Hej jag är hoppfull om att här få goda råd!

Vi har vattenburet värmesystem radiatorer, elpanna NibeF470 två år gammal. Garantin gick ut nu i maj.
När det började bli varmt i slutet av mars sjönk trycket under 0.5 bar, fyllde upp några gånger efter att ha läst bruksanvisningen under lågt systemtryck.
Efter några dagar ringde vi service, inget synligt vatten någonstans, ingen läckande säkerhetsventilen, expansionskärlet byttes ( sa de åtminstone?) då återstår läcka i rör enligt dom, vilket iof är väldigt osannolikt, han hade inte varit med om det annat än i gamla hus med järnrör eller vid renoveringar och nybyggen, vårt hus är enplanshus från 1990 så våra kopparrör borde hålla.

De började stänga av en slinga i taget ( har 3 st) för att se om trycket höll, första slingan framsidan stängdes av trycket sjönk från 1 till 0.4 bar, då kopplades den på och en slinga ut till garaget stängdes av och då höll trycket riktigt skapligt, (och Nibe killen var säker på att han hittat problemet) höll 1 bar i felar dagar för att sedan sjunka till 0.7 och där höll den för att efter 3 veckor återigen sjunka ned till ca 0.3 bar. Då tyckte Nibe att det var ju konstigt då måste ni ha en till läcka, kontakta försäkringsbolag och ring rörfirma, japp det gjorde jag, trygghansa sa att först måste vi ju konstatera en läcka sen hjälper de till med 30 % av kostnaden, vilket jag blev chockad över att det var så lite.
Provtryckning skulle kosta bortemot 10.000 minst, han ville inte säga men minst två dagar à 500:- timmen plus framkörningsavgifter osv, sitter de här i två dagar då eller?? Hur kan provtryckningen bli så dyr??
Ringde Nibe igen och tyckte att de kan väl stänga av den tredje slingan för nu är ju bara två igång och den har varit avstängd, då borde man ju enklast utesluta läcka varför vi nu skulle ha läcka i två av tre slingor med 1 mån mellanrum?? Då sa han fyll upp systemet igen för att se om det ändå beror på värme, jag fyllde upp till 1.2 bar gick rätt snabbt. Sen har det sjunkit nedåt, igår var det 0.9 på tis kvällen 0.75 ons morgon ( på 2 v,på ons kvällen var det 0.9 igen, såhär håller det på två steg ned och ett upp.
Oberoende säger att alla symtom tyder på dåligt expansionskärl, men de har ju felsökt pannan och bytt det?
Alla kliar sig i huvudet, vi tvekar ju att dra igång dyra felsökningar eftersom den inte bara sjunker i tryck utan även stiger 0.1 då och då.

Hoppas någon orkar läsa detta långa inlägg!
 
Det verkar vara erat expansionskärl som har dåligt motryck, alternativt trasig gummibälg.
enklast att kontrollera är att trycka in nålventilen som sitter på kärlet. Kommer det luft så är blåsan hel, kommer det vatten eller ingen luft så har de inte bytt expkärlet eller fyllt på förtrycket...

om trycket åker upp och ner beror dt oftast på att mottrycket är för dåligt, dt resulterar i att kärlet inte tar emot vattnets olika temperaturexpansioner. Förtrycket mäts genom att tappa ur pannan och kontrollera med en tryckmätare som passar på ett bildäck. Det skall ställas in 0,3bar(3meter) över den statiska höjden( alltså om det är fyra meter från expansionskärlet till toppen av högsta radiatorn ställs förtrycket in till 0.4+0,3= 0,7 bar.
Mer om förtryck och expansion kan du läsa här.
http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?action=artikel&cat=11&id=34&artlang=sv
 
Redigerat:
Ok, många symtom tyder ju på expansionskärl fel, men samtidigt så kan det ju inte vara möjligt att de inte bytt det fast de säger det?? De ska ju vara experter.
Vet inte om min man vågar sig på att mickla med expansionskärlet själv.

Tack för att du svarade-:)
 
Men som du kan läsa i länken så variera trycket ganska mycket med temperaturen.
 
Jo det förstår jag, men trycket borde inte sjunka under 0.5 bar anser Nibe, och vårt var nere i 0.3 från 1 bar och det var ändå lite värme på elementen på morgonen.
 
Har ni för högt förtryck kan det få säkerhetsventilen att öppna när värmen stiger, vilket sedan resulterar i att trycket sjunker när det svalnar av..
 
Säkerhetsventilen är inställd på 2.5 bar.
Förtrycket är fabriksinställt på 0.5 bar, vet inte vad servicekillen satte det till i praktiken men antar 0.5 , mätaren sjunker på en gång när man tappar ur och stiger fort när man fyller på) alltså om systemet är tomt borde trycket ändå vara 0.5 pga av förtryck?

Vi har i princip noll höjdskillnad ( enplansvilla) eller räknas själva höjden på elementet, vårt ex kärl sitter under pannan och ett element är ju säkert 1 m hög,? Är det höjdskillnad då? Jag försöker lära mig denna tekniska värld!
 
Uppskattningsvis hur många sekunder behöver du fylla på?
nej det är fortfarande 0bar i systemet när det är tomt, men blåsan på kärlet har ett tryck på 0,5 standard. Om du nu skruvar av det svarta plastlocket som ser ut som en däckventil på expkärlet och trycker in luftskruven kommer det då luft?systemet behöver inte tappas för att kolla det.
 
Redigerat:
Det är högsta punkten på den högst belägna radiatorn man menar. Alltså i ditt fall ca 1 meter
 
Ja vi har ju fått den frågan tidigare, vi upplever ju att det går snabbt att fylla några tiondels bar, man kanske kan tömma ur genom att öppna säkventilen och sen fylla och ta tiden, om man har en läcka hur lång tid skulle det då ta att fylla?
 
Tommor: du verkar kunna det här, några frågor till.Är det för högt tryck 1 bar nu när elementen är kalla? Samtidigt så undrar jag varför trycket varierar 0.1 upp och ned under dagen, systemet kan ju inte bli mer än kallt?
Varför säger Nibe att det indikerar läckage bara för att manometern går under 0.5? De har också mumlat om att vi kanske har ett litet system, vad betyder det? När man ringer så är de i bilen el ute på jobb, så jag tar bara emot info och sen kommer alla frågor. Expansionskärlet är på 10 L.
Pannan är två år gammal och vi har haft så mkt problem med den, företaget som sålde slutade svara när min man ringde, gick flera veckor i vintras innan de svarade. Nu har garantin dessutom gått ut,
 
Kolla gärna förtrycket i expansionskärlet.
När mina föräldrar fick sitt bytt för några år sedan så fyllde de 1,5 men skrev 0,5 på kärlet.
Med fel tryck gör kärlet ingen nytta.
 
1.0 bar känns inte för högt om säkerhetsventilen är på 2.5, men det är högre än vad ni måste ha. Men alt är relativt och är förtrycket för högt eller att kärlet är stumt så kan det ändå lösa ut när systemet blir varmt.
ni måste börja med att fastställa förtrycket eller funktion på expkärlet.
tejpa en plastpåse på säkerhetsventilen och kolla om den ligger och släpper vatten någon gång under dygnet. Det händer att de ligger och pyser lite då och då. Och med ett felaktigt expkärl så behöver det inte komma mycket vatten för att orsaka trycksänkning. Och på den där pannan är väl säkerhetsventilen inbyggd och dragen till en dränering så ett litet läckage syns inte alltid.


att systemet varierar 0,1 upp och ner är inte konstigt, trycket i ledningarna ändras ju med pumphastihheten och temperaturen i huset.
har ni ett litet system så blir varje förändring extra synlig. Så om systemet varierar 0.1 upp och ner skulle jag ite oroa mig för alls.
 
Redigerat:
Tack för det, vi har dragit fram röret till säkerhetsventilen så vi ser om det droppar , vilket det inte gör.
Det svajjar men på tre veckor har det ändå sjunkit från 1.2 till 0.75 som lägst men då steg trycket under dagen till 0.9. Dessförinnan var det 1 höll sig en vecka sen 0.7 höll sig två veckor sen blev det varmare sjönk det ned till 0.3, då ringde vi igen, de tycker inte att trycket borde gå ned under 0.5.
känns lite dumt och ringa service igen och säga att vi litar inte på att ni kollat expansionskärlet tillräckligt ordentligt.
 
Det är enkelt att kolla trycket själv.
Det sitter oftast(alltid?) en "bilventil" på expansionskärlet. Mät där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.