Hej.
Vi skall byta matarrör och uppvärmning i vårt enplans hus. Tanken slog mig att det vore ju väldigt bra om man kan få till ett självcirkulerade system som kan fungera även om strömmen går (vi har en vedpanna).

Men eftersom jag inte är nån expert tänkte jag kolla vad ni alla har att säga om det innan jag tar upp min rörmokares tid.

Om man lägger värmeröret på vinden med nedgångar till fördelningsskåp (3 stycken) för golvvärme, och sen returen under golvet i krypgrunden. Kommer det bli tillräckligt tryck för att få det självcirkulerande då?

En CTC panna står i markplan. och vi har ca 400m 16mm golvvärmeslingor fördelade på 3 skåp. Kommer köra matning med isolerad 32mm Pex.

Det nuvarande systemet är med rör på vinden och cirkulationspump längst bort i huset..

Vore mycket tacksam för lite tankar. Själv tycker jag nog att det borde kunna fungera. Eller är temperaturskillnaderna för låga med golvvärme? Tanken är ju att jobba med lägre temperaturer än med nuvarande radiatorer.
 
  • Ritning av enplanshus med markerade värmerör för självcirkulerande värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sektionsritning av ett hus som illustrerar placering av matarrör och värmerör på vinden och i krypgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:

Bästa svaret

Glöm all som har med självcirk att göra när det gäller GV, är det vanliga radiatorer så går det. under förutsättning att matarrören går rakt upp min ca 1,5 meter från pannan och är av storlek min 28 mm helst 32 mm.
 
  • Gilla
Biggle
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Glöm all som har med självcirk att göra när det gäller GV, är det vanliga radiatorer så går det. under förutsättning att matarrören går rakt upp min ca 1,5 meter från pannan och är av storlek min 28 mm helst 32 mm.
Bra svar. Misstänkte att det inte skulle fungera med så låga temperaturer. Då stänger vi den här tråden då :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.