Vart kan man hitta en värmekabel som är självreglerande ?
 
  • Gilla
Gislaved6
  • Laddar…
Tackar , tar mig en titt på den.

Tanken är att jag ska ha den i avloppet ifrån utedelen på värmepumpen , avloppet går in i huset.

Finns det några andra alternativ att föreslå ?
 
Hornbach säljer sådan kabel på metervara.
 
hur långt är det? räcker inte värmen från huset att värma upp avloppet?
 
el_richard skrev:
hur långt är det? räcker inte värmen från huset att värma upp avloppet?
Har du utedelen eller stuprören inomhus? :D

Vid <-10 är det inte mycket som fungerar. Bara värmekabel.
 
Vi har samma, avrinningen är dragen direkt in genom väggen och ner i avloppet i gamla pannrummet, lättare än att dra synliga rör till närmsta stuprör eller gräva.
 
MMR: Ni har även en värmekabel ?

Det är kanske en 1 meter rör på utsidan av huset , sedan går det in via väggen o sen bort till avloppet. Tror knappt det räcker att isolera det heller. Blir nog till att köra med en värmekabel ett par meter iaf
 
Är det inte bara att låta avloppet rinna ut på marken? Eller blir det värsta ishärden då?

(Eftersom du pratar om en utedel så antar jag att det är en luft-luft eller möjligen luft-vatten-värmepump. Min luft-luft tror jag inte ens har nån anslutning för avlopp utan kondensen blåses nog iväg med luften eller nåt sånt...).

(Inomhusdelens avlopp är ju inte aktuellt att använda när det är minusgrader ute, det avloppet används ju när man kör värmepumpen som AC. Om man kör den som AC när det är minusgrader ute så får man skylla sig själv ungefär ;) ).
 
Vill ha bort vattnet ifrån huset , därför jag leder det till ett avlopp , stupröret går oxo men det är 5 meter ute till närmaste stuprör. Kör med en luft vatten pump
 
det blir ju en hel del is under utedelen till en luft/luft!
billigare märken avfrostar såpass länge så att det mesta av frosten förångas så dom producerar inte mycket vatten, men en kvalitetspump smälter frosten till vatten vilket inte kräver lika mycket energi, men det blir en större mängd vatten under utedelen. jag har en murarbalja under min toshiba-pump, när den är full så tömmer jag isblocket i trädgården, i vintras blev det nog en 15-20 isblock travade i staplar, såg ut som att jag skulle bygga en iglo.
 
Lägg en hink uppochner i hinken electrocuted, så får du fina islyktor utan större ansträngning :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.