Hej! Köpt ett hus som är byggt 1946, självdragsventilation som behöver fixas... Två frågor till er kunniga, kan de vara asbest här?
Kan vi sätta in en friskluftsventil rakt in i hålet? Se bilder.
 
  • Närbild på en hand som håller en äldre, sliten och dammig ventilationsplåt med ett hål i, bakgrund med blommigt mönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen äldre ventilationskanal i hus byggt 1946 med färgglad blommig tapet i bakgrunden. Blir undersökt om asbest och möjligheten att montera friskluftsventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en friskluftsventil i metall, med en rund insida och en kvadratisk yttre del. Produkten visas på Bauhaus webbplats med köpknapp synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Kanske. Slicka inte på dammet.
2. Ja.
Fråga: är det vardagsrum eller sovrum vi ser på bilderna ?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är ett sovrum.
 
S SaaraK skrev:
Det är ett sovrum.
Bara att rengöra och byta.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bara att rengöra och byta.
Tack!
 
Kondensskyddet på innerfickan, pappen, är asbest ja. Sannolikt asbestinnehåll på 90 % krysotil. Jag skulle plocka loss hela ventilen, ta bort pappen och blåsa/tvätta rent ventilen och limma på en skumplast till exempel för att få samma funktion, mot kondens. Till skillnad från tex. eternit eller kakelfix innehåller alltså den asbesten en väldigt stor volymprocent.
 
K Krabbeluring skrev:
Kondensskyddet på innerfickan, pappen, är asbest ja. Sannolikt asbestinnehåll på 90 % krysotil. Jag skulle plocka loss hela ventilen, ta bort pappen och blåsa/tvätta rent ventilen och limma på en skumplast till exempel för att få samma funktion, mot kondens. Till skillnad från tex. eternit eller kakelfix innehåller alltså den asbesten en väldigt stor volymprocent.
Innerfickan hittade min telefon på det skulle stå, jag ämnade skriva "innerluckan", MVH.
 
Varför vill du byta ventil? Vill du ersätta den fyrkantiga som är där nu med en rund behöver du fylla upp upp de hålrum som blir över
 
T topmount skrev:
Varför vill du byta ventil? Vill du ersätta den fyrkantiga som är där nu med en rund behöver du fylla upp upp de hålrum som blir över
Tycker den fyrkantiga svarta inte är så fin eller i bra skick. Tack för infon!
 
K Krabbeluring skrev:
Kondensskyddet på innerfickan, pappen, är asbest ja. Sannolikt asbestinnehåll på 90 % krysotil. Jag skulle plocka loss hela ventilen, ta bort pappen och blåsa/tvätta rent ventilen och limma på en skumplast till exempel för att få samma funktion, mot kondens. Till skillnad från tex. eternit eller kakelfix innehåller alltså den asbesten en väldigt
K Krabbeluring skrev:
Kondensskyddet på innerfickan, pappen, är asbest ja. Sannolikt asbestinnehåll på 90 % krysotil. Jag skulle plocka loss hela ventilen, ta bort pappen och blåsa/tvätta rent ventilen och limma på en skumplast till exempel för att få samma funktion, mot kondens. Till skillnad från tex. eternit eller kakelfix innehåller alltså den asbesten en väldigt stor volymprocent.
K Krabbeluring skrev:
Tack för svar! Vi dammsög rent "hålet" och efter snabb konsultation med en snickare så sa han att de bästa är att plocka bort den svarta luckan försiktigt och sätta in en helt ny friskluftsventil och täta runt... Vad tror du om det?
 
Gör som ovan föreslagits. Gör rent och måla. Den har dessutom en pålitlig vädringslägesfunktion vida överlägsen plastkrafset du vill ersätta den med. Tänk om. Tänk rätt.
 
I Intet skrev:
Gör som ovan föreslagits. Gör rent och måla. Den har dessutom en pålitlig vädringslägesfunktion vida överlägsen plastkrafset du vill ersätta den med. Tänk om. Tänk rätt.
Luckan är i dåligt skick och går endast att ha helt öppen eller helt stängd, finns inget snöre heller... hur löser man det?
 
S SaaraK skrev:
Luckan är i dåligt skick och går endast att ha helt öppen eller helt stängd, finns inget snöre heller... hur löser man det?
Är ett nytt snöre ett problem som kräver hjälp, kanske en ny ventil med snöre ändå det bästa.😃

Är jacken på luckan och kroken utslitna?
 
I Intet skrev:
Är ett nytt snöre ett problem som kräver hjälp, kanske en ny ventil med snöre ändå det bästa.😃

Är jacken på luckan och kroken utslitna?
Ja de är utslitna.. När luckan antingen endast går att ha helt öppen eller helt stängd så känns de som ett bra alternativ att byta ut... Hade varit trevligt att få bort luckan om den innehåller asbest också. (Är medveten om att asbest endast sprids när man börjar riva i det).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.