Lyckades inte övertyga kommunen, så nu måste jag skaffa en byggfelsförsäkring så snabbt som mögligt,
så ni som byggt själva, vad fyllde ni i och hur uppskattade ni kostnaderna.

/L
 
A
Då vi hade fått en offert från vår första snickare så visste vi på ett ungefär vad allt material skulle gå på. Den summan fyllde vi i och skickade in. Då vi har tagit materialet via företaget så är det färdigställandeskyddet som de ville ha underlag till, alltså byggkostnaden.
 
Redigerat:
Snailman
materialet försäkras ju ej, så onödigt ta upp det, allt som är över en miljon? ökar ju bara premien

det blir väl bara elen jag tar upp....

meningsfullt att ta med är väl bara sådant material som monteras av en firma man lejt.

Sen beror det ju helt på om du ska leja eller ej, mickeochsus hade ju en firma som stomreste, så det kunde de ju ta med, jag ska resa stommen själv så för mig är den meningslös att ta med...

Är ju lite olika vad folk menar med att bygga själv, om man menar att man verkligen bygger själv, eller om man menar att man är byggledare och lejer till allt. och sedan allt däremellan:)
 
Redigerat:
Bygger själv, det som lejs bort är grävarbete, delar av elen och delar av vvs samt våtutrymmen.
Jag hade fattat det så att jag skulle uppge pris på el/vvs/våtutrymmen + mtrlkonstand för det jag sen själv bygger?

El+vss+våt blir ju inte många kr, om jag bara skall räkna arbeteskostnaden... mtrl köper jag ju in själv.

/L
 
Snailman
http://www.bostadsgaranti.se/privatkund/byggfelsforsakring_faq.htm

står en del här tex:

'Du bör ha tecknat kontrakt med de entreprenörer som du kommer att anlita. I undantagsfall kan du komplettera senare. Har du inte tecknat några skriftliga avtal vid ansökan, betraktar vi det som att du ska utföra dessa arbeten själv. De kommer då inte att täckas av försäkringen.'

så sådant du monterar själv, är försäkringen värdelös för, så jag vill helst slippa den, om det inte går, så få den värdelösa försäkringen så billig som möjligt.

har för mig att det minsta nån tar för försäkringen är ca 12 tusen, men läste nånstans om nån som fick den billigare?
 
Det billigaste jag hittat för självbyggare är Gar-bo. Jag har tvingats teckna den meningslösa byggfelsförsäkringen och har betalt 10000 kr
 
Ja det är ju helsjukt, på vår byggnadsnämnd kände dom inte till ett enda fall där någon fått ersättning från försäkringen, snacka om att ha hittat en bra affärsidé.
Men lik förb*annat måste man ha den fär att få bygga...

/L
 
Byggfelsförsäkringen är ett fall för EU domstolen då Sverige kräver att enskilda ska betala för något som inte gäller till ett enskilt försäkringsbolag. Det liknar kravet om trafikförsäkring på motorfordon men då vet man vad man får.

Byggfelsförsäkringen skall anses vara en ren beskattning av den enskilde som vill bygga ett hus. Det är en skatt eftersom jag inte vet vad jag får tillbaka.

En av många drabbade.
 
Förlorade just slaget i länsrätten men nu står huset upp och då uppkommer en rolig situation. Gar-Bo och Bostadsgaranti tecknar inte försäkringar retroaktivt. Haha...
 
GustavW skrev:
Förlorade just slaget i länsrätten men nu står huset upp och då uppkommer en rolig situation. Gar-Bo och Bostadsgaranti tecknar inte försäkringar retroaktivt. Haha...
Jo Ditt ärende kan bli intressant, då du kunnat påbörja bygget utan att teckna försäkringen. Kanske du får problem vid slutbesiktningen. Bra att du överklagade till länsrätten, så att frågan blir utredd, så långt det nu går.
För några år sedan då vi började ta upp problemet med Byggfelsförsäkringen här på Forumet, var det någon som menade att Moderaterna var mot, att försäkringen även gällde för självbyggaren.men det vet i f n.
 
Hur har den här historien fortlöpt?
 
Om man är självbyggare/byggherre har enKvalitets Ansvarig, måste man ändå teckna byggfelsförsäkring? Jag hörde att KA då har tecknade försäkringar som täcker det?

Rätt eller fel?
 
Fel! Det är upp till varje kommun att bestämma om byggfelsförsäkring krävs för självbyggare.
 
Mikael_L
Och fel igen ... :surprised:

Lagstiftningen stipulerar byggfelsförsäkringen.
Sen är det upp till varje kommun att möjligen ge uppskov.

Ger kommunen uppskov med byggfelsförsäkrning för ett helt nybygge är det frågan om dom egentligen inte bryter mot lagen.

Så har jag uppfattat det hela iaf ...


Och förövrigt anser jag att Kartago bör förstö... eh ursäkta, byggfelsförsäkrningen upphöra med omedelbar verkan ... (Cato den yngsta ...)
 
Snailman
Det är ju vad jag vet bara kommunen (och en del banker) som kollar om man har tecknat byggfelsförsäkring, och det är ju bara kollen som är intressant, skulle det inte kollas fick det vara hur mycket lag det ville så skulle jag strunta i försäkringen..

Sen observera att jag definierar självbyggare som att man själv gör mesta arbetet, och då gäller ju inte försäkringen. Om man definierar det som att man själv lejer företag som gör jobbet så är det väl ok att teckna försäkring, man har ju då kanske en viss nytta av den, den gäller ju åtminstone...

en del har väl lyckats slippa färdigställandeförsäkring om de kan visa att de betalar i efterskott?

och självbyggare har väl inte tvingats teckna någon färdigställandeförsäkring (och de lär väl knappast tillåtas teckna en sådan ens)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.