Jag har försökt förstå mig på hur självreglerande värmekablar fungerar men det verkar inte vara det lättaste. Jag har en friggebod som jag ska dra vatten till vilket blir ca 27 m. 5m under friggeboden kommer ledningen inte vara nedgrävd. Även de sista 13m till vattenutkastaren där vattnet kopplas på kommer ledningen ligga ytligt pga en stor altan... så tanken var att köra rörisolering och självreglerande 10w/m värmekabel i 25mm pemrör där den ligger ytligt.

Kommer kabeln att anpassa sin effekt och ge mer på de partier som ligger ytligt eller blir hela kabeln så varm som det krävs för att värme den mest utsatta delen?

Vad har de för standby förbrukning då de inte behöver värma pga omgivande kyla?

Då det främst är de ytliga partierna som ska värmas så skulle det gå att köra en termostat med luftgivare men samtidigt så är det ju -grader stor del av vintern här(Umeå) så jag vet inte om det är så lönt. Beror som sagt på kabelns "standby förbrukning".
 
Ska du använda vattnet regelbundet på vintern? Annars borde man kunna ha kabeln avstängd och bara slå på den när vatten behövs?
 
useless useless skrev:
Ska du använda vattnet regelbundet på vintern? Annars borde man kunna ha kabeln avstängd och bara slå på den när vatten behövs?
Jo det kommer att användas hyfsat regelbundet under vintern. Flera dagar i veckan för det mesta så jag tror tyvärr inte att det skulle fungera.
 
H Jonas X skrev:
Jag har försökt förstå mig på hur självreglerande värmekablar fungerar men det verkar inte vara det lättaste. Jag har en friggebod som jag ska dra vatten till vilket blir ca 27 m. 5m under friggeboden kommer ledningen inte vara nedgrävd. Även de sista 13m till vattenutkastaren där vattnet kopplas på kommer ledningen ligga ytligt pga en stor altan... så tanken var att köra rörisolering och självreglerande 10w/m värmekabel i 25mm pemrör där den ligger ytligt.

Kommer kabeln att anpassa sin effekt och ge mer på de partier som ligger ytligt eller blir hela kabeln så varm som det krävs för att värme den mest utsatta delen?

Vad har de för standby förbrukning då de inte behöver värma pga omgivande kyla?

Då det främst är de ytliga partierna som ska värmas så skulle det gå att köra en termostat med luftgivare men samtidigt så är det ju -grader stor del av vintern här(Umeå) så jag vet inte om det är så lönt. Beror som sagt på kabelns "standby förbrukning".
en självreglerande kabel består av de två parallella ledarna med ett halvledarmaterial därimellan. Ju varmare kabeln är desto mer motstånd i halvledarmaterialet och lägre ström mellan ledarna, dvs lägre effekt. Detta gäller längs hela kabeln, dvs en viss sträcka kan materialet släppa över mera ström och längre ned på kabeln mindre (om omgivningen är varmare).

Kabeln fungerar givetvis inte helt exakt, så en del effekt går till spillo och ger förluster. Den bör kompletteras med termostat som slår av eller på hela kabeln vid rätt omgivande temperatur, tex om marken blir kallare än 5 grader
 
Redigerat:
  • Gilla
Larsalars och 1 till
  • Laddar…
H Jonas X skrev:
Vad har de för standby förbrukning då de inte behöver värma pga omgivande kyla?
Har för mig att kabeln förbrukar mellan 5-15W/m, för att den ska gå ner mot noll krävs en temp på
ca 50 grader.
Så en termostat sparar du in ganska snabbt.
 
  • Gilla
Larsalars
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Har för mig att kabeln förbrukar mellan 5-15W/m, för att den ska gå ner mot noll krävs en temp på
ca 50 grader.
Så en termostat sparar du in ganska snabbt.
Tack för infon. Låter ju mindre kul att effekten kan gå upp mot 15w för en 10w kabel och att de ligger och tjyvdrar 5w helt i onödan. Termostat som slår på kabeln vid minusgrader och kanske en timer som kör den 30 min har den avstängd 30 min osv. Vattnet bör inte hinna frysa på 30min med isolering.
 
En timer tillför ingenting om du har en termostat. Min erfarenhet är att den inte reglerar ner speciellt mycket. Den drar lite mindre när det blir varmare. Men att den skall reglera ner så lågt som 5 W/m återstår för mig att se. Så en termostat är bra att ha.
 
Och jag tjatar på med att isolera ovanpå slangen, det funkar även i Umeå.

Protte
 
  • Gilla
Lakritsianen och 2 till
  • Laddar…
H Jonas X skrev:
Tack för infon. Låter ju mindre kul att effekten kan gå upp mot 15w för en 10w kabel och att de ligger och tjyvdrar 5w helt i onödan. Termostat som slår på kabeln vid minusgrader och kanske en timer som kör den 30 min har den avstängd 30 min osv. Vattnet bör inte hinna frysa på 30min med isolering.
Hittade en effektkurva.
Som sagt isolera och använd termostat.
Diagram som visar effektkurva med utetemperatur på x-axeln och effekt (W/m) på y-axeln, för fyllda vattenrör och metallrör enligt EN 62395-1.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Helmut x
  • Laddar…
En sådan V-kabel går aldrig ner till noll i effekt. oavsett sommar/vinter, för att få ekonomi på driften så ska det vara en termostat ( elektronisk helst) med en givare ( går att skarva på upp till min 50 meter ) som ska placeras på det grundaste stället eller under huset om det är kallast. där är det säkert en massa isolering. Givaren kommer då att starta/stoppa V-kabeln efter inställd temp i mark eller under hus, den fästes utmed slangen. V-kabeln stoppas in i slangen, då är den mest effektiv. Ställes lämpligt in på + 5 C
 
prototypen prototypen skrev:
Och jag tjatar på med att isolera ovanpå slangen, det funkar även i Umeå.

Protte
Jo men jag kommer inte åt att isolera bra under hela altanen. Har möjlighet att lägga ledningen mot betongplattans sockel som värms av vattenburen golvvärme men den är ju isolerad så jag vet inte om det är någon spillvärme att tala om som tar sig ut där.
 
J jonaserik skrev:
En sådan V-kabel går aldrig ner till noll i effekt. oavsett sommar/vinter, för att få ekonomi på driften så ska det vara en termostat ( elektronisk helst) med en givare ( går att skarva på upp till min 50 meter ) som ska placeras på det grundaste stället eller under huset om det är kallast. där är det säkert en massa isolering. Givaren kommer då att starta/stoppa V-kabeln efter inställd temp i mark eller under hus, den fästes utmed slangen. V-kabeln stoppas in i slangen, då är den mest effektiv. Ställes lämpligt in på + 5 C
Jag tror att det kallaste stället är nog under boden där ledningen kommer att hänga i luften en bit(plintgrund). Är även behändigt nära till stickkontakt en där. Vore nog bra att placera givaren under isoleringen där.
 
Jag har en liknande lösning vid mitt fritidshus och använder KIMA Plug-in värmekabel förlagd i 32mm PEM med rörisolering som ligger under två lager XPS-cellplast. I mitt fall så blev vattnet från brunn till kran i varmaste laget så jag satte kabeln på en timer som kör 45 minuter avstängt och 15 minuter på. Då blev det mer lagom. Om detta (på/av) sliter extra på kabeln kan jag inte svara på men det har funkat bra i 6-7 år nu.
 
  • Gilla
Helmut x
  • Laddar…
Jag hade kontrollerat kabeln med ett Shelly 1PM relä med tempgivare.
Då får man både temperatur och förbrukning snyggt loggat.
Kostar ca300:-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.