Jag har en maculluoc klippare ( hur det nu stavas..) med honda motor, motorn är suverän men drivningen som överförs via ett kugghjul till en till en gjuten kugghjulsbana i plast inne i framhjulen.. efter 1.5 säsong så pajade första hjulet efter 2 så börjar även det andra kugga över..pratade med inköpsstället (bauhouse) när första hjulet pajade dom var som vanligt helt ointresserade av att stå för garanti, blev bara trött och konstaterade att jag köpt min sista pryl hos dom... Så till min fråga.. vilken/vilka klippare (så billig som möjligt) har drivning som håller? dvs ingen plastskit..
 
klippo


dock dyr
 
Instämmer, klippo.

Men kolla om du inte kan hitta reservdelar till en annan maskin av bättre kvalite som du kan få att passa, kolla särskilt, husqvarna och partner som ju ingår i samma koncern. Det är ju ändå synd att skrota en såpass ny klippare med så fin motor.
 
Bra tips! kom dock att tänka på en sak när partner husqvarna nämdes, dessa ingår i elektrolux och även jonsered mfl. för ett par år sedan så köpte jag en partner imotorsåg, efter ca 2 mån när jag stog å sågade ner ett träd i trädgården så hade jag lite otur och fick ett litet kast med sågen, vilket resulterade i att fjädern OCH snöret inne i fjädern som ska stoppa när fjädern bottnar går rakt av.....Jag blev arg som ett bi och åkte till försäljaren (coop) som även dom blev förvånade och skickade sågen till deras reparatör. Efter ett par månader (efter påstötning två gånger...) så kom sågen tillbaka med en räkning på ca 1000-1500 minns inte exakt.. med hänvisning av att det inte är garanti på handtaget utan det räknas som förslitningsdetalj!!!!! Coop ansåg att jag utan tvekan hade rätt i att det var ett garantiärende men dom inte kan stå till svars då det är ett annat bolag som ansvarar för garanti och service.. Denna verkstad fick jag själv ringa upp då coop vägrade, nu kommer det mest intresanta!! killen som jag fick tag på på verkstaden sa att han visste att denna detalj var skit, men om han försökte redovisa detta för Elektrolux som garanti ärende så SKRATTADE dom bara åt han.....Jag sa bara det är inte mitt problem, riv räkningen eller så anmäler jag er! då sa han riv räkningen..Sedan åkte jag och köpte mig en Stihl och lovade mig själv att aldrig gynna elektrolux igen..
 
Nej, sedan 2007 är Husqvarna inte en del av Electrolux.
Och det är COOP som har allt garantiansvar gentemot sin kunder, inte deras underleverantörer, så du borde vara argast på COOP som inte tagit sitt lagstadgade ansvar. ;)
 
Sedär, det hade jag missat..dock så är väll elektrolux ägare av partner och maculloc? och ja det var Coop som jag var argast på när detta skedde, dock så var dom helt omöjliga å få att förstå att det är deras ansvar...Jag orkade inte bråka mer med dom och ja fick ju skitsågen lagad tillslut..
 
Mac culock är precis samma skit som partner,når det gäller drivningen,har haft oerhörda problem ,med garantier efter flera veckors krav mot leverantören o efter anmälan till arn erbjöds jag äterköp som man utycker det ren GOOD WIIL( stavas nog inte så) min klipparew var en Partner med drivning fram o samlare
 
Varumärkena Partner och Mcculloch ingår i Husqvarna. Tråkigt att de sköter servicen så illa, det är ju ändå ett gammalt svenskt bolag, dom borde veta bättre.
 
Juste klippon. dyr i inköp.

billig efter 20 år! komihåg de
 
klippo eller honda...
 
Hur som helst med alla generalagenter o dyl så är det till inköpsstället man skall reklamera o i detta fallet Bauhouse ,sen ar det deras sak att kontakta genralen,men det är ju så med varuhusen dom bara säljer
o skiter i garantin o att ta sitt ansvar för dåliga produkter
 
A
Klippo ägs numera av Husqvarna om det är av intresse.
 
bra-byggare skrev:
Klippo ägs numera av Husqvarna om det är av intresse.
Så är det, och Gardena är också svenskt numera, genom Husqvarnas försorg :)
 
racer skrev:
Så till min fråga.. vilken/vilka klippare (så billig som möjligt) har drivning som håller? dvs ingen plastskit..
Faktiskt en nära omöjlig ekvation att få ihop. Du hittar ingen riktigt hållbar drivning som är billig. Däremot kan det vara mer eller mindre prisvärt.

Jag anser att idag har Honda den vettigaste drivningen på marknaden, och då på modellerna i HRX-serien, dvs. en prisklass från ca 7000:- och uppåt.

Klippo (Husqvarna) har haft lite strul med sin variant sedan flytten av produktionen, men det bör vara löst till den här säsongen och är egentligen det enda realistiska alternativet om du inte vill ha uppsamlare eller bakhjulsdrift.
 
racer skrev:
Coop ansåg att jag utan tvekan hade rätt i att det var ett garantiärende men dom inte kan stå till svars då det är ett annat bolag som ansvarar för garanti och service.. Denna verkstad fick jag själv ringa upp då coop vägrade, nu kommer det mest intresanta!! killen som jag fick tag på på verkstaden sa att han visste att denna detalj var skit, men om han försökte redovisa detta för Elektrolux som garanti ärende så SKRATTADE dom bara åt han.....Jag sa bara det är inte mitt problem, riv räkningen eller så anmäler jag er! då sa han riv räkningen..Sedan åkte jag och köpte mig en Stihl och lovade mig själv att aldrig gynna elektrolux igen..
Det är nog lite snack från verkstaden i alla fall. Jag har bara varit med om att Husqvarna (f.d. Electrolux outdoor) nekat en reklamation en enda gång, och det var ett jäkligt tveksamt fall som vi inte hade räknat med att få godkänt på i alla fall.

Vi pratar i princip aldrig med Husqvarna om det gäller sådana reklamationer, vi fyller i ett formulär på Intranätet och skickar in. Det finns ingen större anledning att få det nekat då det är serviceverkstaden som egentligen avgör om det är garanti, för de på Husqvarna har varken sett produkten eller har någon aning om vad som hänt. Dessutom brukar de vara översvämmade med jobb och har knappast tid att rota i ett ärende på en produkt som kostar såpass lite. Enda gången man ringer är om det är goodwillärenden, om garantitiden passerat men inom lagstadgade reklamationsrätten eller om det är utbyte av produkt.

Det är snarare kommunikationen/relationen kund-coop-verkstad som är kass om det blir avslag.

Sedan är det klart att visa grejer inte är så speciellt bra, men det är billiga produkter och oftast är det faktiskt kunden som köpt fel eller varuhuset som sålt fel produkt till fel kund. Det finns t.ex. inte en chans att trimmern Partner Colibri (världens mest sålda) duger till annat än finputsning (kapacitet som en mindre eltrimmer), men likförbannat kommer det in maskiner där allt smält ihop av överhettning då någon försökt röja av sommarängar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.