligen inbyggd i din elpanna?)

MEN det är inte normalt att det ska läcka nåt från säkerhetsventilen som hör till pannan/värmekretsen. Läcker den så är det därför du förlorar vatten/tryck i pannan. Vilken säkerhetsventil är det som läcker/släpper vatten hos dig? Pannans eller varmvattenberedarens?

Synd att säkerhetsventilen (till pannan) är svårkollad, men det är det första stället jag skulle kolla/misstänka. Om det är så att du förlorar vatten och tryck ur pannan (på grund av för högt tryck) så borde/ska det vara ur säkerhetsventilen som det försvinner vatten.

Sen är det säkert vanligt förekommande att det är fel/för lågt förtryck, eller nåt sånt, i kärlet också. Och att det är det som orsakar att det blir läckage (i säkerhetsventilen).
 
Ska försöka kolla vilken av säk.ventilerna som släpper när man duschat.
Har bara motionerat de lite då och då men aldrig brytt mig vilken som är vilken.
Då är kvällen räddad

Stort tack för alla förslag. Det uppskattas :)
 
Hur mycket vatten fyller du på och hur ofta?
Det vattnet tar vägen någonstans.
Sätt något under säkerhetsventilen som läcker och se hur mycket det blir på exempelvis en vecka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.