Ja, det är bara att erkänna: jag har totalt snöat in på stolarna sjuan och femman. De är ju så snygga, framför allt sjuan. Vi planerar för ett modernt matbord med stolar i  nya huset och har kollat på Mios "plaine" (efter goda råd från er på byggahus!!!), men min tanke är att kanske försöka hitta ett begagnat superellipsbord och sex sjuanstolar. MEN var??? Kanske annons i tidningen? Har kollat blocket utan framgång.

Har någon vågat kosta på sig nya sjuanstolar? Hur förfärligt fasligt dyra är de...? :-/

/Lena
 
MEA skrev:
Har någon vågat kosta på sig nya sjuanstolar? Hur förfärligt fasligt dyra är de...? :-/
Eftersom jag är en sån där oupplyst typ som nyligen inte hade en aning om vad en "sjuanstol" är för något så googlade jag lite, och då noterade jag att priset för nya stolar är mellan 3100 kr och 3765 kr per styck. Dock verkar det ju vara en säker investering.

Källa: Nordiska Galleriet
 
Tack för svar, men jag bor i Malmö, inga stolar här i närheten... De är väl inte så smidiga att skicka kan jag tänka? Dessutom är begagnatpriset himla högt!!

Men tack ändå för länkarna. Ska hålla lite koll på dessa...

/Lena
 
Alltså, detta måste väl vara en kopia, eller...?

http://www.classic-design24.com/shop-english/pd29623090.htm?defaultVariants=search0_EQ_beech%20cherry%20lacquered_AND_{EOL}&categoryId=29


"made in Italy". Men den ser ganska fin ut tycker jag... Bra mycket billigare än originalet men frågan är om man vågar...

/Lena
 
urk...det där är kopior.

Jag måste bara fråga vad "femman" är för stol... :-/
 
Jag måste bara fråga vad "femman" är för stol...
Ja, det var ju en synnerligen bra fråga... MYRAN ska det ju vara. Jag har mer än vanligt hjärnsläpp idag. Och när det gäller möbler är min bildningsnivå tämligen låg. :-[

/Lena, som letar vidare...
 
Lena,

Satsa inte på kopiorna... En äkta sjuan och myran stol tillverkas av Fritz Hansen i DK. Jag har förstått att värdet på möblemanget består i många år, det ser du ju bara på länken ovan till antikhandlaren.. Köper du nytt har du stor valfrihet att välja på färger och träslag på sits och finish på underredet..

Kul att du, precis som jag, gillar Arne Jacobsens verk.
Jag köpte mina svarta sjuan för ett par år sedan och ångrar inget alls.. Sparar fn. till superellipsebordet..

Sjuanstolen firar ju 50år det här året, så hade jag varit du, skulle jag satsa på nytt.
Se det som en investering.

Kolla in hemsidan..

www.fritzhansen.com


// M
 
Satsa inte på kopiorna... En äkta sjuan och myran stol tillverkas av Fritz Hansen i DK.
Tack M för ditt svar. Nej, det blir nog inga italienska kopior för min del. Jag är väldigt sugen på sjuanstolarna i "original" men det är delvis en förhandlingsfråga eftersom maken inte alls förstår tjusningen med de "äkta" och tämligen dyra stolarna... Så vi får väl se vad det blir...

Köpte du dina stolar nya eller begagnade?

/Lena
 
Hej,

Jag köpte mina nya.. Eftersom det bara skiljer några hundringar från begagnad och ny, så var valet enkelt.

Du får köra med lite kvinnlig taktik mot gubben så löser det sig nog.. Håller tummarna!!


// M
 
Hej

Jag fattar inte hur ni ser att det är en kopia (på den italienska hemsidan). Får dom gå ut med att att det är orginal?
 
Kopierade stolar är ett känt begrepp och har diskuterats (och diskuteras fortfarande säkerligen) på olika engelskspråkiga möbelfetischistforum.

Jag drog slutsatsen att det är en kopia pga följande indicier:
1) Stolen är för billig.
2) I beskrivningstexten står det "Arne Jacobsen", dvs inom alfanumeriska dubbelfnuppar.
3) Benen ser för tjocka ut.

Sen kommer några riktiga fakta:
1) Originalstolen tillverkas inte i Italien.
2) Sitsen är platt - det är inte originalet.
3) Ryggstödet är inte lika rakt upptill på originalet.

Jämför bilder på www.fritzhansen.dk och
http://www.classic-design24.com/shop-english/pd29623090.htm?defaultVaria nts=search0_EQ_beech%20cherry%20lacquered_AND_{EOL}&categoryId=29

Det tråkiga är att dessa usla kopior finns för de flesta designklassiker. Man måste alltså veta vilka företag som har licens på tillverkningen. Exempelvis är det endast Vitra som har licens på Eamesmöblerna här i Europa.


Sedan.... läs vad som står under länken "info" på sajten... där skriver man just att det är reproduktioner - inga original. Men de försvarar ju detta och kallar det inte "usla kopior" direkt....  :D
 
Tack för era grymt snabba svar :). Nu fattar till och med jag ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.