Hur fungerar det med en självgående gräsklippare, funderar att köpa en sån. Finns det möjlighet att stänga av driften och manövra den för hand? Någon som har erfarenhet av Ryobi RLM46140?
 
Du har en spak uppe vid handtaget där du kopplar in/ur drivningen, så givetvis går det att klippa utan drivning, men blir rätt tungt.
 
Håller växeln emot eller varför blir det tyngre än en vanlig gräsklippare? Är det pga maskinens vikt?
 
Framförallt är det för att du får driva runt en del av transmissionen.
 
Jonatan Valfridsson skrev:
Håller växeln emot eller varför blir det tyngre än en vanlig gräsklippare? Är det pga maskinens vikt?
Vikten och "klumpigheten" skulle jag säga.

Sen tycker jag att det är ett måste med "steglös" inkoppling av driften så att man enkelt kan koppla i/ur den när det är trixigt och man exempelvis vill backa.

Har aldrig använt en maskin med "digital" inkoppling men jag tycker det verkar väldigt svårjobbat.
 
Har själv maskinen du skrivit och som med allt annat så är det för och nackdelar. Så länge du kan använda drivningen så är det inga problem, men eftersom den är tung och klumpig så blir det lite smått trixigt att köra den utan drivning
 
CM1234 skrev:
Har själv maskinen du skrivit och som med allt annat så är det för och nackdelar. Så länge du kan använda drivningen så är det inga problem, men eftersom den är tung och klumpig så blir det lite smått trixigt att köra den utan drivning
Vad har du för erfarenhet av maskinen? Tänkte klippa utan uppsamlare, har stora syrener runt så blir mycket att backa och svänga. Har runt 800m2 att klippa små barn så klipper inte så ofta. Orkar den med bra? För och nackdelar? Tänkte främst köra mulchning
 
Om det blir mycket backa o svänga köper du en gräsklippare med framhjulsdrift, tex Klippo.
När du ska vända, backa etc lyfter du framhjulen lite genom att hänga lite på handtaget.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Rikard Gjersvold skrev:
Om det blir mycket backa o svänga köper du en gräsklippare med framhjulsdrift, tex Klippo.
När du ska vända, backa etc lyfter du framhjulen lite genom att hänga lite på handtaget.
Håller med om framhjulsdrift men vill man backa kopplar man bara ur drivningen, tycker jag. Man vill ju klippa med rätt höjd även vid backning och att balansera klipparen på bakhjulen vid backning känns krångligt och svårt.
 
Jonatan Valfridsson skrev:
Vad har du för erfarenhet av maskinen? Tänkte klippa utan uppsamlare, har stora syrener runt så blir mycket att backa och svänga. Har runt 800m2 att klippa små barn så klipper inte så ofta. Orkar den med bra? För och nackdelar? Tänkte främst köra mulchning
Kör själv med mulchning och det fungerar bra för mig, men sen har jag en tomt på 2000ish med många raksträckor så det är lite andra förutsättningar. Styrkan i maskinen är jag nöjd med, dock tycker jag drivningen är lite ryckig dvs 0-100 på 0.5 sekunder
 
CM1234 skrev:
Kör själv med mulchning och det fungerar bra för mig, men sen har jag en tomt på 2000ish med många raksträckor så det är lite andra förutsättningar. Styrkan i maskinen är jag nöjd med, dock tycker jag drivningen är lite ryckig dvs 0-100 på 0.5 sekunder
Orkar den högt gräs bra?
 
Har kört upp till ett par decimeter utan problem men högre så tycker jag att det är på gränsen till att utkastet täpps igen. Beror självklart också på om det är lite fuktigt :D
 
CM1234 skrev:
Har kört upp till ett par decimeter utan problem men högre så tycker jag att det är på gränsen till att utkastet täpps igen. Beror självklart också på om det är lite fuktigt :D
Tack för svaren, får bli en sådan då jag får den så pass billigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.