Jag äger en bosch frys NO FROST . Köpte den för mindre än 2 år sedan. Upptäckte att den stod och blinkade en morgon, upptäckte att den var full av is. Jag frostade av skåpet och startade det. Kompressorn gick igång och allt frid och fröjd tills efter ett par dagar då det åter börjar isa igen. En sak jag tyckte var märklig var när jag frostade av det så kom det inget smältvatten i behållaren på baksidan. Kan ni ge mig några goda råd om vad jag skall göra innan jag åker iväg med skåpet till återförsäljaren? Det blir ju ett jävla projekt om ni förstår :)
 
Ring återförsäljaren och be att han kommer ut och kollar på det.
 
Det mest troliga är väl att dörren inte sluter riktigt tätt.
 
tack för era svar!

kan man be dom komma ut och kolla skåpet? Låter ju jäkligt bra!

Skåpet sluter tätt, det blir ett sug när man stängt dörren och sedan är det mannakraft som gäller om man vill öppna det direkt efter.
 
Hej,

Börja med att kontakta Bosch. De kanske vet redan när du förklarar felet vad det beror på. I annat fall så får en tekniker komma ut och titta på det och förhoppningsvis får du det fixat. Förutsatt att teknikern bedömmer att det täcks av reklamationsrätten - annars får du stå för reparationen. Så för att vara på den säkra sidan. Kontrollera listen vid dörren hela vägen runt, den kostar inte många 100-lappar att köpa en ny och går med lite fingerfärdighet att byta själv.

Mvh
Fredrik
 
Hej. Jag kontaktade serviceföretaget. Dom visste vad felet var för något och har beställt delar. Saken är bara den att man måste avfrosta skåpet i 2 dygn innan dom kan reparera det. Håller som bäst på att ragga frysboxar, sedan är det bara att göra upp om en tid så att allt flyter på fint.
Men jag skall för säkerhets skull höra med dom att garantin gäller. Det är 2 års garanti, det borde ju gälla tycker jag. Skulle det vara otätt så borde det väl väsnas mer. Jag skall granska det för säkerhets skull.

Tack för era svar!
 
har varit med om ett sådant fenomen på ett gammalt självavfrotande kylskåp. Där berodde det på ett stopp i dräneringslangen som leder bort vattnet. Det skall ned till en behållare som sitter på kompressorn. Den är varm, då dunstar det bort.

Iom. att det var stopp så blev uppsamlingsrännan i skåpet full, och vattnet där blev till frost snabbt igen när kylen började kyla efter en avfrostning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.