Jag har ett hus som är byggt 1973 och övervåningen är tillbyggt 1976.

Nu när det är kallt ute har jag gått omkring med en bit toapapper och lagt för ventilationsventilerna för att kolla hur det står till med ventilationen.

Det jag kom fram till är enligt bild. Det är undertryck i nedervåningen och i tvättstugan blåser det in luft i ventilationsventilen. Det är nog tänkt att det ska blåsa ut luft där eftersom torkskåpet var kopplat dit en gång i tiden.
Jag tror att den ventilationen funkade utmärkt tills man byggde på övervåningen.

Övervåningen är det övertryck och det blåset ut luft i fönsterventilerna och fönstrerna blir immiga mellan rutorna.

Ågärder jag har gjort hittils är att täppa till fönsterventilerna i nedre plan och takventilen i tvättstugan. Det var ett kallrasskydd i paxfläkten som hindrade självdraget på toan. Det årgärdades med ett buntband.

Jag har testat med att sätta igång fläktarna i huset.

Om jag sätter igång paxfläkten i toan så blir det fortfarande övertryck i övervåningen samt att det börjar blåsa luft i badrummet. Den ventilationskanalen verkar vara ihopkopplade på något sätt.

När jag sätter igång köksfläkten på 1:an blir det fortfarande lite övertryck i övervåningen samt självdraget i toan blir svag.

När jag sätter igång köksfläkten på 2:an blir det undertryck i övervåningen men då fungerar inte självdraget på toan alls.

Vad göra?
Jag är lite orolig med det där med övertryck i övervåningen att fuktig inomhusluft kan sippra ut i väggar och tak och kondenseras där. Det verkar vara ett bekymmer med självdrag i ett tvåvåningshus då det blir skorsstenseffekt mellan våningarna.

// Magnus
 
  • Ventilation.GIF
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mina gissningar är att det som händer när du sätter på dina köksfläktar är att det blir för mycket undertryck för att den vanliga självdragsventilationen ska fungera. Det beror på att du har för lite tilluft i systemet.
 
Om man öppnar mera för tilluft så minskar undertrycket i huset och självdraget funkar bättre, det låter lågiskt.

Men om undertrycket minskar i huset så borde det bli mer övertryck på övervåningen också.

Där har vi mitt grundproblem då skorsstenseffekten mellan våningarna gör att det är övertryck på övervåningen. Om man öppnar för mer tilluft på bottenplan ökar man trycket i hela huset.

Det är iallafall min teori...
// Magnus
 
Det du ska göra är att du ska ha en frånluftsfläkt på övervåningen, den ska gå såpass fort att det blir undertyck där uppe trots att du öppnat fönsterventilerna igen. När du sedan går ner på övervåningen ska du kunna köra köksfläkten utan att det blåser in på oönskade ställen, dvs öppna tillräckligt mycket tilluftsventiler så att undertrycket inte gör att luft tas in via tänkta frånluftskanaler.

En sak till, gå upp på vinden och se hur läget är med ev svartmögel i isoleringen eller på undersidan av råsponten.
 
Jag ska låna en lös PAX-fläkt från en kompis och prova att sätta den i ventilen i badrummet och se vad som händer.

Mitt hus har ett platt tak och inget utrymme att krypa in i "vinden". Det finns inte heller någon inspektionslucka eller nåt sånt.
Med övertryck i övervånimgen kan det sippra ut fuktig inomhusluft som kyls av och kondenseras i väggar och tak.
Jag har lite ångest över det.... :'(

// Magnus
 
Nu har jag provat med en fläkt i badrummet.

Resultatet blev att det blåste luft i toaletten på nedervåningen. Den kanalen måste vara hopkopplat på något sätt.

När jag satte igång pax-fläkten på toan och köksfläkten på 1:an då blev det undertryck på övervåningen. Men det blev ett himla surrande i hela huset när 3 st fläktar var igång sammtidigt.

Jag tycket att det där med skorstenseffekten mellan våningarna borde inte vara ett nytt fenomen som jag har kommit på. Är det så på alla tvåvåningshus med självdrag?

Kanske det är meningen att övervåningen ska vara så tätat att det inte sipprar ut någon luft på vinden och kondenseras fast det är övertryck där.

// Magnus
 
"Skorstenseffekt mellan våningarna" finns i alla hus.
Den drivs av de termiska stigningskrafterna.
Ett mekaniskt ventilationssytem Frånluft eller i Till o Frånluft med återvinning (FTX)
Hjälper dig. Enbart PAX fläkt hjälper enbart i det utrymmet den monteras och kan som du själv upptäckt få oväntade konsekvenser.
Frånluft blir dyrt i drift (om du inte instalerar frånluftsvärmepump) all värmeenergi blåser ut till de väl bekanta kråkorna.
Konflikten med köksfläkten kvarstår- med både frånluft och köksfläkt igång måste det kunna komma in mycket ny luft.
FTX balanserar lufttrycket i normalfallet och ger genom sina tilluftskanaler möjlighet för mer luft när du startar köksfläkten den nya luften blir dessutom filtrerad och förvärmd innan den kommer in. Inte så illa men smakar det så kostar det.
Du måste bestäma vad du vill åstadkomma: komfort, innemiljö och driftekonomi? Självfallet med husets bästa i åtanke.
Men när det gäller matlagningen är det gamla husmorstipset är enklast och billigast - öppna ett fönster i angränsande rum under tiden som köksfläkten är på. Då får fläkten lite luft att transportera.
 
Hej PluttSkydiver. Jag har precis samma problem på övervåningen som du beskriver hemma hos mig. Skillnaden är att hustypen är en tillbyggd 1,5 plansvilla och jag kan åla på vinden där det är svartmögel på vissa platser.
Fick du någonsin ordning på ditt problem och hur gjorde du i så fall?
Den idé jag har är att sätta en takventil i hallen på övervåningen och hoppas på att det drag som då blir får bort övertrycket utan att jag behöver köra köksfläkten.
 
Det är detta som händer i alla självdragshus, där luften inte går i en varm murstock, och i de flesta hus med enbart frånluft då luftintagen sitter för högt upp i ovanvåningen. Är en av ventilationshuvarna lägre än den andra fungerar även den åt fel håll.
 
Sorry för att jag väcker en många år gammal tråd, men fick du någon ordning på detta? I så fall hur? Har liknande problem i mitt 1½ plans hus
 
K kungcoopa skrev:
Sorry för att jag väcker en många år gammal tråd, men fick du någon ordning på detta? I så fall hur? Har liknande problem i mitt 1½ plans hus
hej!
Fick du ordning på problemet?
 
M mili1983 skrev:
hej!
Fick du ordning på problemet?
Hyffsat! Tog upp en friskluftsventil i ett rum som inte hade någon (2 glas fönster, så var väl hyffsat otätt)
 
  • Gilla
mili1983
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.