Hemmakatten
Vad vet detta forum om sjövärme?
Scenariot är liten insjö (8km lång), 30 meter djup, ingen tidigare sjövärme i sjön, ingen bebyggelse vid sjön.
Är det möjligt med sjövärme? Om två fastigheter delar på sjövärmen, är det ytterligare komplikationer? vad händer med botten på sjön? Blir den påverkad?
Går det att dra 100 meter till hus. Skall VP placeras vid sjö för att sedan fördela till två fastigheter? Går det?
Är naturligtvis oerhört tacksam för svar!     :D

PS. Har någon tips på böcker att läsa om detta?
 
Svåra frågor, men om jag räknat rätt så blir sjön ca 0,01 grad kallare om man "pumpar" upp 30.000kWh.
Skulle tro att det är inga problem, men jag är personen att kunna bedömma det.
 
Hemmakatten
knatte skrev:
Skulle tro att det är inga problem, men jag är personen att kunna bedömma det.
Nu undrar jag ju förstår lite smått om du är personen att bedömma det, eller om du glömde ett " inte" mellan "jag" och "är"?  ;)

Vad händer med botten? Det finns (mycket) kräftor i sjön som man inte vill störa.

Vad brukar kommunen tycka om sjövärme? Om det är så att man äger ett vattenområde, kan man lägga ut sjövärmeslingor där utan att kommunen kan neka? eller (troligare) har kommunen sista avgörandet?
 
Hemmakatten
Nu måste jag be om ursäkt. :-[ Har ju tidigare (i våras) frågat om sjövärme och fått en massa bra svar. Hade helt glömt bort detta. Ursäkten är väl att jag i ivern (har nu kanske äntligen hittat tomt) helt glömt bort detta. Ska nu läsa alla trådarna om sjövärme. Och kanske jag återkommer om jag behöver ytterligare svar. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.