V
Bor i en flerbostadshus med självdrag.
Förstår att man inte kan ha något mekaniskt som förbättrar självdrag (tex PAX i badrummet) då det kan förstöra självdraget.
Har dock tittat närmare på hur ventilationskanalerna går och ser att varje "uttag" i kök/badrum/rum har en egen kanal hela vägen upp till vinden. Dvs vi har ca 30 små skorstenar på taket.
Någon som känner igen detta och kan förklara hur en PAX fläkt kan förstöra självdraget för andra då alla har egna kanaler upp till taket.
Har försökt få ett bra svar vid OVK utan framgång.
Har ej PAX fläkt eller nåt men är nyfiken och börjar väl bli en gubbe.

Tack!
 
T
Om varje lägenhet har helt egna kanaler så förstår jag inte hur det skulle kunna vara ett problem för dem men om du har flera egna kanaler som har självdrag och du sätter en fläkt i en kanal så finns det risk för att du börjar få sug i de andra, dvs det kommer in luft via t ex kökskanalen om du har en fläkt i badrummet.
 
  • Gilla
vromanov och 2 till
  • Laddar…
Jag bodde i lgh med självdrag och separata kanaler i skorsten från varje frånluftdon. Hade paxfläkt i badrummet och frånluftsfläkt över spisen av sådan typ att den inte hindrade självdraget. Inga anmärkningar på OVK, två tillfällen, olika företag.
Om jag eldade i spisen och hade köksfläkten på max och tilluften strypt på vintern blev det dåligt drag och luktade, fick stänga av köksfläkten eller ha tilluftsventilerna öppna.
 
  • Gilla
vromanov
  • Laddar…
C
V vromanov skrev:
Någon som känner igen detta och kan förklara hur en PAX fläkt kan förstöra självdraget för andra då alla har egna kanaler upp till taket.
Två potentiella problem:

1. Självdraget jobbar med väldigt små naturliga tryckskillnader. Om du sätter dit en fläkt riskerar du att skapa ett undertryck i lägenheten som orsakar baksug genom övriga frånluftskanaler, och alltså drar ner skitig luft från taket in i lägenheten. Det går att hantera genom att se till att begränsa undertrycket och se till att det finns tillräcklig tilluft.

2. Om kanalen är otät kommer en tryckande fläkt (dvs. en fläkt som sitter nere i lägenheten) att trycka ut luft genom otätheterna. Det går att hantera genom att se till att kanalen är tät.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.