Hej
Jag har en stuga i fjällen där vi tar vatten från en sjö. I sjön har vi en sjöpump som är kopplad till en hydrofor/tryckströmbrytare i diskbänksskåpet. Det har fungerat bra i många år men pga av lågt vattenstånd i höstas och en olycklig flytt av pumpen tog islossningen pumpen med sig i våras. Pumpen som försvann var en 400 volts Flygt pump. Nu har jag chansen att köpa en pump av en kompis som är 220(240?) volt. Går det att göra ett sånt byte utan större problem?
220 v pumpen är denna:https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...umpar/djupvattenpumpar/djupbrunnspump-731121/

Avståndet till sjön är 25-30 meter och lyfthöjden uppskattningsvis 8-10 meter.

Mvh LOB
 
Jag kan bara svara rent elektriskt, och det du måste kolla är att du har en nolla med i kabeln. I äldre kablar till apparater som inte behövde nolla hade man bara tre faser och jord, eller en kombinerad jord och nolla. Ska du bara använda en fas kan kabeln kopplas om så att en av de gamla ledarna får nolla. Om ledaren märks i båda ändar med blå slang är det helt OK att göra så. Pumpen du länkar till är på 230 V och anpassad till det svenska elnätet, så det är inga problem på den fronten. I övrigt verkar ju pumpen klara det du vill (lyfthöjd 55 meter räcker ju gott).

/Fredrik
 
Mikael_L
Hur mycket ström drog den gamla jämfört med nya. Behöver det säkras högre.
Sitter det något motorskydd nu, behöver den nya pumpen motorskydd?

Många frågor, men sånt man ha koll på
 
Den nya pumpen är på 1300 W (<6A vid 230 V) och har eget överströmsskydd enligt Jula. Den har stickpropp, så den bör vara avsedd att köras utan motorskydd. Stickpropp och överströmsskydd måste ju installeras någorlunda skyddat från fukt så kart.
 
R
En 1 fasmotor behöver inget överströmsskydd . kan var så att pumpen har en termokontakt i lindningen
för att stoppa om den blir för varm , blir en form av motorskydd
Det går bra att koppla om kabeln till 1 fas med så liten belastning , men det bör vara någon som kan ,
enär det måste kopplas om i centralen , tryckvakt , e.t.c
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur mycket ström drog den gamla jämfört med nya. Behöver det säkras högre.
Sitter det något motorskydd nu, behöver den nya pumpen motorskydd?

Många frågor, men sånt man ha koll på
Jag vet inte hur mycket ström den gamla drog för jag hittar den inte(varken på nätet eller i sjön haha). Det finns motorskydd och en separat jfb till pumpen. Jag antar att jag får börja leta en elektriker att rådgöra med och som kan göra bytet. Den bef. Kabeln är ju avsliten och uttöjd så man måste kolla att den är ok. Tyvärr är elektriker en bristvara i området där stugan finns.
 
R rävlyan skrev:
En 1 fasmotor behöver inget överströmsskydd . kan var så att pumpen har en termokontakt i lindningen
för att stoppa om den blir för varm , blir en form av motorskydd
Det går bra att koppla om kabeln till 1 fas med så liten belastning , men det bör vara någon som kan ,
enär det måste kopplas om i centralen , tryckvakt , e.t.c
Man måste alltså in i central och greja med tryckvakten. Känns om ett utbyte till en likadan är lite mer plug n play. Får kolla lite priser på det.
 
Mikael_L
F fb35523 skrev:
Den nya pumpen är på 1300 W (<6A vid 230 V) och har eget överströmsskydd enligt Jula. Den har stickpropp, så den bör vara avsedd att köras utan motorskydd. Stickpropp och överströmsskydd måste ju installeras någorlunda skyddat från fukt så kart.
Men det låter inte som att detta blir speciellt krångligt.
Det gamla motorskyddet ska givetvis väck.

Vad sitter det för säkringsstorlek nu
 
Tryckvakten vill du väl ha kvar så att pumpen får samma styrning som tidigare. Frågan är om du också har ett motorskydd under diskbänken? Det kan i så fall behöva kopplas om eller kopplas bort, dock en smal sak, inga problem.

Saknar du nolla under diskbänken ska det inte heller vara några större problem att ordna.

Du behöver dock ordna en vädersäker skarvlåda ute någonstans då medföljande kabel bara är 20 meter, eller skarva gummikabeln så att du får dess överströmsskydd inomhus.
 
R
För att göra om till 1 fas så måste det ändras i centralen och kopplas om i tryckströmbrytaren .
Sedan det med att kabeln troligtvis fått stryk p.g.a. att dragits med i strömmen och sträckts , så är det nog lämpligt att byta den med , ingen som vet vad som hänt invärtes med den
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men det låter inte som att detta blir speciellt krångligt.
Det gamla motorskyddet ska givetvis väck.

Vad sitter det för säkringsstorlek nu
Jag är tyvärr 37 mil från stugan men gissningsvis är det 10 A säkringar. Tror att det bara är såna i hela centralen.
 
R
Är med säkerhet 10 amp , med 16 amp är det en häftig pump
 
R rävlyan skrev:
För att göra om till 1 fas så måste det ändras i centralen och kopplas om i tryckströmbrytaren .
Sedan det med att kabeln troligtvis fått stryk p.g.a. att dragits med i strömmen och sträckts , så är det nog lämpligt att byta den med , ingen som vet vad som hänt invärtes med den
Den bef. kabeln är skarvad i mitten i en ubåt. Finns det något sätt att kolla om kabeln är ok?
 
Det går att megga den, isolationsmäta med med hög spänning lämpligen 500 eller 1000Volt.
 
Mikael_L
Enda anledningen till att jag"tjatar" om säkringsstorlek och motorskydd är ifall någon tidigare elektriker har bedömt att utlösningsvillkor och spänningsfall inte klarar sig utan att ha liten säkring eller motorskydd.
Detta går fortfarande inte att alldeles säkert veta, men om kabellängden inte är mer än 30 meter och det sitter 10A säkringar nu så är det ganska rimligt att anta att det är OK.
Byt gärna till 6A säkring, om den klarar starkströmmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.