Jag har skickat runt offerter till bygghandeln inför vårt grundarbete....

Flera bekanta till mig har byggt hus och rekommenderar mig att först spela ordentligt dum. Då får man en prissättning som ligger helt åt helvete för högt.
Eftersom mina bekanta redan kollat priser, jämfört och har kontakter inom byggbranschen så vet de hur stor prutmånen är. Då är det bara att kliva in en vecka senare på kontoret och syna "bluffen".

Ett exempel:
Fick pris hos en bygghandel på:

kantelement: 300 kr/m
Ytterhörn: 464 kr/m
cellplast: 110 kr/m

Efter ett långt samtal veckan efter så var priset:
kantelement: 180 kr/m
Ytterhörn: 340 kr/m
cellplast: 65 kr/m2

Ändå tror jag att andra har lyckats ännu bättre med sina förhandlingar.
Vad har ni fått för priser på materiel till er grund?

Ett bygge innebär många beslut och många arbetstimmar i bygglampans sken. Är det redan på förhand uträknat att plocka ut mycket pengar av "lätta kunder"? De som inte kan, vet eller orkar förhandla och pruta.

Kliver alltid ut från en bygghandeln med känslan av att vara lurad eller gjort en dålig affär...
 
lite tillspetsat gäller rent generellt att så länge säljaren inte gråter så är det du som borde göra det :)

Sen är det precis som du har upptäckt att listpriserna är mycket justerbara. Tveka inte att be om prisförslag/offerter och ta in dem från flera leverantörer. Tveka inte heller på att tala om att du gör det.
 
Bergstrollet: Hej jag sitter själv i det stadiet av bygget nu och undrar om du kan tänka dig dela med dig om vilket företag det gäller?... skicka gärna PM
 
Kvalitét och ett gediget utförande på arbetet är givetvis viktigare än priset. Fast det trodde jag var en självklarhet. Tydligen är det inte så verkligheten ser ut....

Priserna jag nämner ovan kommer från en återförsäljare för Sundolitt. Jag har hört att de hade lite problem med sina kantbalkar för några år sedan (putsen släppte). Nu ska det vara åtgärdat och de jag pratat med är nöjda med sin grund.

www.cellplastdirekt.se Är det samma visa där? Att man måste pruta och tjata i två veckor innan man når rätt pris?
 
hehe.. en kompis jobbar i egen firma och håller på att bygga ett hus til en kund. Han berättade om priset för grunden: 400.000 för 70 Kvm. Nu visade det sig att marken mest var sumpmark så man var tvungen att förstärka med pålar och han berättade att killen som pålade kom en dag och slog ner sina pålar i marken och körde hem till middag och räkningen slutade på 170.000 SEK. Man undrar ju om det var guld eller platinum i de pålar som slogs ner i marken, men kompisen trodde inte att matrialkostnaden var den stora biten... Så lärdom, bygg inte hus på sankmark :)

- M
 
gjorde ingen jätte undersökning av priser - kollade med 3 olika leverantörer och cellplastrirekt var billigast.
 
Tumregeln säger att det brukar finnas 35 % prutmån på listpriserna (om du inte hittat en säljare som försöker dumpa marknaden, för då kan han ju inte pruta så mycket). En tumregel - men det kan ge en liten känsla för vad det "bör" kosta.
 
Många här skriver om sin kostnad för grund/kvm. Har de då räknat boytan eller byggytan?
Vårt hus med 173,5 kvm boyta har en byggyta på 188 kvm om jag inte minns fel (kan ha varit 193). I vilket fall så blir det en viss skillnad i priset/kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.