Jag har provisoriskt satt för en tunn pappskiva och tejp över en frånluftskanal i min dotters sovrum.
På vägg, dvs över själva den lilla luckan/gallret på vägg.
Anledningen till detta är att jag inte vill ha luft som cirkulerar i denna kanal, då den är i eternit och dessutom skadats av sotare då de rensade kajbon i denna och pga borsten de använde skapade ett damm i mer eller mindre hela huset. Jag vill helt enkelt proppa denna för gott framöver.

Nu till frågan:
Det ska vara självdragsmekanik i mitt hus och de två gamla murstockarna.
Riskerar jag att förstöra denna mekanik och att luften snarare trycks in min dotters rum (blir tilluft istället för frånluft) genom att jag satt för denna papp och tejp över lucka/galler på hennes vägg?
Det sista jag vill är ju att det blir något fel på trycket i denna kanal, så att det skapas tilluft istället för frånluft. Kan tillägga att kanalen sitter ihop med en annan frånluftskanal, som ett knä, och denna kanal har jag öppen. Båda kommer upp högst upp i skorstenen. Tror genom en gemensam kanal, med Kinahatt på! men ev kan en komma ut såvida galler på sidan av skorstenen.

Någon som vet?
Bör jag riva ner pappen/tejpen snarast eller kan den sitta kvar tills jag får möjlighet att åtgärda detta på ett professionellt sätt?
 
Jag tycker att du skall sätta igen den där frånluftventilen permanent.
I sovrum skall man ha tilluft, och frånluft skall man ha i badrum, toalettrum, tvättstuga och kök.

Annars så suger du den dåliga luften från våtrum och kök till sovrummen.

Så här skulle jag göra:
Såga till ett par plattor i masonit, MDF, plywood eller likande som passar i eternitkanalen.
Sätt dem i kanalen och fyll mellanrummet med fogskum.
Då blir det tätt, och du behöver inte vara rädd att få in asbest i sovrummet.
Vid tapetsering, ommålning eller annan renovering kan du sedan bygga för luftkanalen permanent.

Och skaffa sedan en vanlig tilluftventil och sätt i ytterväggen i närheten av fönstret.
En sådan här ungefär:
414085.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.jula.se/catalog/bygg-och...riskluftsventiler/tilluftsventilssats-414085/

Och se till så luften kan leta sig vidare från sovrummet till kök och våtrum.
Antingen genom att alltid ha dörren på glänt, eller genom en springa vid tröskeln.

I gamla självdragsventilerade hus tycker jag det fungerar bäst med dörrarna på glänt.
Ibland får det privata komma i andra hand :)
 
I vårt hus byggt -60 är det frånluftsventiler i samliga sovrum, samt i badrum som har fläkt som går konstant på lågvarv.
Alla har antingen egen kanal upp till takhuv eller via murstocken.
Man får strypa dem vintertid.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
AndersS skrev:
I vårt hus byggt -60 är det frånluftsventiler i samliga sovrum, samt i badrum som har fläkt som går konstant på lågvarv...
Var kommer då tilluften ifrån?
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Har tilluft i ett av vardagsrummen och sedan är ju huset från -60 ;)
Lite tätningslist i överkant på sovrumsfönster är borttaget också.
Samt att det är öppet ned till källaren som också har tilluftsventiler.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Ja, det här med ventilation tycker jag är en hel vetenskap...

AndersS, varför måste du strypa frånluften vintertid? Hänger inte med riktigt..
Hur menar du och hur gör du för att strypa frånluften?
Är dina kanaler (från- och tilluft) också i eternit?

Jag har bara tilluftskanaler (i eternit) i pannrummet.
Inga andra tulluftsventiler någonstans.
Kan det vara bra att skaffa detta för att liksom få mer skjuts på självdraget?
Kan tillägga att jag tidigare eldade med pellets, men sedan ett år tillbaka har jag jordvärme, och alltså inget eldande i murstockarna. Antar att även detta försämrar självdraget...
Dessutom har jag, i och med att jag inte längre eldar i murstockarna, satt på huvar på skorstenarna.
Vet inte, men detta kanske också försämrar självdraget?!

Det viktigaste just nu känns att kanalerna i eternit verkligen fungerar som frånluft och att det inte blir något över-/undertryck i huset som gör att det blåser inåt från kanalerna (tilluft) istället.
Kanske borde jag proppa gamla kanaler i eternit helt och skaffa nya kanaler som går genom vinden istället?
Och göra tilluftskanaler i sovrummen.
Kan man sätta sådana direkt genom fönsterramarna, istället för att gå genom själva väggen?
 
Tallguy196, funkar dessa ventiler även om man har tvåglasfönster?
Det är alltså fönster som har som en båge, dvs det blir fyra rutor att putsa.
Tänker att det väl inte går att öppna upp bågen om det sitter en ventil genom själva ramen?
Eller tänker jag fel?
 
Vintertid blir självdraget lite för bra, därav stryper jag dem.
De sitter ställbara ventiler på frånluften.Frånluftskanalerna i sovrummen sitter på väggarna och sedan går dr rakt upp till takhuven eller upp i murstocken.
Jo två av kanalerna är av eternit.
 
AndersS, hur menar du med att självdraget blir för bra vintertid?
Jag är lite "trög"... :)
Vad menas med "för bra" och varför skulle det isåfall vara negativt?
Kanske menar du att det blir över-/undertryck i huset, typ att frånluft blir till tilluft, eller menar du något annat? :)
Har du förresten frånluftskanaler i eternit i sovrum?
Och, har du även tilluftskanaler i eternit?
Du nämnde något tidigare om att du har tilluft i källaren.
 
Stina71, AndersS menar nog bara vad han skriver.

När det är kallt ute blir självdraget effektivare, dvs. onödigt mycket varm luft vädras ut.
Och det kan bli för mycket av det goda :)

Och snälla Stina71, börja inte dra asbestvalsen nu igen.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
KnockOnWood, jag ville bara förstå.
Hängde inte med riktigt på vad han menade.
Nu förstår jag, man släpper iväg för mycket värme helt enkelt.
Slösar energi.

Asbestvalsen, nejdå.
Ville bara fråga om Anders, precis som jag, lever med eternitkanaler i sovrum.
 
Stina71 skrev:
Tallguy196, funkar dessa ventiler även om man har tvåglasfönster?
Det är alltså fönster som har som en båge, dvs det blir fyra rutor att putsa.
Tänker att det väl inte går att öppna upp bågen om det sitter en ventil genom själva ramen?
Eller tänker jag fel?
Hej Stina! Det är bara hålen som går genom karmen, alltså ovanför bågen, så det blir inga problem med att öppna upp bågen vid fönstertvätt. http://spfonster.se/fonsterkunskap/fonstrets-konstruktion/fonstrets-olika-delar
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Stämmer bra att kör man med för mycket öppning så blir det vintertid lite för mycket luftväxling.
Japp. två av frånluftskanalerna är eternit i sovrum, det tredje går in i murstocken.
I källaren är det vanlig tilluft via ventiler i de murade väggarna. med 3 stycken som har vanliga tallriksventiler.
I självdraghus och av modell -60 behöver man inte tänka på under/övertryck, även om det finns mindre fläktar i badrummen och bastudel/tvättstuga,
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.