Vad tror ni, kan jag riva inneväggar utan problem? Spännvidd takstolar ca 7 meter. Mörkt vindutrymme med takstolar synliga, några liggande brädor och isoleringsmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takstolar med en spännvidd på ca 7 meter i ett mörkt vindutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, kanske.
Har du kanske några ritningar, sektioner och planlösning och konstruktionsritningar?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, kanske.
Har du kanske några ritningar, sektioner och planlösning och konstruktionsritningar?
Finns tyvärr inga ritningar på huset.
 
Det bör gå bra. Fackverkstakstolar är (om de är rätt dimensionerade) självbärande mellan ytterväggarna. Vilka är de ingående delarnas dimensioner och i vilken snözon ligger huset?
 
  • Gilla
Stugmannen
  • Laddar…
Vågar inte uttala mig om just ditt hus, men mycket av förutsättningarna är identiska med mitt eget.
Vårt hus är byggt i början av 70-talet och har en innerbredd om 7,2meter. Takstolarna är självbärande likt dina med skillnaden att de är kortlingarna (finns säkert ett mer korrekt takstolsord) är spikade utanpå balkarna (åter igen, vad heter det på fikonspråk?), utan istället fästa med spikplåt.

Vi har rivit samtliga innerväggar och har inte märkt av nå problem alls

Lycka till med allt :)
 
  • Gilla
Stugmannen
  • Laddar…
D Daaaaaniel skrev:
Vågar inte uttala mig om just ditt hus, men mycket av förutsättningarna är identiska med mitt eget.
Vårt hus är byggt i början av 70-talet och har en innerbredd om 7,2meter. Takstolarna är självbärande likt dina med skillnaden att de är kortlingarna (finns säkert ett mer korrekt takstolsord) är spikade utanpå balkarna (åter igen, vad heter det på fikonspråk?), utan istället fästa med spikplåt.

Vi har rivit samtliga innerväggar och har inte märkt av nå problem alls

Lycka till med allt :)
Yes, detta är ett enplans fritidshus byggt 1970. Snözon 1.5. Betongpannor på taket. Jag har tyvärr inte möjlighet att mäta dimensionerna på takstolarna just nu då jag inte är där. Antingen 120 eller 145 av bilderna att döma men är som sagt inte säker.
Här kommer en handritad bild på hur väggarna är placerade i huset. vill riva de som har ett kryss på sig.
Handritad skiss av enplanshus med väggar markerade för rivning indikerade med kryss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
S Stugmannen skrev:
Yes, detta är ett enplans fritidshus byggt 1970. Snözon 1.5. Jag har tyvärr inte möjlighet att mäta dimensionerna på takstolarna just nu då jag inte är där. Antingen 120 eller 145 av bilderna att döma men är som sagt inte säker.
Här kommer en handritad bild på hur väggarna är placerade i huset. vill riva de som har ett kryss på sig.
[media]
Minns dessvärre inte om vi har 120 och 145 heller. Kommer dessvärre inte åt vinden just nu heller; har en vindstrappa stående i garaget som väntar på att få uppmärksamhet.
Men vi har allt eftersom rivit alla innerväggar, aldrig märkt av nå problem. Vi har tung takkonstruktion; betongpannor.
 
  • Gilla
Stugmannen
  • Laddar…
D Daaaaaniel skrev:
Minns dessvärre inte om vi har 120 och 145 heller. Kommer dessvärre inte åt vinden just nu heller; har en vindstrappa stående i garaget som väntar på att få uppmärksamhet.
Men vi har allt eftersom rivit alla innerväggar, aldrig märkt av nå problem. Vi har tung takkonstruktion; betongpannor.
Spännande! vi har funderingar på att även öppna upp till nock i framtiden om förutsättningarna är rätt och då ryker väl fler väggar skulle jag tro.
 
Den skissen är tyvärr inte mycket värd. Du måste använda linjal och rita skalenligt så att måtten på väggarnas placeringar är i närheten av de verkliga. Annars är det bara fförledande. För snözon 1,5 är i alla fall överramarna tillräckligt dimensionerade.
 
  • Gilla
Stugmannen
  • Laddar…
S Stugmannen skrev:
Spännande! vi har funderingar på att även öppna upp till nock i framtiden om förutsättningarna är rätt och då ryker väl fler väggar skulle jag tro.
:)
De flesta väggarna har därefterbyggts upp igen (erätta gamla väggarna med tretex med sjukligt mycket spikshål och skit till nya väggar med osb och gips samt ny el).
Men aldrig känt att skiten är på väg att braka in när vi väl hållit på :)
 
J justusandersson skrev:
Den skissen är tyvärr inte mycket värd. Du måste använda linjal och rita skalenligt så att måtten på väggarnas placeringar är i närheten av de verkliga. Annars är det bara fförledande. För snözon 1,5 är i alla fall överramarna tillräckligt dimensionerade.
Var lite slapp :)
Tänker att väggen i köket inte bör var bärande hursomhelst då den går längs med takstolen. Så det är väl väggen med öppningen i hallen isåfall.
 
Kolla takstolarna. W-takstolar = inga bärande mellanväggar.
 
B
J justusandersson skrev:
Det bör gå bra. Fackverkstakstolar är (om de är rätt dimensionerade) självbärande mellan ytterväggarna. Vilka är de ingående delarnas dimensioner och i vilken snözon ligger huset?
de kan ha EN bärande vägg under sig tex. Men 7m låter inte som det. Men det är möjligt. Har du någon vägg som är tjockare än andra vinkelrätt mot takstolarna
 
B Boan skrev:
de kan ha EN bärande vägg under sig tex. Men 7m låter inte som det. Men det är möjligt. Har du någon vägg som är tjockare än andra vinkelrätt mot takstolarna
Ingen vägg är tjockare än ca 90mm inkl väggskivor.
 
B
S Stugmannen skrev:
Ingen vägg är tjockare än ca 90mm inkl väggskivor.
då ska de inte vara bärande. Hade den varit 140 så hade det varit annat. ;-).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.