Vi har nyligen installerat kamin i vardagsrummet i 1,5-planshus med källare, byggt ca -57.
Har då noterat att i toaletten på entreplan kommer det in luft via vad jag antar är en frånluftsventil, då kanalen verkar ansluta till skorstenen ovan kattvinden.

Det finns tilluftsvemtiler i fönstren på entreplan och även i en 100 mm ventil ytterväggen på samma toalett som har problemet. Samt ytterligare en 100 mm ventil i ett av rummen.

På övervåningen fungerar draget i frånluftsventilerna.

Vad kan man göra åt frånluften i toaletten?
 
  • Gilla
samlarpådetmesta
  • Laddar…
Installera fläktar med kallrasskydd
 
Har du eldat så murstocken blir varm?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Installera fläktar med kallrasskydd
Som blåser in i frånluftskanalen?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har du eldat så murstocken blir varm?
Har eldat flera timmar i sträck iaf. Den blir något varmare än övrig väg på ovanvåningen, men bara på samma sida som röret ligger.

Vid installation drog de ny slang/rör uppifrån som är isolerat. Så murstocken blir inte speciellt uppvärmd.
 
Till saken hör att frånluftskanalen ligger från ovanför toaletten uppe i kattvinden och ansluter till skorstenen i höjd med översta vinden någonstans.

Min teori är att kanalen alltid är nedkyld på kattvinden och då får ett automatiskt kallras ner in på toaletten.
 
R Ristretto skrev:
Till saken hör att frånluftskanalen ligger från ovanför toaletten uppe i kattvinden och ansluter till skorstenen i höjd med översta vinden någonstans.

Min teori är att kanalen alltid är nedkyld på kattvinden och då får ett automatiskt kallras ner in på toaletten.
Om du valt att slamma pipan istället för att dra i slang hadde nog självdraget funkat om du eldar ordentligt så murstocken hålls varm. Nu blir du nog tvungen att montera mekanisk ventilation.
 
F fribygg skrev:
Om du valt att slamma pipan istället för att dra i slang hadde nog självdraget funkat om du eldar ordentligt så murstocken hålls varm. Nu blir du nog tvungen att montera mekanisk ventilation.
Det var nog inget alternativ då det aldrig funnits någon rökgång till nuvarande plats, bara till källaren och då på motsatt sida i skorstenen.

Kan man förvänta sig lösa problemet genom att montera en fläkt som blåser in i frånluftskanalen?
 
R Ristretto skrev:
Som blåser in i frånluftskanalen?
Precis, idag (eller sedan ca 20 år sedan) bygger man inte på samma sätt som tidigare. Det finns alltid mekanisk fläkt/fläktar i ett bostadshus.
 
R Ristretto skrev:
Det var nog inget alternativ då det aldrig funnits någon rökgång till nuvarande plats, bara till källaren och då på motsatt sida i skorstenen.

Kan man förvänta sig lösa problemet genom att montera en fläkt som blåser in i frånluftskanalen?
Problemet med kallraset kan du väl lösa så. Ditt hus är väl avsett att värmas med en panna i källaren och om du slutar med det måste du nog ventilera källaren och montera mekanisk frånluft i åtminstånde bad och kök.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Precis, idag (eller sedan ca 20 år sedan) bygger man inte på samma sätt som tidigare. Det finns alltid mekanisk fläkt/fläktar i ett bostadshus.
Jag vet, men det är ju långt ifrån alla hus med självdrag som har kvar sina gamla pannor.

Vårt hus har gått med fjärrvärme sedan säkert 20 år tillbaka. Vi flyttade in i somras. Det är ok drag i alla ventiler utom toaletten på entréplan.
 
F fribygg skrev:
Problemet med kallraset kan du väl lösa så. Ditt hus är väl avsett att värmas med en panna i källaren och om du slutar med det måste du nog ventilera källaren och montera mekanisk frånluft i åtminstånde bad och kök.
Jag provade experimentera lite igår. Det blir drag i frånluftskanalen om man öppnar ytterdörr.

Jag tror att det kan vara läge att fixa tilluft till kaminen via yttervägg i källaren, så att kaminen inte behöver ta inomhusluft.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R Ristretto skrev:
Jag provade experimentera lite igår. Det blir drag i frånluftskanalen om man öppnar ytterdörr.

Jag tror att det kan vara läge att fixa tilluft till kaminen via yttervägg i källaren, så att kaminen inte behöver ta inomhusluft.
Klok slutsats enligt mig. Inte särskilt svårt heller. Beroende på hur källaren ser ut under kaminen och vilka möjligheter du har att installera det snyggt (om det nu är eftersträvansvärt).

Inte alls ovanligt att det blir problem med omvänt luftflöde i självdragshus med förändrad uppvärmning/ventilation. Problemet brukar vara störst sommartid (pga att det då skiljer mindre mellan ytter/innertemp.
 
R Ristretto skrev:
Jag vet, men det är ju långt ifrån alla hus med självdrag som har kvar sina gamla pannor.

Vårt hus har gått med fjärrvärme sedan säkert 20 år tillbaka. Vi flyttade in i somras. Det är ok drag i alla ventiler utom toaletten på entréplan.
Långt ifrån alla som vill leva i dessa hus med dålig ventilation utan fläktar också. Varför ?
 
Frånluftsfläkt på toan är inte dumt alls. Vi skaffade en sort som har luktsensor och varvar upp vid behov 😉 Övrig tid går den på lågvarv.

Men man måste såklart även ordna tilluft, speciellt när man eldar i kamin.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.