Hej,

Är det väldigt knepigt att låta någon gjuta en garageplatta på 40m2, den skall vara självbärande.

Tanken är att det skall vara en källare under, med ett enda stort rum på 40m2.

Hur gör man detta och är det extremdyrt?

Hur förhindrar man att fukt/vatten från garaget inte går ner till taket under?
 
S
Med rätt utrustning dvs maskiner och gjutformar så borde det gå rätt enkelt. Gräver ett stort hål på 3m fyller upp med makadam och dräneringsrör och gjuter platta som vanligt. Sen får man gjuta väggar och bygga upp dränering för hela källaren som vilken annan källare. Går dräneringen för djupt så får du pumpa upp vattnet till rätt nivå. Sen ska mellanbjälklaget gjutas och kunna motstå sin egen vikt och x antal fordon med mera. Om detta sker med balkar eller pelare är en annan fråga. Om garaget är fyrkantigt eller avlång avgör också hur mycket som måste bäras upp.

Sista frågan är troligen en lösning som antingen enbart fixas med tätskikt eller tillsammans med någon mer vattenresistent betongblandning. Självklart måste en brunn monteras för att för bort allt vatten.

Dyrt? Gissningsvis lika dyrt som ett 80kvm stort garage. Med tanke på att du slipper betala för hälften av tak, fönster och dörrar samtidigt som du måste gräva och använda gjutformar med mera så går det nog på ett ut.

Allt ovan är spekulationer. :)
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
Tack för svar, DanielF

Ja jag tänker mig att garaget skall vara cirka 5,3m x 7,8m

Takhöjden i källaren skall vara 2,7 eller 2,8m

I källaren skall byggas en hemmabio :)
 
S
S spaxx skrev:
Tack för svar, DanielF

Ja jag tänker mig att garaget skall vara cirka 5,3m x 7,8m

Takhöjden i källaren skall vara 2,7 eller 2,8m

I källaren skall byggas en hemmabio :)
Ha garaget i källaren med nedfart eller bygg två våningar? Allt för att undvika ett sådant mellanbjälklag.
 
tommib
S spaxx skrev:
Är det väldigt knepigt att låta någon gjuta en garageplatta på 40m2
Nej, det är jätteenkelt. Man kontaktar någon och öppnar plåboken. Dyrt? Ja, sannolikt.

Skämt å sido så är problemet att bjälklaget måste kunna bära bilar eftersom det är ett garage. Det blir kostsamt. Måste det vara just en källare? Vad är förutsättningarna på tomten? Som DanielF är inne på är det mycket enklare och billigare att ha bion ovanpå garaget, det blir ett mycket enklare och lättare bjälklag om man inte måste kunna parkera en bil på det. Om det är görbart beror som sagt på dina förutsättningar.

Allt detta säger jag trots att jag verkligen gillar källare.
 
Hdf-bjälklag ligger det ofta utanför fabrikerna som blivit felgjutna som man säkerligen kan köpa för en överkomlig summa. 5m är inte speciellt långt för en Hdf-platta med garagelast på.
 
Tack för era svar

vad för betong bör det vara då? Så det inte går ner väta i plattan så det rör sig ner till källartaket.

Sandmark
 
Bumpar
 
Är det fortfarande samma planer som gäller?
 
B bossespecial skrev:
Är det fortfarande samma planer som gäller?
japp
 
Betongen behöver motstå salter men detta får du hjälp med när du beställer betongen. Den mängd väta som uppstår vid normal användning av garaget är heller inga problem att det ska rinna genom bjälklaget, det viktigaste är att ha en brunn med bra fall. Ska du gjuta in avloppet är Pewa-plåt, plattbärlag eller helt platsgjutet. Det blir lite krångligare att få in avloppet med HDf-bjälklag. Har du varit i kontakt med konstruktör?
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
Bjälklaget behöver vara minst 200mm tjockt och gjutas med en betong som är under vct 0,50 för att vara vattentätt.
Om du gjuter källaren med sån betong så blir även den vattentät.
Om du kör på förslaget med hdf bjälklag kan du lägga massagolv på flytspacklet för att få ett vattentätt golv, det går självklart även att använda på ett vanligt betongbjälklag.
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
Med tanke på exponeringsklassen så kommer vct-talet vara något lägre vilket är fördelaktigt map betongens täthet. Det viktigaste i detta fall är dock att se till att begränsa sprickvidderna då detta är mer kritiskt map vattengenomträngning. Oavsett så är det inga problem att köra in direkt på betongplattan utan extra skydd.
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.