Har letat på forumet och på nätet men hittar inget om självfrostande fönster. Någon som har länk till tillverkare?
 
Babylon skrev:
Har letat på forumet och på nätet men hittar inget om självfrostande fönster.
:surprised: Finns det? ??? Varför ska man ha sådana? ???
 
Har sett konferensrum och badrum där man vill frosta rutorna när man vill vara ifred.
Tekniken bygger på två glasskivor med flytande kristaller mellan, kör man spänning genom kristallerna likriktas dessa och man ser igenom, slår man av spänningen lägger sig kristallerna kors och tvärs och effekten blir "frostad".

Edit: är inte helt säker på tekniken men i stort ska det vara så.
 
Hej,

Den typen av elektrokromatiska glas kunde man få från Elite-fönster innan.

De hade sammarbete med en annan firma om detta. Om du kontakter dem så får du tjata en del, för man måste nå fram till rätt person ... alla andra kommer bara se ut som frågetecken. Åtminstånde var det så 2000 när jag for land och rike runt efter detta.

Tyvärr var det just LCD glasen de hade och inte för utomhusbruk, vilket jag var ute efter.

Det som verkar mest lovande just nu är "Suspended Particle Device" typen. Dessa går mellan 0.5% ljusgenomsläpp (svart) till 70% ljusgenomsläpp steglöst. Slår om på 0.5s och drivs med 80V AC, 5W/m2. Märk alltså att du förlorar lite av det möjliga ljusgenomsläppet.

Det är dock hur smidigt som helst. Inga persienner, inga gardiner eller markiser. Idagsläget är det rätt dyrt. Jag har senare lyckets få en offert till mitt hus. Det skulle kosta närmare 20000 USD för bara glasen till mitt hus, utan bågar då.

Till nästa bygge om en 5-10 år så skall jag kosta på mig detta.

Sök på ...
  • electrochromatic glass
  • spd glass
  • smart glass
Lite länkar ...

http://www.switchlite.com/
http://www.ltismartglass.com/
http://www.smartglass.com/


 
TLovskog skrev:
Hej,

Det som verkar mest lovande just nu är "Suspended Particle Device" typen. Dessa går mellan 0.5% ljusgenomsläpp (svart) till 70% ljusgenomsläpp steglöst. Slår om på 0.5s och drivs med 80V AC, 5W/m2. Märk alltså att du förlorar lite av det möjliga ljusgenomsläppet.

Just det! Elektrokromatiskt hette det ju.

Menar du att det är steglöst mellan 0,5 och 70% och sedan direkt upp till 100% eller är 70% max?
 
Hej,

Det är 70% max, så 30% av infallande ljus går förlorat. Nu är dessa uppgifter nog 1.5år gamla, så det kan ju ha ändrats. Däremot kommer du säkerligen alltid förlora lite av genomsläppet.

Lite då och då återvänder jag och uppdaterar mig. Har också tänkt att jag vid något tilfälle borde skaffa mig det "utvecklingskit" med en 30cm x 30cm fönsterruta i akrylglas som säljs. Men tiden ... tiden.

 
"Utvecklingskit"? Länk?
 
Fantastiskt, man baxnar!

IKEA tar väl typ 70 spänn för en rullgardin.

Vanliga gardiner är kanske snyggare, men
man får lägga till ett par tior.

Jag har en viss förståelse för din fru, Thomas
 
KnockOnWood skrev:
Fantastiskt, man baxnar!

IKEA tar väl typ 70 spänn för en rullgardin.

Vanliga gardiner är kanske snyggare, men
man får lägga till ett par tior.

Jag har en viss förståelse för din fru, Thomas
Suck... Rullgardin är så fult och oldschool!
Och gardiner kan man ju ha ändå.
 
Vad då oldschool?

Jag är ju inte ens 60 än.

Varför lägga tusenlappar på att inte se ut?
Då är det väl bättre att hoppa över fönstret
och lägga pengarna på något som ger något.

Tex en diamantring till frun.

mvh //KnockOnWood
 
Lyfter en rätt gammal tråd :)

Någon som vet vad denna typ av glas kan tänkas kosta?
 
Om jag inte missminner mig runt 40-50 tusen per kvm.
 
Möjligen billigare men inte på långa vägar lika snyggt som glasvarianten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.