Jag har ett dåligt ventilerat 1.5 plans trähus från 70-talet med självdragsventilation. Nu är tanken att detta skall åtgärdas och jag har lite funderingar som jag tänkte diskutera.

Huset har olje/elpanna men har mestadels värmts av el på senare tid. Det finns alltså ingen varm skorsten som driver självdraget. På bottenvåningen finns kök, liten toalett, tvättstuga med dusch och bastu samt sov och vardagsrum. På övervåningen finns ett badrum samt sovrum.

Planen är att installera tilluft i sovrummen och vardagsrum samt att se till att luft kan cirkulera mellan rummen. Vidare är det tänkt att installera fuktstyrda fläktar i bad och tvättstuga.

Nu till frågorna. Jag tror mig vilja ha en fuktstyrd fläkt med grunddrag i badrummet på ovanvåningen men hur skall jag göra på toaletten och tvättsugan nere? Eftersom den lilla toaletten i princip aldrig blir fuktig så kanske det räcker med självdraget? Eller skall jag installera en fläkt med ett grunddrag (vartalsstyrd eller kanske fuktstyrd med grunddrag). Hur gör jag i tvättstugan? Skall det sitta en fuktstyrd fläkt med kallrasskydd (kanal i yttervägg)? Eller skall jag välja en fuktstyrd fläkt med grunddrag?

Frågan är alltså förenklat om jag skall välja att sätta fläktar som går kontinuerligt i tvättstugan samt den lilla toaletten eller om jag skall utnyttja självdraget på toaletten och enbart sätta fuktstyrning med kallrasskydd i tvättstugan (dvs oftast stängt)?

Peter Gustafsson
 
Jag valde att sätta in mekanisk frånluft på toalett och kök i boplanet samt badrum och tvättstugan i källaren. Jag har ingen fuktstyrning utan den går på konstant varvtal (som jag reglerar efter behov)

Det är möjligt att jag ventilerar onödigt mycket men heldre det än för lite.

/Zeb
 
ZEB: Vad har du köpt för fläkt och var har du monterat den?
 
Vi har ungefär samma situation, dock med fungerande men dåligt självdrag via skorsten. Jag har monterat tilluft i sovrum, samt en fuktstyrd fläkt i badrummet och en tidsstyrd fläkt i tvättstugan (där det numera också finns en avfuktare). Den lilla gästtoaletten har jag ännu inte gjort någon åtgärd med, då den används så sporadiskt. Men tankar finns på att även där montera in en liten fläkt, som då troligen blir tidsstyrd. Men det är i så fall mest för att öka "komforten" för gästerna.. ;D

Jag har köpt mina fläktar på Clas Ohlson.
Dock är de jag köpt relativt högljudda, varför jag överväger att succesivt byta till de nya modeller som nu kommit som har lägre ljudnivå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.