Moving
Man ska tydligen slippa påväxt mm och är antagligen dyrt. Men fungerar det?:confused:
 
Åsa Lund
Ingen aning...

Om det hade suttit på din bil - hade du trott på det då? ;-)
 
Moving
Caparol Carat
 
Förr var det alg- och mögelgift i färgen.

Nu är det väl mest önsketänkande...
 
Om det låter för bra för att vara sant så är det ofta det. Bara ordet självrengörande känns ju helt omöjligt för en färg.
 
M
Sto har en putsfärg som jag tror har silikatbas, den bildar mikroskopiska "piggar" när den härdar som får färgskiktet att bete sig som lotusblommans blad. Vatten pärlar sig och "rullar" av och tar samtidigt med sig lite av de partiklar och annat bös som hamnat på väggen. Enligt min lilla erfarenhet så funkar det ganska bra. Sto Lotusan heter den iallafall.

[video=youtube;8l1vHc6ZEOc]https://www.youtube.com/watch?v=8l1vHc6ZEOc[/video]
 
KnockOnWood skrev:
Förr var det alg- och mögelgift i färgen.
Hur länge sedan?
 
har hört att det går att blanda i lite Fulstopp i färgen så blir det ingen möggelpåväxt
www.fulstopp.com
 
  • Gilla
PGT
  • Laddar…
M
Städarn skrev:
har hört att det går att blanda i lite Fulstopp i färgen så blir det ingen möggelpåväxt
www.fulstopp.com
Verkar ju seriöst. Not.

1. Ingenstans på sidan står det vad företaget heter som tillverkar eller säljer det.
2. Klickade på "Fulstopp Butiken" och kom till en 404-sida...
3. "Städarn"'s första inlägg på BH är en rekommendation av en specifik produkt
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
nemlan skrev:
Hur länge sedan?
Vet inte. Det ändrades väl på 1980- eller 1990-talet kanske, troligen succesivt, i miljövänlig anda.
Du har väl läst om problemen med svartmögel och de dåliga resultaten på färgtester senare år?
 
MaxPax skrev:
Verkar ju seriöst. Not.

1. Ingenstans på sidan står det vad företaget heter som tillverkar eller säljer det.
2. Klickade på "Fulstopp Butiken" och kom till en 404-sida...
3. "Städarn"'s första inlägg på BH är en rekommendation av en specifik produkt
Lite får man ju lirka när man har med skumraskföretag att göra :cool:

http://allt-fraktfritt.se/pavaxt-al...rstopp-svam/fulstopp/fulstopp-koncentrat.html

Men jag påstår eller tror absolut inte att detta har någon verkan mot alger och mögel.
 
Där har du fel gamle man😄
Det fungerar faktiskt utmärkt mot alger, mossa, mögel, lav osv.

Det är samma aktiva ämne som i många olika medel, typ Grönfri, tak gts osv.
Dvs Bensalkoniumklorid/Bensaltensid/alkyldimetylbensylammoniumklorid (stava till detta utan fusklapp om ni kan😄)


Obs!!!
Jag äger/jobbar inte hos ovannämnda företag!!!
 
Redigerat:
  • Gilla
SC Aero och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Har använt bensaltensid på betongpannor med jättebra resultat! I ett kvarter med lika gamla tak med samma orientering och lutning är skillnaden fantastisk :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
Där har du fel gamle man😄
OK, jag får väl tro dig på ditt ord, pojkvasker ;)

Men skall det verkligen sitta kvar och ha verkan flera år?
Jag har aldrig behövt prova, kanske för att jag köpt bra färg eller bosatt mig på vettiga ställen.

Målat en ny panel år 1983, hade inte behövt ommålning eller tvätt när vi flyttade 1998 = 15 år.

Målade nästa hus 2002 (tror jag). det var OK vid avflytt 2010.
Har nu hus målat 2012, och räknar med att det skall hålla sig tills jag flyttar för sista gången :p
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Det håller i 3-4 år.
Jag TROR att det vara samma medel dom hade i färgen förr, men inte säker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.