Hej
Ska flytta in i nytt hus i sommar och har lite funderingar kring ventilationen.
Huset är byggt på 70 talet med självdragsventilation. Den gamla ägaren bytte ut alla fönster för ett par år sen och därmed försvann tilluftsventilerna och förmodligen en hel del ”drag” iom nya o tätare fönster.

De förra ägarna är ett pensionärspar, nu flyttar vi som är en storfamilj om 2 vuxna o 3 barn in vilket väl höjer belastningen på huset en del antar jag?
Jag funderar på om det räcker att sätta in nya tilluftsventiler i alla ”rena” rum (5st) och installera nån form av PAX eller FRESH fläktar i de två badrummen (uppe och nere) som suger ut luft. Det borde inte ruinera oss och bör väl höja luftmiljön inomhus en hel del?

Tror experterna att detta är en bra lösning?

Nån som har en idé om vad detta skulle gå på om jag installerar tilluftsventilerna själv men tar hjälp med installation av fläktarna i badrummen?

Eller är detta en dålig lösning.. nödlösning..?
 
  • Gilla
Pamliss
  • Laddar…
Vi gjorde så i vårat hus. Är långt ifrån expert men vår besiktningsman sa att det var the way to do it..
Tilluften kosta nån hundring om ens det och om jag inte missminner mig mellan 800-1000:- för frånluften, en modell som sköter sig själv med en enkel inställning..
Satte allt själv och lät elektriker koppla in frånluften, tror jag betalade han med kaffe och en ostfralla..
 
Se bara till att ordna överluftsventiler till badrummen (om det inte finns karmventiler i dörrarna). Annars fungerar inte ventilationen när dörrarna är stängda.

Du bör även ha överluftsventiler i de rum där du hade tänkt montera tilluften. Men som sagt, det kanske finns karmventiler på dörrarna?
 
Vad händer med det befintliga självdraget när man börjar mekanisera på det här sättet? Finns inte risk att det istället sugs in luft via skorstenen och de luftkanaler som finns där?
 
cederbusch skrev:
Vad händer med det befintliga självdraget när man börjar mekanisera på det här sättet? Finns inte risk att det istället sugs in luft via skorstenen och de luftkanaler som finns där?
För att undvika att undertrycket (som skapas av fläktarna) suger in luft via skorstenen är det naturligtvis viktigt att se till att det finns tillräckligt med tilluftsventiler.

I självdragshus med eldningsmöjligheter brukar ventilationskanalerna ledas i murstocken (när ventilationskanalerna värms av rökgaserna förstärks självdraget). Kopplar man en paxfläkt på dessa kanaler behöver man inte oroa sig för att luften tar den vägen iaf.

Jag har dock sett exempel på hur man tagit upp nya hål i fasaden för monteringen av paxfläkten (oftast i badrummet). I vissa fall har man då glömt att plugga den gamla kanalen (som leds till murstocken) och då finns naturligtvis en överhängande risk att luft sugs in den vägen. I ett badrum vill man ju inte ha in friskluft utan redan uppvärmd "överluft".

Är man osäker är det ju bara att ta dit en vent.tekniker.
 
cederbusch skrev:
Vad händer med det befintliga självdraget när man börjar mekanisera på det här sättet? Finns inte risk att det istället sugs in luft via skorstenen och de luftkanaler som finns där?
Just detta hände i mina föräldrars 50-talshus. De fick rådet att sätta mekanisk frånluft i de ventiler som fanns i badrummen, och nu är det tyvärr så att det periodvis (när de inte eldar i braskaminen) luktar spissot i hela huset. Huset saknar helt tilluftsventiler men de vill inte ta upp sådana eftersom de är rädda om värmen. :S
 
Ja, vill de inte ta upp tilluftsventiler får de ju leva med ett konstant undertryck och därmed "spislukt".

Är de rädda om värmen bör de ju i sådana fall stänga av frånluften helt. Det kan nämligen inte försvinna mer luft än vad som strömmar in (om man inte eftersträvar vakuum). Vilket innebär att så länge fläktarna går så sugs luft in från andra ställen (spis, imkanal, otätheter i fönster/dörrar, etc).

Tilluftsventiler är ett sätt att kontrollerat ta in friskluft. Ventilerna är ju även konstruerade att skapa en bättre spridningseffekt i rummet, än vad t.ex. baksuget i en öppen spis gör. Detta medför att man inte upplever friskluften som lika kall.

Förmodligen skulle de uppleva att det blev bättre komfort inomhus om de monterade tilluftsventiler. Jag gissar att det kan dra ganska kallt från braskaminen vintertid (samt från fönster/dörrar om de är otäta)?

Frågan är var luften sugs in när de eldar? Eldar man förbrukas mycket luft och denna måste ju också komma in någonstans. Antingen får man väldigt dålig luft inomhus vid eldning, eller så sugs det som sagt in på andra oönskade ställen. Det kan även vara så att förbränningen inte blir optimal, vilket i förlängningen kan leda till onödigt mycket avlagringar i murstocken.
 
Redigerat:
Sommartorparn skrev:
Just detta hände i mina föräldrars 50-talshus. De fick rådet att sätta mekanisk frånluft i de ventiler som fanns i badrummen, och nu är det tyvärr så att det periodvis (när de inte eldar i braskaminen) luktar spissot i hela huset. Huset saknar helt tilluftsventiler men de vill inte ta upp sådana eftersom de är rädda om värmen. :S
Jag funderar på om detta har hänt mig. Jag har på sistone uppfattat en lukt inne när man inte varit hemma på hela dagen. Imorse tyckte jag att det luktade lite som kaminen gör på insidan. Det som har ändrats är att vi sedan 2 veckor har en fläkt i badrummet som går konstant. Visserligen på lågfart och vi har både ett sovrumsfönster och ventilen i Velux-takfönstret öppet. Så det borde inte kunna bli ett baksug, men ändå luktar det lite så. Eller så har katterna lagt ngt dött ngnstan som vi inte hittat än. :)
 
cederbusch skrev:
Jag funderar på om detta har hänt mig. Jag har på sistone uppfattat en lukt inne när man inte varit hemma på hela dagen. Imorse tyckte jag att det luktade lite som kaminen gör på insidan. Det som har ändrats är att vi sedan 2 veckor har en fläkt i badrummet som går konstant. Visserligen på lågfart och vi har både ett sovrumsfönster och ventilen i Velux-takfönstret öppet. Så det borde inte kunna bli ett baksug, men ändå luktar det lite så. Eller så har katterna lagt ngt dött ngnstan som vi inte hittat än. :)
Det låter som samma fenomen. Har ni kamin? Kanske era fläktar suger så starkt att det inte räcker med det öppna fönstret för att förhindra nedåtdrag skorstenen?

Anledningen till att mina föräldrar fick rådet att installera fläktarna var för att skapa undertryck i huset och därmed förhindra att fukt läcker upp på vinden (finns ju inga tätskick mellan bostad och vind i gamla hus) Men, är det över huvudtaget möjligt att skapa ett undertryck om det finns eldstäder som luften kan sugas in genom?
 
Skapa ett undertryck för att inte få upp fuktig luft på vinden?? Nja... på bekostnad av vad undrar man?

Jag har också kallvind och självdrag (med viss mekanisering). Följande åtgärder har jag genomfört med tanke på vinden:

* Nockventilation
* Tätat vindslucka (det var stora glipor tidigare, vilket även släppte in kalluft till boendeytan)
* Installerat en freshfläkt (med fuktsensor) i badrummet på övervåningen, för att få ut fuktig luft så fort som möjligt.
* Kondensisolerat ventilationsröret från badrummen på vinden.

...och mina tilluftsventiler är öppna, eftersom jag lever i föreställningen att komfort och luftkvalitét blir bättre då.

Svaret på din sista fråga är givetvis: Ja, man kan skapa ett undertryck, men luften som strömmar in i huset (p.g.a. undertrycket) kommer ju att komma in genom alla öppningar som t.ex. eldstäder, imkanaler, otäta fönster/dörrar. Har man täta fönster/dörrar och även har stängt alla tilluftsventiler finns det ju inte så många ställen för luften att ta sig in, förutom ner genom rökkanalen.
 
Redigerat:
Sommartorparn skrev:
Det låter som samma fenomen. Har ni kamin? Kanske era fläktar suger så starkt att det inte räcker med det öppna fönstret för att förhindra nedåtdrag skorstenen?

Anledningen till att mina föräldrar fick rådet att installera fläktarna var för att skapa undertryck i huset och därmed förhindra att fukt läcker upp på vinden (finns ju inga tätskick mellan bostad och vind i gamla hus) Men, är det över huvudtaget möjligt att skapa ett undertryck om det finns eldstäder som luften kan sugas in genom?
Hittade källan till lukten igår av en slump, så det är inte baksug. Katterna hade som vanligt tagit med en "leksak" utifrån. Stackarn hade gömt sig bakom en byrå och antagligen fått hjärtattack eller ngt. Det var musen som luktade och det påminde som sagt om sot. Men nu är lukten borta.
 
Tack för svaren. Slutsatsen är att det är en bra idé i mitt fall då antar jag. Vi får ta och borra upp hål i badrumsdörrarna alternativt installera överluftsventiler?

Kom på en sak till.. Vinden har inga tilluftsventiler alls, borde jag installera där också?

Tack
 
Om du menar nockventiler så är det väl i allmänhet bra att ventilera om det är en kallvind. Två stycken ventiler vid vardera nock, gärna i kombination med takfotsventilation.

Men, det förutsätter att du har fukt/mögelproblem på vinden idag. Har du inte problem finns det egentligen ingen anledning att mixtra med klimatet på vinden? Det här med kallvindar är ju en vetenskap i sig...

Men att se till att fuktig inomhusluft ventileras ut fort samt täta vindsluckor och dylikt är alltid bra att göra. Kopplar du in pax/freshfläktar på befintliga kanaler bör du även se till att kondensisolera dem om de går uppe på vinden.
 
Eviljava, jag tackar så mycket för tipsen och råden.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.