Hej! Jag har läst MÅNGA timmar på VVS-avdelningen här, men behöver lite fler goda råd före jag beställer rör, och det FORT, innan mitt huvud spricker! :p

Om mig: Jag bor i en stuga som i elväg endast har 180w 12v solceller, samt ett bensindrivet 700w elverk.

Jag brukar spendera vintern utomlands, men vill nu se till att få min stuga bobar även vintertid. "Riktig" el kommer jag nog att dra in inom ett år eller två.

Jag har endast ca 120 000 i årsinkomst. Detta, i kombination med att jag är händig, leder till att jag försöker göra så mycket som möjligt själv, men utan att vara dumsnål. ;-)

Jag har beställt en:

http://www.krbova-kamna.com/prity-fg-w15-s-troubou-a-vymenikem-p.html

Den är vattenmantlad och ger 5KW värme till luften, och 15 KW till vattnet.

Boytan på mitt lilla hus är 50m2 plus ett litet loft ovanpå köket. (se bild) Halva huset (storstugan, där även kaminen kommer att stå) är byggt i 45mm timmrat, samt är tilläggsisolerat 100mm+panel. Takhöjden där är 3,5m.

Utbygget (under takutsprånget på baksidan) har 200mm isolering överallt. Där är det lägre i tak: 250cm ned till 220.
Ackumulatortanken (har tänkt mig 500l, eventuellt 2st) kommer att stå i en garderob i mitten på huset. Där är det ca 270cm takhöjd.

Som framgår av läsningen hittills så vill jag få så bra självcirkulation som möjligt. Kaminen kommer att stå ca en meter ifrån tanken, så där borde det cirkulera bra av sig själv.

Tanken i sig skall jag väl montera så högt som möjligt?

Samtliga rör kommer jag att dra öppet inuti huset. Allt värmespill kommer att bidra till uppvärmningen.

Jag tänkte dra iväg "värmeröret" (25mm?) uppe i taket (ännu högre än tanken, eller räcker det i höjd med "utloppet" på tanken?) åt två håll, till båda gavlarna på huset. Därifrån går jag ned (fortfarande 25mm?), och grenar sedan ut dem till vänster och höger med 15mm(?) till elementen, 2+2 på ena gaveln, och 1+1 på den andra. Returerna (25mm?) drar jag längs golvet, och sedan upp nån meter tillbaks till tanken.

Returen blir väl i det närmsta rak, men det borde väl inte spela någon roll om det röret ändå kommer lägre än tanken?

Laddomat kommer jag inte att ha någon, utan det lutar nog åt en manuell kran som jag får stänga när pannan svalnat. Funderade lite på en biltermostat, men då blir kanske flödet för dåligt?


Element har jag redan köpt. Det är platta enkelelement. Jag vet att det här varit MYCKET bättre med gamla bulliga element, men det är en (kortsiktig) kostnadsfråga.

Jag har fyra element på ena slingan, detta pga husets utformning. Ytan på elementen är nog ca 65/35 mellan de 4/2, men två av de fyra sitter i rummet med kaminen i, så det jämnar ut sig tror jag.

Jag har tänkt löda själv då det ser ganska lätt ut. Tror också det blir mindre turbulens /bättre flöde i lödda rör.

Jag kommer antagligen montera på en plattvärmeväxlare så småningom, samt kanske en ackumulatortank till.

Jag gör nog också en liten paralellkoppling för en 12v cirkulationspump någonstans, som jag kan köra vid behov.

Vilken lutning skall jag ha på värmerören? De skall väl luta uppåt ut mot gavlarna väl? Längden blir ca 3m och 2, 5m ut till gavlarna.

Är jag ute och cyklar, eller låter det hela skapligt? Har ingen erfarenhet av vvs överhuvudtaget...

Idéer och tips mottages gärna! Jag har tänkt beställa rör innan denna månads slut! (oktober-14) Kylan är på ingång.

Mvh Mattias
1414327379206.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För många frågor i en post kanske?

Med 150 pers som varit in och kikat borde väl NÅGON ha synpunkter på NÅGOT? =-)

Om vi tar den lättaste frågan först: Är det svårt att löda kopparrör med gasol?

Mvh igen, Mattias
 
Hej toto1!

Hmmm...

Funderade på 28mm rör (25 inv,). Grövre än det hade såklart varit bättre, men det är ju en kostnadsfråga...

Sedan jag postade har jag läst på ännu mera och det är en del som säger att det är mycket svårt att få självcirkulation ifrån tanken. Om det nu är så kanske jag skall gå ned på 22mm och sätta in en cirkulationspump och köra den på omvandlare/elverk vid behov. Känns dock lite surt att elda med ved för att sedan köra cirkulationspumpen på bensin.


Gasolbrännare hade jag en mental bild av en sån smal flaska man håller i, men det kanske duger med Jula grejer?

http://www.jula.se/catalog/verktyg-...od/gasdrivna-lodverktyg/gasolbrannare-218203/

(Gasol i stugan har jag redan)
 
Det verkar väldigt suboptimalt att göra en installation för off-grid om det skall bli elanslutning om något år.

Vänta med den vattenburna installationen tills dess det finns el i stugan. Elda i storstugan i vinter och spara pengarna till elinstallationen.
 
De system avsedda för självcirkulation jag sett har haft pannan i källaren. Om det också funnits något element i källaren så har det suttit högt på väggen för att komma över pannan. Jag tror att du har motvind om du skall få självcirkulation med panna på samma plan som elementen om dessa skall sitta på sina vanliga platser under fönstren.

Hur skall du frostskydda det hela? Det verkar tveksamt att tömma allt inklusive acktanken när du lämnar stugan på vintern, och 500L glykol är knappast billigt.
 
Överfallssystem var väl vanliga förr. Kökspanna med stigarledning i taket och retur i golvet. Så fungerade vårt värmesystem när det var nytt.
 
Va kul att få lite input! Tackar allihop!!

Jo, jag har stött och blött värmefrågan fram och tillbaka med min stackars hjärna. Jag berättade aldrig att jag i dagsläget inte har nån värmekälla alls. Känns jobbigt att först installera en "torr" kamin, bara för att byta den sen när elen kommer. Jag hade en vedspis, men den var helt värdelös att värma med. Fick tokelda i 3 timmar, då var det hett/luktade bränt i köket, men kallt ute i storstugan, dessutom kallnade allt, och sög ut den lilla värmen jag har skapat, inom några timmar efter det brunnit ned. Spisen har min mor fått, och den är numera mys-komplement till hennes bergvärme. Det duger den till i alla fall! :)

Jag tycker om att köra off grid. Det är också fantastiskt skönt att inte betala elräkningar, utan att bo riktigt billigt. (elverket behöver jag inte köra April-Oktober då jag vanligtvis är hemma, det är först nu i år, i november som det börjar bli dåligt med sol.) Till belysning och färskvattenpumpen räcker det nog hela året(?), men en pump 220/12V drar en hel del på ett dygn. Därav min önskan om självcirkulation.

Frostskydd har jag också funderat på. Det lutar åt att jag tömmer systemet om jag åker iväg igen. Om jag sedan får el så får elpatronen hålla frostfritt.

Skall jag fylla med glykol så blir det nog bara en tank. Då borde 200l giftfri glykol räcka (jag har frågat om pris på ett fat men ännu inte fått svar).

Ja, det kanske är kört med självcirkulation, men samtidigt så tycker jag att vattnet endast skall iväg några få meter: jag menar om man kopplar på ett element EN meter ifrån acktanken så måste det ju snurra av sig själv, och två meter med, eller? Står det helt still vid 3m sen då? En äldre bekant sade att bara man får snurr på vattnet så rör det sig själv sedan. Han är ingen rörmokare, men är fantastiskt duktig på det mesta.

När jag sedan drar in el så blir det en egen nedgrävd kabel genom skogen. Det skulle inte vara roligt om den pajar och allt frös sönder. Antar att jag skulle kunna montera in min Alde gasolpanna och ha som backup.

Som sagt, huvudet är fullt.
Fick idag besked om att min kamin inte fanns hemma, och den är heller inte betald så jag skulle kunna tänka om.

För att komplicera ytterligare så kommer jag troligen (inom max 3år) bygga ut ett rum till (ett litet bibliotek). Det kommer då att hamna en halv våning längre ned. Då skulle jag kunna sätta kaminen där istället och få lite självcirkulation.

Det utbygget hamnar då bredvid köket.

Kanske vore det bättre att gräva ned elkabel och köra torrkamin/elpatron i år?
 
Eftersom ekonomin är begränsad tycker jag att du ska göra saker i rätt ordning, dvs dra in elen först.

Gasol och bensin till elverk är inte gratis, inte heller investeringar i värmesystemet som är specifika för off-grid och sedan inte behövs när elen finns på plats.
 
Jag tror som andra här att du ska ge upp tanken på kamin och självcirkulation, speciellt med ack inblandat. Att bygga för bara radiatorer går om man anpassar allt på ett bra sätt men det kräver en del och är nog inget lämpligt om du är helt ovan. Du kanske kan flytta värmen mellan utrymmena med lättdrivna fläktar istället och ha en bra kamin för luftvärme istället.
 
Jag hör och får hålla med jag också! =) det är nog värt besväret att fixa kabeln först, så det får bli så.
Jag har en Hugin kamin (8 KW?) med 220 fläkt som jag kan montera in tills vidare. Lättare att hålla stugan torr och fin med el under vintern om jag inte är hemma också.

När ni ändå läst igenom mitt massiva inlägg så försöker jag krama ur det sista: några idéer om vilken rördimension jag skall köra med när jag har cirkulationspump? 20/15, eller 15 rakt igenom kanske? Och är klämkoppling att föredra framför lödning?

Om jag går ned i dimension borde det inte bli så dyrt, och om jag hittar en acctank med elpatron i så kanske jag börjar smyga med rördragning redan under vintern...

Tack för era kommentarer, allihop! =-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.