Enkelt beskrivet hur fungerar självkompakterande betong?

Om jag har förstått det rätt så förutom att den inte behövs vibra så flyter den ut och jämnar ut sig själv plant så länge formen är tät?

Eller?
 
Ja, det är riktigt.
 
Vad har du tänkt att ha det till?
 
I teorin, ja. I praktiken, sällan. Den behöver ofta bearbetas. Det räcker inte att hälla allt på samma ställe och tro att det flyter ut över hela plattan.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi gjöt för ca 2 månader sedan skb i gillestuga. Dom avvägde höjden med laser sen gick dom över en gång med sloda.
 
Korrekt, det går få fall med den, typ 10mm/m. Så man måste hjälpa till och fördela smörjan. Laser o sloda som sagt.
 
Vi ska bygga båthus modellstörre och har tänkt en kantbalk som vi tänkt tänkt gjuta för att sen resa väggarna på.
 
  • Förberedd grund för båthus med trallformar för kantbalk på grusunderlag omgiven av skog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför kan du inte använda vanlig betong där?
 
SKB passar alldeles utmärkt till det där. Du kan inte låta betongen rinna för långa sträckor bara utan du måste fylla formen längs hela sträckan för att lugnt få separation i betongen. Sätt formen i rätt höjd alt sätt list eller spikar i rätt höjd. Släta till ytan med ett stål eller slev och täck med plast i några dygn.
 
Det är väldigt onödig kostnad. Det är dubbelt så dyrt, många lyckas inte blanda ordentligt eftersom det sällan används och du har ingen som helst fördel av det här kontra en vanlig S4a t.ex.
 
C C.Lundin skrev:
Det är väldigt onödig kostnad. Det är dubbelt så dyrt, många lyckas inte blanda ordentligt eftersom det sällan används och du har ingen som helst fördel av det här kontra en vanlig S4a t.ex.
Nu är du ute och cyklar. Skiljer max 150:- kubiken och används dagligen i allt från bostäder till komplexa anläggningsjobb. Fördelarna är många. Framförallt att man slipper vibrera, fyller ut formen perfekt, flyter ut lättare.
 
richardtenggren
Priset på betongen till vår utbyggnad skilde marginellt beroende på SKB eller vanlig, nu kommer jag inte ihåg klass, men följde det min byggingenjörs kompis rekommenderade.
Jag slodade ytan som nybörjare och han var ändå imponerad över ytan. :)
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Nu är du ute och cyklar. Skiljer max 150:- kubiken och används dagligen i allt från bostäder till komplexa anläggningsjobb. Fördelarna är många. Framförallt att man slipper vibrera, fyller ut formen perfekt, flyter ut lättare.
Det stämmer inte. En vanlig 30/37, utan tillsatsmedel och tillsatsmaterial är betydligt billigare än en SKB.
(Edit: Men jag vet att jag överdrev lite när jag sa det dubbla).

Det användes mycket förr när det kom, innan man insåg att det var i princip onödigt att ta fram där på slutet på 80-talet.
Det används nästan uteslutande till att gjuta skalväggar, i övrigt är det helt enkelt inte värt det.
Sedan är jag väl medveten om att man gärna använder det ibland där man armerar tätare än vad vibbarna får plats och dylikt, men det är ganska sällan så är fallet. Nästan alltid föredrar man vid möjlighet att anpassa armeringen så att vibb får plats.

Beställer du en S5a fullflyt med säg 8-sten så flyter det ut bättre än SKB i många fall.
Den enda lilla fördelen är att man slipper vibba med SKB, men på en liten sula begriper jag knappt varför man ska räkna det som en fördel.
 
Redigerat:
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.