För andra gången på 28 år tycks det vara dags att köpa ny frånlufts vp. frånluft/tappvarmvatten, eller åtminstone byta kompressorn. Skit, vem har råd att lägga ut 40.000:- titt och tätt. Besparing på elkostnaderna som gjorts genom åren äts sannolikt upp med råge, dessutom är det IRRITERANDE. TYVÄRR är husets ventilation beroende (????) av frånluftsutsuget, något jag nu funderar på om det går att ändra. Fastigheten är en enplansvilla med källare, 100 m2, byggd 1982 med bra isolering.

Som amatör tänker jag såhär

Ventilationen stängs av och huset ventileras med självdrag istället (om det räcker???) Dyrare men kanske bättre billigare i förlängningen med följande ”tänk”?? Dessutom kan vi skita i att byta/laga vp:n då varmvatten funktionen med bara eluppvärmning fungerar ok. Vi är dessutom numera bara två i hushållet mot tidigare med barnen hemma sju, betydligt mindre varmvatten förbrukning således.

Det finns fyra tilluftsventiler i ytterväggarna i bo planet och fyra i källaren + att vi installerat en STOR kamin i bo planet vilken vi värmer detta med och som rimligtvis ökar ventilationen när vi eldar, dagligen vår höst, vintertid två ggr. dag. I dagsläget konkurrerar frånlufts vp:n med kaminen om tilluften, inte optimalt.

Uppvärmningssystemet är annars vattenburen el. Som det är i dag måste vi köra el pannan året om för källarens skull (samtliga radiatorer i bo planet avstängda). Kaminvärmen har vi inte kommit oss för med att ”fördela” dit ner tidigare trots att tanken funnits.

Nu ser jag chansen att (efter rengöring) istället använda frånluftskanalerna som varmluftsutblås, ej nytillförd luft i fastigheten, inget övertryck, ”bara” befintlig från ”kamin rummet” till källaren i första hand. I källaren finns sex, idag insug, och i bo planet två, varav det ena i närheten av kaminen och som istället skulle förses med temp. styrd fläkt, typ luftflyttare, och ut båset till taket från vp,n pluggas.

Detta skulle tillföra uppvärmd, av kaminen, luft till källaren som sedan stiger i fastigheten via trappan. Då ”väl begagnad” men alla tilluftsventiler borde väl kompensera med ”korsdrag” sinsemellan??? Funkar detta blir uppvärmningen av varmvattnet dyrare, ventilationsfläkten stängs av, el sparas, el värmen i källaren kan sänkas, ytterligare en el besparing. Kaminen kan eldas mer, trevligt, i dagsläget blir det ”bastu” i bo planet om vi eldar i den utsträckning vi skulle önska.

WC, ett i varje plan och tvätt utrymme i källaren förses med fuktstyrd fläkt i ytterväggarna. I köket, som är ”allt i ett” med kök, matplats och vardagsrum, där kaminen står, finns givetvis köksfläkt med utblås på taket. För en amatör känns tanken klockren men jag gissar att ni som är kunniga i ventilation kan ha en och annan invändning. Råd tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.