Hej, Jag har ett badrum med självdrag via ett eternitrör in till en takhuv(skorsten) men jag ska lägga om taket så vill passa på att leda ut luften vida gaveln eller väggen med en pax eller fresh fläkt.

1. Befintligt hål i inner taket men byta till spirorör, 4 meter långt spirorrör inklätt på vinden och ut vida gaveln, trägavel lätt att borra i.

2. Jag gör ett nytt hål i badrummet och leder ut luften direkt(först var jag skeptiskt till det då det blir ett nytt hål och jobbigt borra i betong) Men har tänkt om och tänker det är skönt att slippa risken att leda varm luft upp på vinden och det blir mer delar, längre avstånd luften ska transporteras.

Håller ni med att alternativ två är att föredra?

Mvh T
 
Nr2. Enklaste vägen ut för luften och bäst effekt med fläkten.
 
  • Gilla
T_82
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nr2. Enklaste vägen ut för luften och bäst effekt med fläkten.
Tack, så får det bli.
Nu har jag hittat fas på utsidan väggen av badrummet. Tänkte dra upp fas på vinden sen komma ner med faskabeln två meter i badrummet(För att dölja kabeln så mycket som möjligt) Men kommer då gå igenom ångspärren... Men om jag tätar hålet runt kabeln med fogmassa och kabeln får ligga nere i sågspånen. Så ska väll ingen kondens leta sig upp
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Du förlorar självdraget om du drar ut genom vägg.
Alt 2 med en vinkel på röret är riktigt dålig med Pax/Fresh, de är för klena för att transportera luft längre än genom en vägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.