Renoverad röd bod med öppen dörr och nytt tak vid vattnet omgiven av grönska och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här såg boden ut när vi började.

Renovering pågår i gammalt timmerhus med synligt nytt bjälklag och en person som arbetar inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det har en gång byggts som ett badhus. Däri fanns ett galvat badkar, en stor trätunna och en koppargryta med trefot för att värma vatten över öppen eld. Luckan i golvet måste ha varit till för att tömma ut badvattnet.

Boden under renovering, visar träväggar och avlägsnat bjälklag med temporär ställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsfas av bod med stödbjälkar och delvis borttaget bjälklag, med synliga träpaneler och stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delar av golvet och det mesta av bjälklaget var ruttet. Stenarna som boden stod på hade sjunkit så att panelen slutade under marknivå på en sida.

Renoverad bod med temporär ställning och gammal panel, omgiven av grönska och en svart katt framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har vi lyft boden en bit och byggt en temporär ställning som den vilar på medan bjälklaget byts.

Man renoverar en träbod med ny bjälklag under konstruktion, verktyg i händerna, omgiven av trä och stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är bjälklaget borta och boden hänger helt i panelen.

Renoveringsprojekt av en gammal bod, delvis rivet bjälklag syns, med utsikt över naturen och vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nytt bjälklag på nya plintar och sjösidans ruttna panel riven.

Renoverad bod på stolpar med ny panel, öppen dörr, och verktyg inuti, omgivet av träd och stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ny panel

Ny panel på renoverad bod med temporär ställning och verktyg utomhus vid vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Andra långsidan också. Gavlarna får vara kvar.

Renovering av gammal bod med nytt golv under konstruktion, verktyg synliga, ställningar och gammalt bjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nytt golv.

Renoverad bod med öppen nypanelad vägg, kapsåg på golv, röd äldre träpanel utvändigt och björkträd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Innervägg.

Renoverad bod med nytt bjälklag och delvis ny panel, stödd av temporär ställning bland träd och stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färg, ett fönster och lockläkt. Fönstret är det som satt tidigare i boden.

Renoverad bastu med träpaneler, bänkar byggda av gammalt golv och målningsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lavar, panel och innertak. Lite överbliven isolering ligger nu i innertaket. Väggarna och golvet är oisolerade.

Renoverad interiör av en bod med ny träpanel på väggarna, ett fönster med utsikt mot träd och staplade golvbrädor till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Björken skall bort.

Renoverad inredning av ett badhus med ny träpanel och en träbänk byggd av gammalt golv, verktyg på hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I förstugan finns en bänk på var sida som är byggd av det gamla golvet. Häpnadsväckande hur friskt träet var i stora delar av de 100 år gamla golvplanken.

Person renoverar en röd stuga med blå dörr, material och stege synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Målade dörrar.

Därmed är bilderna ikapp med hus det ser ut idag. Kvarstår innerdörr och bastukamin innan det går att basta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Citronträd och 4 till
  • Laddar…
Korvgubbe
Rätt många bilder som inte syns. :(
 
  • Gilla
MB77
  • Laddar…
Korvgubbe skrev:
Rätt många bilder som inte syns. :(
Det verkar vara lite buggigt. Ibland syns alla och ibland inte. Jag vet inte om jag gjort något fel eller om forumet är bristfälligt. Syns bilderna om du klickar på dem?
 
Nä, inte för mig.
 
Ser alla bilder.
Fint, alltid trevligt med bastu :)
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Fint!
 
Nu tänkte jag fråga en tråkig fråga, men jag ställer den med ert bästa i sinne och det är om ni kontrollerat att det inte finns krav på bygglov eftersom ni ändrar bodens funktion? Boden ligger (helt uppenbart) inom gränsen där strandskydd kan råda, så det finns en stor risk att ni annars åker på det många andra råkat ut för och det är man man får riva det man gjort.
 
Boden hade ju varit "badhus". Bastu har ju som samma syfte så funktionen är väl inte ändrad..
 
magnuse74 skrev:
Boden hade ju varit "badhus". Bastu har ju som samma syfte så funktionen är väl inte ändrad..
Borde kanske tillagt det, men TS bod är ett bykhus och inte en badbod.
 
MissAnpassad skrev:
Borde kanske tillagt det, men TS bod är ett bykhus och inte en badbod.
Eller både tvätta och bada.
 
Henri skrev:
Eller både tvätta och bada.
Man kan bada i en balja i vardagsrummet också, det kommer ändå inte göra om det till ett badrum. ;)
 
MissAnpassad skrev:
Borde kanske tillagt det, men TS bod är ett bykhus och inte en badbod.
Hur syns det? Baserat på inventarierna har jag dragit slutsatsen att huset är avsett för bad och att användningen därmed inte ändras.
 
Pga husets placering (badbodar ligger i regel inte i anslutning till bostaden och de var gjorda för att byta om i samt bada ifrån direkt ner i vattnet, har du åkt någon gång klängs Bråvikens norra sida, så har du sett många sådana) och din beskrivning av inventarierna.
Kika på dessa bilder om något känns igen:
http://smaland-check-in.se/wp-content/uploads/2015/03/2-1-1bykstuga.jpg
https://catdogs.files.wordpress.com/2014/06/sam_0232.jpg?w=500&h=375
Några glada damer i hårt arbete när tiden begav sig:
http://www.k-blogg.se/wp-content/uploads/2013/04/bykstugan_okand_cc_by-448x500.jpeg

Många gånger delade man bykhuset/stugan (kärt barn har många namn) med grannarna, så därför användes det på sin höjd till att bada barn, själv tvättade man sig i köket hemma.

Har ni några rester av en brygga i närheten, så kallas dessa för klappbryggor. Har ni tur så kan ni få bygga en ny sådan (om du läser på lite och argumenterar för din sak.
 
MissAnpassad skrev:
Pga husets placering (badbodar ligger i regel inte i anslutning till bostaden och de var gjorda för att byta om i samt bada ifrån direkt ner i vattnet, har du åkt någon gång klängs Bråvikens norra sida, så har du sett många sådana) och din beskrivning av inventarierna.
Kika på dessa bilder om något känns igen:
[länk]
[länk]
Några glada damer i hårt arbete när tiden begav sig:
[länk]

Många gånger delade man bykhuset/stugan (kärt barn har många namn) med grannarna, så därför användes det på sin höjd till att bada barn, själv tvättade man sig i köket hemma.

Har ni några rester av en brygga i närheten, så kallas dessa för klappbryggor. Har ni tur så kan ni få bygga en ny sådan (om du läser på lite och argumenterar för din sak.
Angående placeringen så ligger boden så långt ifrån huset man kan komma på tomten. Den syns inte från huset.

Koppargrytan på sista bilden liknar. Badkaret är runt två meter långt och verkar opraktiskt att tvätta kläder i. Trätunnan kanske 1,2 meter hög och 1 meter i diameter. Då huset byggdes fanns inga grannar på den sidan, så jag tvivlar på att den skulle ha delats med andra. Det har funnits en flytbrygga på platsen, men enligt vad jag fått berättat var den bara avsedd som badbrygga.
 
  • Gilla
magnuse74
  • Laddar…
Avemo skrev:
Angående placeringen så ligger boden så långt ifrån huset man kan komma på tomten. Den syns inte från huset.

Koppargrytan på sista bilden liknar. Badkaret är runt två meter långt och verkar opraktiskt att tvätta kläder i. Trätunnan kanske 1,2 meter hög och 1 meter i diameter. Då huset byggdes fanns inga grannar på den sidan, så jag tvivlar på att den skulle ha delats med andra. Det har funnits en flytbrygga på platsen, men enligt vad jag fått berättat var den bara avsedd som badbrygga.
Jo, men badstugor ligger oftast inte i anslutning till tomten, de ser annorlunda ut och är också ett senare påfund (typ 20-talet?) för gemene man. Badkaret kan ha flyttats till bykhuset när moderna badmöjligheter installerats vid eller i boningshuset.
Klappbryggor kan se ut som badbryggor, det var mer ett tips från mig om hur du kunde argumentera för att kanske få bygga en ny (som exempel så fick min förra granne bygglov precis till tomtgräns eftersom hon kunde visa på att tidigare ägare på 1800-talet spelade bort halva huset, det gick tidigare ända dit).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.