Hej,
Jag har dragit slang till sjön, ca 100 meter och 2 meter stigning. Problemet jag har är att när jag öppnar kranen så är det bra tryck och flöde till att börja med men rätt snabbt avtar det och blir en lugn stråle.

Med stängd kran bygger den upp tryck så att tryckbrytaren slår av och sen håller den trycket. Dock tar det längre tid i år än vad det gjort tidigare år. Bottenventilen är skyddad av en plasttunna med hål i och det är av den här typen https://www.bauhaus.se/bottenventil-altech-med-invandig-ganga-r32#go-to-description så att den hänger snett nedåt borde väl inte vara ett problem? Men det kan ju såklart ha kommit in skit i ventilen tidigare.

Vad är troligaste felet? Läckande koppling, trasig pump, skit i bottenventilen?
 
tommib
Välkommen till forumet!

Vad har du för pump, var sitter den och hur grov är slangen? Har det fungerat förut? Har du någon hydrofor eller hydropress?
 
Kan vara skit/alger i bottenventilen och då får inte pumpen tag i den mängd vatten som den behöver, börja där och kom tillbaka om det inte blir bra med resning av den. Det är en gummiboll i backen och då kan det kärva rätt bra med lite skit så den inte öppnar som den ska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.