Varmvattenberedaren sitter i pannan och den åker ut nu till förmån för en modern vedpanna. Jag har tänkt installera en elberedare för att slippa elda sommartid, men när jag eldar vill jag värma varmvattnet med ved.
För att lösa detta har jag funderingar på att tillverka en enkel värmeväxlare av två koncentriska kopparrör, inget avancerat och det borde fungera. Sedan är ju frågan om hur den ska kopplas in. En av ideerna är då att göra den ungefär lika lång som en av acktankarna är hög och ställa den bredvid tanken och koppla den till tankens topp och botten. Meningen är då att tappar man varmvatten så ska hetvatten cirkulera i växlaren med självcirkulation. Tappar man inget varmvatten så ska självcirkulationen avstanna.
Kommer detta att fungera? Dvs kommer självcirkulationen att vara tillräcklig för att värma vattnet och kommer den att stanna av när man slutar tappa varmvatten så att inte tanken svalnar och får skiktningen förstörd?

Växlaren och beredaren kommer ligga i serie, dvs det kalla vattnet först in i växlaren, sedan till beredaren.
 
**puff**

































(Ingen som har ideer :question)
 
Fortfarande ingen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.