Jag har en liten gammal sjöbod på en lastageplats som tillhör byn där jag bor. Min fastighet har servitut på lastageplatsen där min andel är knappt 1%. Jag har den enda sjöboden på platsen (även om det tidigare funnits flera), sjöboden har stått där ”så länge alla minns”, den står där av gammal hävd och finns inte dokumenterad någonstans.

Vilka rättigheter (om några) har jag angående sjöboden? Kan föreningen kräva att jag tar bort den? Kan jag rusta upp den, bygga ut och ev bygga om till bastu? (Exempelvis)

Tack på förhand!
 
Är du säker på att det inte finns något skrivet någonstans, typ i fastighetsregistret om att du har rätt till sjöbod på platsen? Fastigheter och deras reglering har varit skriftligt dokumenterad i flera hundra år, så jag kan mycket väl tänka mig att det finns mer än hävd. Sen är det kanske svårt att på annat sätt än hävd och tradition visa att det är just din bod som finns kvar, men det verkar ju inte vara ifrågasatt. Jag har ochå mycket svårt att tro att någon kan tvinga bort din bod från platsen.

Vad gäller rättigheter att ändra användningsområde eller bygga ut är det nog värre. Det kräver bygglov och det kommer du inte få pga. strandskyddet. Det finns en rätt tydlig offentlig linje om att man inte får göra om gamla sjöbodar till något idag mera nyttigt. Rusta upp den kan du däremot göra.
 
  • Gilla
M95 och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar! Om det finns någon uppgift i fastighetsregistret, hittar jag då detta på ”Min Sida” på Lantmäteriets hemsida? Jag har varit där och kollat och hittar alla servitut och lite gamla dokument/kartor, men ingenting som visar något om sjöboden.

Annars förstår jag att man kan beställa utdrag ur fastighetsregistret, frågan är bara om det finns något mer än det man hittar på hemsidan?
 
Det kan finnas inskrivet i någon avstyckningshandling, från när din fastighet bildades.
 
Ja, jag tänkte nog att boden skulle stå registrerad som fastighetstillbehör under rättigheter på Min fastighet, alternativt vara nämnd i någon gammal underliggande akt där. Det finns förstås saker som inte är digitaliserat, så att den inte står nämnd är inget bevis för att den inte finns dokumenterad någonstans, men det gör det förstås mer osannolikt.
 
Du självklart har rätt att underhålla och reparera den. Dina grannar kommer tycka att det är bra att du sköter om sjöboden. Hur är det inredd idag?
 
Vad står det exakt i servitutet?:thinking:
 
Vanligtvis är det absolut inte tillåtet att ändra användning, dvs det går inte att bygga om till bastu, ställa dit en säng etc.
 
Det kanske inte är ett servitut jag har, det står bara ”Andel i samfälligheter och gemensamhetsanläggningar” och så listas alla samfälligheter och vilket andelstal jag har. Totalt är det 20-30st, vägar, fiske, notgistplats, grus, lastageplats, osv.

Under ”Rättigheter” finns ingenting förutom en kommentar om att det som visas kan vara ofullständigt :D

I avstyckningsdokumentet från 1956 står inget om sjöbod, men det kan bero på att det var en del ”Lotten B” som styckades av min fastighet ”Lotten A”. Tidigare dokument från när mitt hus byggdes eller liknande har jag inte hittat.

Går det att få ut mer information (Äldre) från Lantmäteriet om man beställer material från Fastighetsregistret tror ni?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du självklart har rätt att underhålla och reparera den. Dina grannar kommer tycka att det är bra att du sköter om sjöboden. Hur är det inredd idag?
Den är typ 3kvm stor och inte inredd med något annat än hyllor/krokar.
 
  • Gilla
Bettan74
  • Laddar…
3m2? Ett utedass ? Hehe :rofl:
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
3m2? Ett utedass ? Hehe :rofl:
Haha, ja mycket likt ett utedass faktiskt :)

Träskjul liknande utedass i skogsnatur vid vattnet, rödfärgad med vit dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.