Det här blir flera frågor i ett.

Tog in en offert på att installera mekanisk frånluft i vårt hus från -74. Från början oljepanna och självdrag men numera är det fjärrvärme, och där skorsten/självdrag satt sitter numera endast en (ny) skorsten för kamin. Offerten blev mycket dyrare än jag hade tänkt mig och tanken slog mig att det här måste jag ju kunna fixa själv. Materialkostnaden (inkl billig flödesmätare) när jag kollade lite snabbt blev mindre än en tredjedel av offerten (material + arbete) och jag har ju fixat med vatten själv i huset, då borde jag våga mig på ventilation, även om det är nytt för mig.

Ritning av övervåning med sovrum, förråd och vardagsrum, markerat för ventilationssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handritad planritning av ett hus, markerar gillestuga, rum och andra utrymmen med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ber om ursäkt för de dåligt fotade och paintade ritningarna. Övervåningen har gjorts om något, vardagsrum till vänster blev två sovrum och ett förråd, för att få ett stort vardagsrum i anslutning till kök. På souterängplanet är det gillestugan och sovrummet på 9 kvm jag räknar till boytan och får då ihop ca 160 kvm boyta, vilket skulle ge 56 l/s. Eller behöver jag räkna med biytorna också?

Tilluft finns redan i nya vardagsrummet och hobbyrummet i souterängplan. Jag tänker sätta in tilluft i gillestugan, sovrummet på souterängplan och de tre sovrummen på övervåningen. (tilluft finns även i dusch nere och tvättstuga, men de tänker jag stänga.)

Frånluft tänker jag sätta i badrum där uppe, köket, tvättstugan och dusch där nere (kan dra 2x125 vid nya skorstenen, har inte byggt igen där än. Tänker nog även dra extra 125 för ev tilluft där nere om jag nångång ångrar mig och vill ha FTX...kanske). 15 l/s i varje utom i köket som har får ca 10 l/s, dvs totalt 55 l/s tänker jag borde räcka?

En fråga angående frånluften i badrum. Idag sitter en fuktstyrd pax och badrummet gjordes om i höstas. Snickaren sa inget och jag tänkte inte på det då, men duger placeringen som är (inritat som röd/vit cirkel vid handfatet? Är det för långt från dusch eller tar den hela rummet ändå? Det vore lite tråkigt att ta upp ett nytt hål närmare dusch och försöka dölja det gamla hålet på ett snyggt sätt.

Fråga på vinden sen. Räcker det att all frånluft, 125mm, går ihop till en stam på 160 mm eller behöver dimensionen vara större? Antar att EC-fläkten måste matcha stammens storlek, dvs 160mm?

Tankar och förslag emottages tacksamt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.