Har en laptop Packard Bell som har blivit sjukt seg. Trodde jag fått virus så jag formaterade den men hjälpte inte nämnvärt.
Datorn är ca 2 år gammal och används inte till något avancerat, mest glo på youtube, kolla nyheter, se film osv.

Vad kan vara galet?
Har tidigare haft stor framgång med att formatera om en slö dator men nu gick det ej.
 
Kan vara att den är full med damm så att processorn throttlar dvs sänker frekvensen för att inte brinna upp
 
Ok, antar att man måste skruva isär den då?
Är det en odramatisk operation eller låter det pjoing!! Och det flyger fjädrar, knappar och kretskort åt alla håll?
 
Har du lite tur så kan du lossa ett litet luftgaller under datorn. Ibland får man demontera tangentbordet.
Oftast helt odramatiskt när man väl kommit på hur man ska göra...
 
Ah va f-n, fram med skruvdragaren och stora byggdammsugaren så är den helt ren på några sekunder :D
 
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
Har du en vanlig hårddisk i den? Överväg att ersätta den med en billig SSD, gör jätteskillnad.
 
En två år gammal Packard Bell anser jag inte det är värt att byta disk på. TS är hantverkare och använder säkerligen proffsverktyg, typ blå Bosch eller Festool utom när han surfar på internet, då är det yttersta lågbudget som gäller ;)
 
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
Innan man överväger SSD så tycker jag att man ska kolla på hur mycket ledigt RAM man har när normal mängd program är igång.

Under Windows kan man trycka Ctrl-Shift-Esc och titta på fliken Performance (jag har engelsk Windows här) och se om det är minnet som är flaskhalsen.


Sen bör man ju också fundera över om det verkligen är datorn som är segt eller om det är det trådlösa nätverket (då det är en laptop gissar jag att den mest körs trådlöst). Idag skaffar fler och fler trådlöst nätverk vilket innebär att det blir trångt i etern.
 
Fairlane
Ett tips när det gäller isärskruvandet är att kolla om det finns en beskrivning på youtube. Det finns så fantastiskt mycket bra filmer för hur man demonterar/monterar/lagar/konfigurerar det ena eller det andra. Jag skruvade isär en gammal HP-laptop för några månader sen och då hjälpte filmen jag hittade rejält mycket. Det var en riktigt komplicerad modell, jämfört med när jag senare skruvade isär en nyare Dell-maskin.
 
Jag får tacka för alla tips.

Tog ut datorn och blåste med tryckluft i gallret på sidan. Då brummade det till och jag hörde att en fläkt gick igång.

Nu är den betydligt rappare!!!😄
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Det gäller att vara lite försiktig vid en sån manöver, tryckluften kan få fläkten att snurra så snabbt att lagren skär. Och då har man ännu sämre kylning än innan.
 
mexitegel skrev:
En två år gammal Packard Bell anser jag inte det är värt att byta disk på. TS är hantverkare och använder säkerligen proffsverktyg, typ blå Bosch eller Festool utom när han surfar på internet, då är det yttersta lågbudget som gäller ;)
Du kan ju direkt ana att TS kör med riktiga maskiner genom att titta på TS avatar. Gröna pluppar = Festool naturligtvis (y)
 
Jag använder alltid tryckluft på burk när jag gör rent datorer. De är väldigt smidiga att hantera och man kan lätt få in pipen mellan kylflänsarna för att blåsa rent.

Fast man känner sig ju lite korkad som köper luft på burk...:p
 
Janus82 skrev:
...

Fast man känner sig ju lite korkad som köper luft på burk...:p
Varför gör du det?
Det finns ju folk som köper vatten på flaska. Jag gör det själv faktiskt :p
 
oceanis skrev:
Du kan ju direkt ana att TS kör med riktiga maskiner genom att titta på TS avatar. Gröna pluppar = Festool naturligtvis (y)
Stämmer. Festool och Makita är det som gäller här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.