Är detta en självbärande takstol? HUS.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade tänkt mig ta bort 4 meter av "hjärtväggen". Taklutningen är 23 grader och bredden på fasaden är 11 meter. Djupet är också 11 meter. I vilket fall som helst ska jag lägga en limträbalk på vinden för att stadga upp taket. Frågan är bara om jag behöver en "grov" balk eller om det räcker med en "klen" balk beroende på om det är en bärande vägg jag tar bort. Om det är självbärande takstolar vill jag nog lägga en "klen" balk på vinden om någon av takstolarna skulle sjunka ner någon cm när väggen(stödet) försvinner. Tacksam för svar!
 
Med en hjärtvägg som står rakt över en källarvägg tror jag nog inte det är bra att ändra för mycket.
 
Jag tycker det ser ur som att väggen bär ev vind och ej taket.
 
Var har du tänkt LT balken ska ligga?
 
Bifogar ytterligare två bilder, en med väggen jag tänker ta bort och en med var LTbalken(på vinden) ska ligga. Vinden är inte inredningsbar med tanke på taklutningen.
HUS10001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
HUS2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Villa vista skrev:
Jag tycker det ser ur som att väggen bär ev vind och ej taket.
Bärande väggar ser ut sådär, går upp till takstolens underram, nära mitten på den.

Men det gör det inte självklart att det är en bärande vägg i det här fallet.
 
Hur vet man om takstolen är självbärande?
 
Villa vista skrev lastpost_right.png
Jag tycker det ser ur som att väggen bär ev vind och ej taket.



Bärande väggar ser ut sådär, går upp till takstolens underram, nära mitten på den.

Men det gör det inte självklart att det är en bärande vägg i det här fallet.
Det kan säkert stämma men att den väggen skall bära taket det ser jag inte pga hur en fackverksstol tar upp krafter.
Däremot kan väggen bära vindsbjälklaget.

Vidare, en LTavväxling borde räcka fint, kör balken i trävaruindustrins dim-program.
Dock skall du vara helt bekväm med vad du gör annars rekommenderar jag att du anlitar en konstruktör.
 
Redigerat:
Om väggen varit bärande borde den fortsatt ända upp till nocken.
Visst hjälper väggen till men inte mer än att den går ersätta med en balk.

Protte
 
Jag räknade på mina takstolar (FEM). Dock med skillnaden 7.5 m långa och 26 grader. Max dragspänning fick jag i överkant av balken som vilade på "hjärtväggen". Med samma beräkning utan "h-väggen" så sjönk max dragspänning något som då hamnade på undersidan av balken istället. Mina stolar var alltså självbärande och ett stöd på mitten förvärrade något.
Men med ny avlastning på samma ställe som nuvarande vägg så efterliknas dagens belastningstillstånd, vilket utan beräkningar måste vara bäst. Det ger dessutom mindre innertaksnedböjning.
 
goonbaboon skrev:
Bifogar ytterligare två bilder, en med väggen jag tänker ta bort och en med var LTbalken(på vinden) ska ligga. Vinden är inte inredningsbar med tanke på taklutningen.
[bild][bild]
Det borde funka bra...med stabila upphäng från takstolarna i LT och att LT står på dubbla reglar alt LT pelare så blir det bra....
 
Den är inte bärande för takstolarna, däremot är den säkert där för att minska nedböjningen i undertaket. D.v.s. du bör växla av och så som du har ritat fungerar bra sålänge du förankar underliggande bjälklagsreglar ordentligt.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Tackar för alla svar! Problemet är nu vilken dimension man bör ha, skulle det räcka med en 56*225*5000?
 
Villa vista, jag har provat det programmet men jag hittar ingen konstruktion som liknar min. Vilken skall man välja? 1,5 plans? Den stämmer ju inte riktigt med tanke på att vinden inte är "inredningsbar". Hade velat ha ett alternativ som är 1 plans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.